EVAKUACIJA IZ PLAMENA

Čudo u Hanedi: Kako je moguće da nitko od putnika i posade u japanskom avionu nije stradao

03.01.2024 u 12:39

Bionic
Reading

Vatrogascima je trebalo više od šest sati da ugase požar koji je zahvatio putnički zrakoplov Japan Airlinesa (JAL) nakon što je u utorak udario u zrakoplov obalne straže pri slijetanju u tokijsku zračnu luku Haneda. Posada je prije toga imala samo nekoliko minuta da stotine putnika odvede na sigurno. Svih 367 putnika i 12 članova posade uspjelo se iskrcati za manje od 20 minuta

Kabinsko osoblje je svojom pribranošću i profesionalnošću uspjelo spriječiti puno veću katastrofu – pilot koji je uspio zaustaviti zrakoplov na njegovu nosu, posada koja je u nemogućnosti korištenja razglasa mirno izdavala upute preko megafona, ali i putnici koji su ih se pridržavali. Riječ je o doista čudesnom bijegu iz plamenom zahvaćenog aviona. Putnici su isprva bili zbunjeni kad su vidjeli kako iskre frcaju iz motora, no kad je buknuo požar nekoliko sekundi nakon slijetanja, postali su svjesni da su im životi ugroženi. 'Stvarno sam mislio da ću umrijeti', rekao je jedan od njih, piše Guardian.

Snimke iz aviona prikazuju stjuardese kako u prednjem dijelu kabine daju upute putnicima i zahvaljuju im na suradnji. I upravo im je ta suradnja spasila živote. Čini se nevjerojatnim to da nitko nije zadobio teže ozljede. Kad su vatrogasci stigli, posada je već postavila tobogane za evakuaciju.

Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju
  • Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju
  • Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju
  • Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju
  • Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju
  • Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju
    +8
Zapaljeni avion u zračnoj luci u Tokiju Izvor: EPA / Autor: JIJI PRESS

Ono što je u tim ključnim trenucima isto tako bilo važno je to da nitko od putnika nije zastao kako bi uzeo svoju prtljagu, osiguravajući tako prohodnost do izlaza.

'Kabinsko osoblje obavilo je odličan posao. Pravo je čudo da su svi putnici izašli', rekao je Paul Hayes iz britanske konzultantske tvrtke Ascend by Cirium. Bivša kontrolorka leta Michele Robson rekla je da je posada izvrsno obavila evakuaciju u vrlo teškim uvjetima.

'Prirodno je da putnici počnu paničariti kad vide plamen, a očito je došlo do neke vrste sudara, što je moralo biti iznimno zabrinjavajuće za one u avionu', rekla je za Channel 4 News.

Strogi protokoli kad je u pitanju sigurnost u slučajevima evakuacije standard su u avioindustriji, a posebice u JAL-u, čiji je avion 80-ih godina prošlog stoljeća doživio najsmrtonosniju nesreću u povijesti zrakoplovstva (u kojoj se sudjelovao jedan zrakoplov).

Naime 12. kolovoza 1985. JAL-ov avion zabio se u planinu na putu od Tokija do Osake te je poginulo 520 od 524 putnika. Iako nesreća nije nastala zbog pilotske greške, već zbog pogrešno izvedenih popravaka Boeingovih inženjera, nesreća i njezine posljedice ostavile su neizbrisiv trag na tu aviokompaniju. Gotovo četiri desetljeća nakon toga JAL je jedan od najsigurnijih avioprijevoznika na svijetu.

'Evakuacija je bila uspješna i podsjetnik je na to koliko je uloženo u obuku kabinskog osoblja. Njihov fokus je na sigurnosti i obavili su nevjerojatan posao', rekao je profesor Graham Braithwaite sa Sveučilišta Cranfield.