Hrvatska će borbene avione Rafale, koje nabavlja od Francuske, platiti oko 15 posto skuplje nego što je to prvobitno najavljeno u svibnju, kada je i donesena odluka o njihovoj nabavi, barem sudeći po iznosu koji je iznesen na sjednici Vlade u srijedu
Iako je premijer Andrej Plenković u svibnju, prilikom usvajanja odluke o nabavi vojnih aviona, rekao da će im cijena biti 999 milijuna eura (oko 7,5 milijardi kuna), u srijedu je javnosti iznesena oko 15 posto viša cijena. Naime, kako je rekao ministar financija Zdravko Marić na sjednici Vlade u srijedu, avione ćemo platiti 8,7 milijardi kuna (oko 1,2 milijarde eura). Marić je naveo da su 2,4 milijarde kuna rebalansom osigurane u proračunu za 2021. te da će preostalih 6,3 milijarde kuna biti plaćeno u ratama sljedećih nekoliko godina, što ukupno daje iznos od 8,7 milijardi kuna.
'Ove godine za kupnju Rafalea u državnom proračunu već su osigurane 2,4 milijarde kuna, u idućoj godini ta svota iznosi više od 2,1 milijarde kuna, u 2023. ona je 1,8 milijardu kuna, u 2024. 1,7 milijardu kuna, a potom u 2025. godini nešto manje od pola milijarde kuna te u 2026. godini 133,4 milijuna kuna', naveo je Marić na sjednici Vlade u srijedu. Ministarstvo obrane upitali smo otkud rast cijene u odnosu na ono što je najavljeno i prezentirano javnosti u svibnju od čak 15-ak posto, a oni su odgovorili kako je riječ o PDV-u.
'Cijena nabave višenamjenskog borbenog aviona, kao što smo i ranije komunicirali iznosi 999 milijuna eura odnosno 7.527.481.560 kuna. Ukupni iznos koji je jučer komuniciran na sjednici Vlade uz dogovorenu cijenu obuhvaća i iznos PDV-a koji se sukladno Zakonu mora obračunati na novu robu i usluge te se u konačnici uplaćuje u Državni proračun Republike Hrvatske. Usto je u cijeli iznos uračunata i klauzula o očekivanoj indeksaciji cijena', stoji u odgovoru MORH-a.
Iz toga proizlazi da se PDV naplaćuje na novu robu i usluge, a to bi bilo naoružanje te obuka pilota i tehničara, dok se na avione PDV ne plaća zato što su rabljeni. Na upit zašto se onda PDV prije plaćao kad su u pitanju bile nabave polovnih helikoptera Kiowa Warrior i oklopna vozila MRAP, iz MORH-a su nas uputili da se obratimo Ministarstvu financija. To smo i učinili te ćemo njihov odgovor objaviti kad ga dobijemo.
Podsjetimo, Ministarstvu obrane (MORH) Vlada je u srijedu na sjednici dala suglasnost za preuzimanje obveza na teret sredstava državnog proračuna u razdoblju od 2022. do 2026. godine za nabavu višenamjenskog borbenog aviona Rafale, a uoči potpisivanja ugovora s Francuskom o njihovoj kupnji u četvrtak. Odluku o kupnji Rafalea Vlada je donijela 28. svibnja te je zadužila Ministarstvo obrane da provede sve potrebne radnje u vezi sklapanja ugovora između Hrvatske i Francuske.
Ugovor potpisuju ministar obrane RH Mario Banožić i francuska kolegica Florence Parly. Ministar Banožić na sjednici Vlade tim je povodom rekao da je riječ o avionima potpuno kompatibilnima NATO-vim standardima te će Hrvatskoj biti 'dostatni 30 i više godina'. Naveo je i da je uz 12 aviona u paketu moderan simulator letenja, koji će omogućiti cjelovit spektar obuke i validacije taktike, zemaljska i ispitna oprema, kao i pričuvni dijelovi te sveobuhvatna potpora tvrtki proizvođača.
'Osiguran je i moderan osnovni paket naoružanja zrak-zrak i zrak-zemlja za gađanje, raketiranje i bombardiranje ciljeva te obuka osoblja po načelu obuka obučavatelja', dodao je. Istaknuo je i da će se obuka letačkog i zrakoplovno-tehničkog osoblja provoditi u Francuskoj i Hrvatskoj. Početak obuke zrakoplovno-tehničkog osoblja predviđen je potkraj 2022. godine dok je početak obuke letačkog osoblja planiran početkom 2023. godine.
Ugovorom su, dodao je ministar obrane, obuhvaćeni vojna suradnja, školovanje te održavanje zajedničkih vježbi francuskog i hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Prijenos vlasništva nad avionima, naveo je, provest će se u Francuskoj te će potkraj 2024. godine u Hrvatskoj biti osam aviona, a do kraja prvog kvartala 2025. i preostala četiri aviona. Sve avione iz Francuske u Hrvatsku 'prevest' će piloti Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva.