POPFENOMENOLOGIJA

Glazbena abeceda 2011.

30.12.2011 u 11:08

Bionic
Reading

Okej, D kao dubstep, to smo pokrili prošlog tjedna... Što još valja spomenuti od pojava koje su obilježile glazbu u 2011?

A kao Adele
Spasiteljica glazbene industrije, obarateljica rekorda, miljenica publike i kritike: nema tko je ne voli... I isto joj nije bilo dosta! Pa se krajem godine probala dodvoriti još i hejterima – najavom da se povlači iz šoubiza na neodređeno. (Fuck yeah!!!)

B kao black metal
Trenutno najtrendy od svih metala; ove godine su se najviše nosili Liturgy, čiji frontmen nekima ide na živce zato što osim pjesama piše i pretenciozne eseje.

C kao complextro
Jedna od češće upotrebljavanih oznaka za žanrovsku tampon-zonu bez službenog imena, zbroj najbombastičnijih caka iz arsenala electro housea, dubstepa, fidgeta i progressivea.

Č kao čalga
Bugarski turbofolk s karipskom dušom! (OK, pravo rečeno, čalga ovu godinu u globalu nije obilježila ništa manje ili više negoli bilo koju od proteklih godina - ali mi je najveće otkriće zadnjih mjeseci i puno mi je uljepšala život, pa eto. A i nema baš puno atraktivnih izvođača i trendova na Č, znate!) Trenutno u hevi-rotaciji: Galena 'Toq stava', Violeta 'Zona za liubov'.

Ć kao Ćelosa 2
Opaska kolegama-kritičarima #1: 2Cellos na godišnjim listama najboljih domaćih albuma? Vi to ozbiljno? 2CELLOS?! Stvarno?!?!?

D kao Dječaci i njihova 'Istina'
Opaska kolegama-kritičarima #2: po prvi put od tko zna kad pojavi se neki domaći album na koji se ljudi baš *pale*, o kojem slušam skoro svaki put kad odem negdje na piće, na kojem je General Two dobio cijelu jednu stvar za sebe (ej ljudi, GENERAL TWO!), a vi... Vi ga prvo mahom popljujete, a onda ga ignorirate na godišnjim listama – istim onima na koje ste nakeljili ona dva šminkerčića što gude strane hitove! Preotužno.

DŽ kao džabe glazba
Nekoć je pojam 'mixtapea' podrazumijevao hip hop miksove, kasnije promotivne hip-hop materijale koji uglavnom nisu bili miksani, a danas se lijepi i za albume koje novi izvođači – sve češće i izvan svijeta hip hopa – nude na besplatan download da bi dobili buzz i izgradili fanovsku bazu te na osnovi toga eventualno priskrbili i neki konkretniji diskografski ugovor.

Đ kao Đejms Blejk
U većini dosadašnjih slučajeva spoj kantautorstva i elektronike podrazumijevao je standardnu kantautorsku spiku s pokojim sporadičnim semplom u pozadini... James Blake je, za promjenu, ponudio upravo suprotno: introvertiranu elektroniku s kantautorskim ukrasima.

E kao 'El Alfa' White Ninje
Kako mi ne pada na pamet ništa drugo na E, iskoristit ću ovu priliku da vam skrenem pozornost na jednu od najopičenijih pjesama iz 2011. - meksičku indie psihodeliju koja definitivno nije zaslužila da prođe tako nezamijećeno (UPOZORENJE: spot je ponešto NSFW).

F kao 'Friday' Rebecce Black
Neprikosnoveni viralni hit godine! Rispekt ekipi iz Decadancea, koja mi je pružila neponovljivu priliku da čujem 'Friday' u klupskom ambijentu.

G kao Guetta
Guetta-beat je nastavio dominirati popom, no iz mjeseca u mjesec zvučao je sve bezidejnije i sve izlizanije... Baš kao i sam Guetta, čiji ovogodišnji naramak singlova nije bio ni do koljena onima iz ere 'One Love.'

H kao hipsterski R&B
Zvučna i emotivna razgolićenost Kanyeovog '808s & Heartbreak' + melasasta i detaljima bogata produkcija The-Dreama + narcisoidna introspektivnost Drakea = bijeli boemi nakon nekoliko godina pauze opet nalaze inspiraciju u modernoj crnačkoj glazbi = očekujte hrpetinu The Weeknd-copycatova u predstojećoj godini.

I kao indie renesansa
tUnE-yArDs, Peaking Lights i njima slični bude nadu da je prošao mračni srednji vijek u kojem je 'indie' bio sinonim za umirujuću muziku za kauboje i drvosječe te da opet dolazi vrijeme u kojem će indie biti prije svega uvrnuta, čudna, izazovna muzika.

J kao Jagger, Mick
Iako je kozmičkom slučajnošću postao referentnom točkom nekolicine pop-hitova ('Moves Like Jagger', 'Swagger Jagger', 'Tik Tok'), ni to nije bilo dovoljno da spasi besmislenu 'super' grupu SuperHeavy od temeljitog tržišnog sramoćenja. Godinu na izmaku stari je Mick zaokružio uletom u zadnju minutu Will.I.Amovog singla 'T.H.E. (The Hardest Ever)' – najurnebesnije groznu minutu glazbe u 2011.

K kao K-pop
Južnokorejski pop osvojio je svijet pregrštom zaraznih melodija i impresivno visokom produkcijskom razinom, a u fanatičnost njegovih fanova mogao se uvjeriti svatko tko je početkom mjeseca navratio u zagrebački Attack – gdje se više nego uspješno održala, odskakala i odvrištala prva klupska večer k-popa u Hrvata.

L kao Lex Luger

U 2010. se nametnuo beatovima za 'Hard in Da Paint' Waka Flocka Flamea i 'B.M.F.' Ricka Rossa; u 2011. je bio najtraženiji hip hop producent. Što nije uopće loše za jednog dvadesetogodišnjaka koji svaki beat složi mrtav napušen, u Fruity Loopsu, za manje od dvadeset minuta! (Iako je, nota bene, nedavno prešao na Pro Tools.)

LJ kao ljubav nađena na beznadnom mjestu
Žalim roditelje koji svojoj djeci moraju objašnjavati što je to S&M i što bi u prijevodu značilo 'Suck my cockiness, lick my persuasion'! No ja nemam djecu, pa nemam ni problema s Rihannom.

M kao 'Midnight City'
M kao M83, također.

N kao Nicki Minaj
Izazovne naslovnice njezinih prvih mixtapeova davale su naslutiti da smo dobili novu Lil' Kim, no ispostavilo se da je to bio samo trojanski konj s kojim se jedna šašava reperica probila u svijetu koji: a) očekuje od žena koje rade energičnu glazbu da igraju na kartu seksepila, b) rijetko ženama daje pravo da budu istovremeno smiješne i seksi. 

NJ kao njonj rock u krizi
Raspali se Ramirez – ta s kim ćemo se sad sprdati?! :-(

O kao 'Oprostite mi što je ovaj A-Z tako pop centričan'
Soriiiiiiiiii! Trudio sam se da ne bude tako, ali takav sam kakav sam i ispalo je kako je ispalo.

P kao Pitbull
Svake godine jedan je reper neizbježan gost na maltene svakom drugom singlu – 2011. to je bio Mr. Worldwide.

R kao 'Retromania' Simona Reynoldsa
Glazbena knjiga koja je 2011. podigla najviše prašine. Reynoldsove teze o pogubnoj opsesiji pop kulture prošlošću nisu bez temelja, no opet... Ništa ne nastaje ni iz čega, svaki novi zvuk nastaje na zasadama nekog starog zvuka, i ako se čovjek previše udubi u mapiranje veza između starog i novog – nakon nekog vremena će u svemu vidjeti i čuti 'retro'. Što je zamka u koju Reynolds malo prečesto upada.

S kao stodesetak BPM-ova
Od slowhousea/nu-nu-disca do moombahtona/moombahcorea, bješe ovo iznimno plodna godina za plesnu muziku osjetno sporijeg tempa od onog na kakav smo inače navikli.

Š kao švedska house mafija
Dinamični trio je u 2011. definitivno prerastao u mašinu za pop hitove, ali ih spominjem prvenstveno zato što je njihov zvuk – tijelo s mišićima housea i unutarnjim organima skandinavskog trancea – odredio dominantne okvire današnjeg mainstream house clubbinga. (Meni je osobno – uz iznimku Aviciija – taj zvuk baš nekako smarajuće ne-zabavan, i totalno kužim zašto večeri takvog 'housea' gube utrku s večerima 'narodne i domaće glazbe'.)

T kao Terraneo
Uspješan festival širem puku slabo poznate glazbe? U Hrvatskoj? A da ga ne organiziraju Englezi za Engleze? E pa, lijepo je znati da je i to moguće.

U kao 'uuuu jebote, koja STVARČINA'
Način na koji je svatko normalan, prije ili kasnije, reagirao na 'Party Rock Anthem'. #trolanje #aopetISTINA

V kao 'Video Games'
Plasman ove pjesme na top listama - kako prodaje/airplaya, tako i onim godišnjima – pokazao je da, hvala Bogu, sva ona internetska halabuka oko 'autentičnosti' Lane Del Rey ljudima ipak nije pomutila razum.

Z kao zviždanje
'Moves Like Jagger', 'Pumped Up Kicks', 'I Wanna Go', 'The Lazy Song', 'It Girl'... Vanserijski je broj hitova u 2011. imao odzviždanu dionicu.

Ž kao 'Žena, majka, kraljica'
Da, 'Bižuterija' jest ugledala svjetlo dana još sredinom 2010, ali je tek ove godine prerasla u nešto što čovjek nije mogao izbjeći čak ni ako se inače u životu iz petnih žila trudi izbjegavati domaću muziku. Možda je opet čujete i sutra navečer, tko zna!