Je li se autobus koji je prevozio predsjednicu Kolindu Grabar Kitarović trebao zaustaviti na mjestu lakše prometne nesreće koju je uzrokovao ili nastaviti s vožnjom? Iako se u javnosti lome koplja oko toga, stručnjak za sigurnost Mate Laušić za tportal je riješio sve dileme: Vozilo sa štićenom osobom prve kategorije se ne zaustavlja. To je, kaže, imperativ
Autobus u kojem predsjednica obilazi Hrvatsku u kampanji u utorak poslijepodne zakačio je automobil u Malom Bukovcu u Krapinsko-zagorskoj županiji. Za upravljačem automobila je bila žena čije je dijete lakše ozlijeđeno prilikom sraza s autobusom predsjednice.
'Povorka je prolazila mimo nas, čini mi se da su bila dva automobila ispred autobusa. Oni su prošli, a autobus nas je okrznuo. Slupan mi je cijeli lijevi dio automobila, retrovizor je otkinut, a najviše su stradala stražnja vrata gdje mi je dijete sjedilo. On je malo udario koljenom. Malo ga boli pa mora na pregled kod kirurga', rekla je vozačica za RTL.
Glasnogovornik kampanje Zoltan Kabok kazao je da su 'ljudi iz osiguranja kazali da je sve učinjeno prema pravilima i kako se, zapravo, u takvim slučajevima, vozilo u kojem se nalazi štićena osoba, ne zaustavlja'.
S tim se ne slaže kandidat Zoran Milanović te poručuje da bi to pravilo vrijedilo da je predsjednica bila u automobilu.
'Štićena osoba u kampanji treba biti u osobnom autu, u formaciji. Tada ima smisla da se kolona ne zaustavlja', kazao je Milanović.
No to demantira stručnjak za sigurnost Mate Laušić. Za tportal se prisjetio 1991., kada je s tadašnjim predsjednikom RH Franjom Tuđmanom putovao u Ljubljanu.
'Išli smo u Ljubljanu u punoj formaciji. Naprijed je išao policijski motorist, pa prvo sigurnosno vozilo, potom glavno sa štićenom osobom, pa drugo sigurnosno vozilo i na kraju štićene kolone obilježeno policijsko vozilo.
Imali smo tešku prometnu nesreću kod Bregane, gdje je motorist iz suprotnog pravca pretjecao preko pune crte čitavu kolonu, motorist je naletio na kombi i došlo je do njegovog stradavanja. Međutim mi smo prošli kroz tu limariju i krhotine. Samo sam obilježenom policijskom automobilu rekao da ostane, da pozove hitnu, policiju i da se utvrdi je li to bio slučajni sudar ili namjerni', prisjeća se Laušić.
Naime, sigurnjaci uvijek idu s pretpostavkom da nakon primarnog može doći i sekundarni udar.
'Uvijek idemo s pretpostavkom da može postojati sekundarni napad. U primarnom napadu zaustavlja se štićena kolona, a sekundarni dolazi kad se kolona zaustavi, onda slijedi pravi napad', pojašnjava.
Stoga je, kaže, imperativ da vozilo u kojem je štićena osoba nastavlja vožnju.
Pritom je posve nebitno je li vozilo sa štićenom osobom automobil, kombi ili autobus.
'U ovom slučaju s predsjednicom je, pretpostavljam, bila puna formacija, a to znači da naprijed ide i prethodnica, što je obilježeno policijsko vozilo koje provjerava stanje prometnice i upozorava vozila da se sklone.
Potom ide S1 vozilo, pa glavno vozilo sa štićenom osobom, pa S2 te na kraju kolone opet može biti označeno policijsko vozilo. To je standardni operativni postupak u štićenju osobe prve kategorije u pokretu, tako mi kažemo', objašnjava Laušić.
Ako dođe do prometne nesreće u kojoj je glavno vozilo toliko oštećeno da ne može nastaviti s vožnjom, štićena osoba se odmah prebacuje u jedno od vozila sigurnosti i nastavlja vožnju.
Ako je slučaj da glavno vozilo nije oštećeno, onda mora nastaviti vožnju.