Europska komisija (EK) je objavila u četvrtak da je, u skladu s objavom iz lipnja, uvela privremene više carine na uvoz električnih vozila (EV) iz Kine, istodobno ističući da razgovori s Pekingom o rješenju cijele situacije još uvijek traju.
Na temelju istrage, Komisija je zaključila da lanac vrijednosti EV-a u Kini ima koristi od nepravednog subvencioniranja, što uzrokuje prijetnju ekonomske štete proizvođačima električnih vozila u Europskoj uniji.
Kako se navodi u priopćenju, automobili BYD ubuduće će podlijegati carini od 17,4 posto, Geely će plaćati 19,9 posto, a SAIC 37,6 posto. Ostali kineski proizvođači automobila plaćat će carine od 20,8 posto, dok se tvrtke koje nisu surađivale u istrazi EU-a o subvencijama suočavaju s carinama od 37,6 posto.
U usporedbi sa stopama koje su unaprijed najavljene 12. lipnja 2024., privremene su pristojbe blago prilagođene prema dolje na temelju komentara o točnosti izračuna koje su dostavile zainteresirane strane.
Konzultacije s kineskom vladom intenzivirane su posljednjih tjedana, nakon razmjene mišljenja između izvršnog potpredsjednika Valdisa Dombrovskisa i kineskog ministra trgovine Wang Wentaoa. Nastavljaju se kontakti na tehničkoj razini s ciljem postizanja rješenja kompatibilnog s WTO-om, koje na odgovarajući način rješava zabrinutosti koje je izrazila Europska unija. Svaki dogovoreni ishod istrage mora biti učinkovit u rješavanju utvrđenih štetnih oblika subvencioniranja.
Ove privremene carine primjenjivat će se od 5. srpnja 2024., najduže četiri mjeseca. U tom roku konačna odluka o carinama mora biti donesena glasovanjem zemalja članica Europske unije.
Ako carine na uvoz kineskih električnih automobila budu usvojene, bit će na snazi sljedećih pet godina.
Ovu istragu je najavila Ursula von der Leyen, predsjednica Europske komisije, 13. rujna 2023. tijekom svog govora o stanju Europske unije (SOTEU). Odluka se temeljili na rastućoj zabrinutosti utemeljenoj na dokazima o nedavnom i brzom porastu jeftinog izvoza električnih vozila koja dolaze iz Kine u EU. Komisija slijedi stroge pravne procedure u skladu s pravilima EU-a i WTO-a, dopuštajući svim zainteresiranim stranama, uključujući kinesku vladu i tvrtke/izvoznike, da iznesu svoje komentare, dokaze i argumente.