Stoka natisnuta u kamionima i brodovima često proživljava horor - leži u fekalijama, smrzava se ili 'kuha', obolijeva, čak i ugiba od žeđi, gladi ili nesreća, kazali su eurozastupnici u Strasbourgu u četvrtak i zatražili bolje uvjete transporta životinja.
Oni su na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta u četvrtak izglasali preporuku o poboljšanju dobrobiti životinja tijekom prijevoza, učinkovitijoj kontroli izvoza živih životinja i ograničavanju prijevoza mladih jedinki. Preporuka je usvojena s 557 glasova za, 55 protiv i 78 suzdržanih.
Zastupnici su prvotno zatražili uvođenje strožih pravila o transportu, ali izvjestitelj Daniel Buda (EPP) smatra da prijevoz živih životinja ne bi trebalo ograničavati.
„Sektor stočarstva daje važan doprinos europskom gospodarstvu. Imamo 168 milijardi eura godišnje prihoda u tom sektoru i radna mjesta za skoro 30 milijuna europskih građana“, rekao je.
Na sjednici resornog odbora EP u prosincu 2021. usvojen je izvještaj o nedostacima i kršenju važećih pravila EU po pitanju dobrobiti životinja i usvojene su preporuke za reviziju postojećeg zakonodavstva.
Većina eurozastupnika smatra da uredba o transportu živih životinja usvojena 2005. i još uvijek na snazi, nije prilagođena trenutnom stanju na terenu. Preporučuju da zahtjevi o trajanju putovanja i minimalnom prostoru po jedinki postanu stroži i jasniji. Traže zabranu prijevoza za one mlađe od 35 dana, osmosatno ograničenje za prijevoz određenih grupa i predstavljanje jasnog akcijskog plana do 2023.
„Nitko od nas ne može prihvatiti patnju životinja tijekom transporta“, rekla je izvjestiteljica Isabel Carvalhais (S&D) i dodala kako je potrebno poboljšati mreže mobilnih lokalnih klaonica.
Povjerenica Komisije za zdravstvo i sigurnost hrane Stella Kyriakides kazala je da su naročito bitne alternative prijevoza jedinki koje su pri kraju životnog vijeka te da je dobrobit životinja prioritet u okviru strategije Od polja do stola.
Tilly Metz (Zeleni) uvjerena je da je vrijeme ključan koncept i svaki sat više proveden u prijevozu znači dodatnu patnju životinjama.
Martin Hojsík (liberali) rekao je da životinje trpe bol tijekom prijevoza samo radi ljudske pohlepe te naveo slučaj transporta ovaca iz Slovačke u Libiju za vrijeme građanskog rata samo kako bi se odvezle u klaonicu.
Negoduje i radi prijevoza svinja iz Slovačke samo radi klanja u Njemačku te vraćanja mesa u domicilnu državu. Ističe da tako životinje bespotrebno pate, šteti se slovačkim poljoprivrednicima i prehrambenoj industriji, a utječe i na gubitak radnih mjesta.
Sunčana Glavak (EPP) kazala je da se u 2019. godini u državama članicama EU-a trgovalo s više od 1,6 milijardi životinja. „Postojeće europsko zakonodavstvo mora odgovoriti na izazove s kojima se suočava ovaj rastući sektor“, smatra i dodaje da treba zaštititi poljoprivrednike.
Poseban problem predstavlja prijevoz životinja u treće zemlje koje imaju niže standarde i manje mogućnosti kontrole nego Europska unija.
Iz tog razloga, uvjerena je Glavak, ključno je skratiti lance opskrbe, izgraditi i obnoviti potrebnu infrastrukturu, ojačati legislativu i osigurati njezinu dosljednu primjenu, te uskladiti obvezujuće standarde za vozila i plovila koja prevoze žive životinje.
„Naravno da se zalažem za kvalitetan zakonodavni okvir čija će provedba jamčiti dobrobit životinja, izbjegavanje nepoštenog tržišnog natjecanja i bolju kvalitetu proizvoda.
Naša humanost zapravo, razvidno je to iz svih naših govora, pa i kolege Bude, ne može se svesti na 90 sekundi zgražanja kada na televiziji vidimo prilog o strahotama počinjenim nad životinjama. Zato mislim da svi idemo u zajedničkom, dobrom smjeru“, rekla je Glavak.