megalomanija podno medvednice

Donja postaja sljemenske žičare trebala je biti upola manja: Pitali smo glavne aktere kako je nabujalo zdanje koje se našlo u središtu afere

30.11.2020 u 18:09

Bionic
Reading

Da je Grad Zagreb ostao pri prvotnom idejnom rješenju donje postaje žičare Sljeme, danas se nad njom ne bi zgražala struka, javnost je ne bi doživljavala kao šaku u oko, stanovnici podsljemenske zone imali bi objekt koji im ne bi zaklanjao pogled, ne bi se polemiziralo o tome je li riječ o plagijatu poslovne zgrade Deloittea u Oslu, a u konačnici bi cijeli projekt bio jeftiniji

O žičari čija je cijena dosegnula vrtoglavih 710 milijuna kuna - samo za radove i opremu izdvojeno je 102 milijuna kuna više od planiranog, a i pitanje je je li to konačno jer još nije gotova - već su ispisane stranice i stranice tekstova. Nakon što je osvanuo sedmosatni 'dokumentarac' koji je pod pseudonimom Dragutin Saili, a riječ je o poslijeratnom gradonačelniku Zagreba poznatom po nadimku Konspirator, netko objavio na YouTubeu, izvide je počeo raditi i PNUSKOK.

U filmu se, podsjetimo, kroz dokumentaciju, čiju vjerodostojnost nitko nije osporio, pojašnjava kako je došlo do drastičnog poskupljenja projekta za kojim se vuku repovi.

Na ovom mjestu pozabavit ćemo se samo jednim segmentom cijele priče, donjom postajom, odnosno time kako su njeni gabariti udvostručeni u svega godinu dana.

U drugoj polovici 2016. godine Grad je s tvrtkom Elektroprojekt, izabranom na natječaju, sklopio ugovor za izradu projekta uklanjanja stare žičare i izradu idejnog rješenja i projekta nove žičare vrijednog 1,036 milijuna kuna.

Idejno rješenje napravila je arhitektica Jasna Botušić-Brebrić, a prema lokacijskoj dozvoli, projekt je bio ukupne bruto površine 3215 kvadratnih metara i uključivao je suteren, prizemlje i kat.

>>>Petek: Sljemenska žičara nema projektnu kvalitetu i nova je Bandićeva afera<<<

>>>Rupa bez dna: Zagreb se zadužio za novih 350 milijuna kuna, dug sada iznosi čak dvije milijarde kuna<<<

>>>Cijena sljemenske žičare odletjela u nebesa, odobren kredit od 537 milijuna kuna, pogledajte do koje je cifre stigla<<<

U studenom iste godine zagrebački gradonačelnik Milan Bandić na čelo izmijenjenog koordinacijskog tima za Projekt Žičara postavlja svog savjetnika Vladimira Gruborovića, za kojeg su mediji utvrdili da je bio i među antiprosvjednicima na Savici kada se digla pobuna zbog devastacije tamošnjeg parka.

Početkom 2017. godine izdana je, temeljem idejnog projekta, lokacijska dozvola, a zahtjev je podnio Alan Ordulj, danas zamjenik pročelnice Gradskog ureda za mjesnu samoupravu. Grad s Elektroprojektom u drugoj polovici 2017. godine sklapa posao vrijedan 6,4 milijuna bez PDV-a za izradu glavnih i izvedbenih projekata s infrastrukturom i geomehaničkim istražnim radovima.

Na glavni i izvedbeni projekt donje postaje otpada 950 tisuća kuna. Kao jednog od podizvođača Elektroprojekt je angažirao tvrtku Arhitektura u bijelom Ane Lovinčić, arhitektice kojoj je trebalo pripasti 6,24 posto od ugovorenog posla, odnosno 400 tisuća kuna.

Video: Emica Elvedji/PIXSELL

U listopadu 2017. Vlada RH donijela je Unutrašnji plan uređenja (UPU) od državnog značenja 'Vršna zona', čime su se stekli preduvjeti za to da žičara ide sve do vrha Medvednice, a ne da se uklanja stara gornja postaja, što se nalazi svega 150 metara niže, i na njenom mjestu radi nova.

Zbog UPU-a Grad traži izmjenu i dopunu idejnog rješenja radi izmjene i dopune lokacijske dozvole te je u siječnju i dobiva. Prema njoj, ukupna građevinska bruto površina s prvotnih 3215 raste na 6461 kvadratni metar.

Kako je onda došlo do toga da od idejnog rješenja i projekta iz 2016. i lokacijske dozvole za donju postaju, koja sadrži suteren, prizemlje i kat, dođemo do ponude iz listopada 2017. koja, prema tvrdnjama Grada, ima minus dvije etaže, ali ne i četiri nadzemne, pa do izmijenjene i dopunjene lokacijske dozvole, koju Grad izdaje sam sebi u siječnju 2018., u kojoj donja postaja ima minus dvije podzemne i četiri nadzemne etaže.

Dinko Bilić, pročelnik Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju, graditeljstvo, komunalne poslove i promet, navodi da je postupak izmjene idejnog projekta radi izmjene i dopune lokacijske dozvole pokrenut zbog donošenja urbanističkog plana uređenja 'Vršna zona', čime su stvoreni uvjeti za produženje trase žičare do vrha Sljemena.

'U ponudi Elektroprojekta od 20. listopada 2017. godine navedeno je da je potrebno izraditi predmetnu projektnu dokumentaciju kojom se: napušta varijanta rekonstrukcije stare Gornje postaje, već se gradi nova Gornja postaja sukladno UPU Vršna zona, mijenja Donja postaja tako da se spremište kabina prebacuje na etažu +1, a na etaži -1 i -2 dodaje se podzemna garaža. U predmetnoj ponudi Elektroprojekta nije najavljeno bitno povećanje nadzemnog dijela Donje postaje niti izmjena njezinog idejnog rješenja', stoji u Bilićevu odgovoru.

Probne vožnje na novoj sljemenskoj žičari
  • Probne vožnje na novoj sljemenskoj žičari
  • Probne vožnje na novoj sljemenskoj žičari
  • Probne vožnje na novoj sljemenskoj žičari
  • Probne vožnje na novoj sljemenskoj žičari
  • Probne vožnje na novoj sljemenskoj žičari
    +26
Probna vožnja sljemenske žičare Izvor: Cropix / Autor: Goran Mehkek / CROPIX

I dok je jasno da se stvar mijenjala za gornju postaju, ostaje nejasno zašto je tada Grad pristao na projekt koji je na donjoj postaji tada uključivao minus dvije etaže. Na naš upit zašto je, ako u ponudi Elektroprojekta 'nije najavljeno bitno povećanje nadzemnog dijela donje postaje niti izmjena njenog idejnog rješenja', Grad sam sebi tri mjeseca kasnije izdao dozvolu koja sadrži minus dvije i plus četiri etaže, iz Grada na to pitanje nisu odgovorili.

O tome tko je donio odluku da donja postaja ima gabarite dvostruko veće od onih u izvornom idejnom projektu i temeljem čega je ona donesena, Bilić navodi da je 'izvorni idejni projekt donje stanice žičare izmijenjen izmjenama i dopunama idejnog projekta Donje postaje iz prosinca 2017. godine, koje je sa zahtjevom za izdavanje izmjena i dopuna lokacijske dozvole u ime grada podnio Vladimir Gruborović 29. prosinca 2017. godine temeljem punomoći koja mu je izdana 20. prosinca 2017. godine od strane gradonačelnika Grada Zagreba'.

Na dodatno pitanje koliko je takva odluka utjecala na poskupljenje donje postaje u odnosu na izvorno rješenje Bilić ističe da je znatno povećanje dimenzija objekta imalo kao posljedicu osjetno povećanje troškova gradnje.

No napominje da nije moguće decidirano očitovati se o tome koliko je cijena porasla uslijed gradnje donje postaje u gabaritima većim od izvornog idejnog rješenja.

'Naime po izvornom idejnom rješenju nikada nisu bili napravljeni glavni projekti koji bi sadržavali proračun troškova izgradnje, a koji bi se mogli usporediti s aktualnim glavnim projektima, odnosno stvarnim troškovima izgradnje', stoji u njegovu odgovoru.

Za razliku od izvornog idejnog projekta, koji je radila arhitektica Jasna Botušić-Brebrić, njegovu izmjenu i dopunu potpisuje arhitektica Ana Lovinčić iz Arhitekture u bijelom, tvrtke osnovane 2017. godine, koja je u posao već bila uvedena kao jedan od podizvođača radova.

Nakon što je izmijenjena i dopunjena lokacijska dozvola postala pravomoćna Elektroprojekt i Grad sklapaju aneks ugovora o izradi glavnih i izvedbenih projekata jer je jasno da žičara neće biti onakva kakvom je predviđena. Aneksom ugovora cijena raste sa 6,4 na 8,1 milijun kuna bez PDV-a. Kako raste za glavnog izvođača, raste i za podizvođače pa je tako Arhitektura u bijelom sa 6,24 posto došla do 15,35 posto, odnosno do posla od 1,25 milijuna kuna.

Prema ovom aneksu, izrada glavnog i izvedbenog projekta za donju postaju s 950 tisuća kuna penje se na 2,67 milijuna kuna.

Osim s Gradom, da doznamo nešto više pokušali smo kontaktirati s arhitekticom Botušić-Brebrić, čiji idejni projekt nije realiziran. Njen suprug Nikola kratko nam je poručio kako će joj prenijeti poruku, ali da pretpostavlja da nije zainteresirana za javno istupanje. Povratno nam se nije javila.

Za odgovore na nekoliko pitanja tportala nije bio zainteresiran ni Gruborović, a koordinatorom projekta prestao je biti u veljači 2019., kada na njegovo mjesto dolazi Bilić, dio tima od studenog 2016. godine. Tek nam je kratko poručio da će se 'rado obratiti kada se malo slegne prašina', odnosno 'da jedva čeka'.

Zvali smo i poruku poslali i Ani Lovinčić, ali od nje nismo dobili nikakvu povratnu informaciju. Lovinčić je, podsjetimo, napravila projekt sportskog parka na Savici, a koji je Bandić na silu želio ugurati kad mu nije prošla crkva. A kada su bili prosvjedi protiv te ideje, na suprotnoj strani našao se Gruborović.

U želji da doznamo što na sve kažu u Elektroprojektu, poslali smo dva upita, ali ni na jedan nismo dobili odgovor. A upravo njih Grad označava kao krivce za drastično poskupljenje radova na žičari i najavljuje pravne radnje.