spašavanje uljanika i 3. maja

Ususret posjetu brodogradilištima, Horvat otkrio detalje susreta s Kinezima, Bošković: Oni će raditi na svojoj infrastrukturi

30.04.2019 u 06:35

Bionic
Reading

Hoće li nakon što se upoznaju sa stanjem u tim škverovima Kinezi biti na bilo koji način spremni priskočiti hrvatskoj Vladi u spašavanju brodogradnje u Puli i Rijeci? Koliko ima mjesta optimizmu? Što će se dalje događati ako Kinezi kažu 'ne'? O tome u emisiji Otvoreno urednika i voditelja Branka Nađvinskog govore gosti: Darko Horvat, ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta; Emil Bulić, predsjednik Uprave Uljanika; Boris Cerovac, predsjednik štrajkaškog odbora u Uljaniku i čelnik Jadranskog sindikata; Boris Miletić, gradonačelnik Pule i Ratko Bošković, ekonomski analitičar i publicist

Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat kaže da je diskusija s kineskim izaslanstvom u Banskim dvorima bila vrlo otvorena i transparentna, prenosi HRT.

'Otkrili smo one detalje o stanju i statusu brodograđevne industrije u Puli i u Rijeci, naravno koji ne štete tada još uvijek važećem strateškom partneru Brodosplitu. Isto tako, u vrlo otvorenoj diskusiji polemizirali smo o tome što bi se jednoga dana, ako se kineski partneri zainteresiraju za restrukturiranje ili kupnju jednog i drugog brodogradilišta, u tim brodogradilištima moglo graditi osim brodova', objasnio je ministar.

'Svjesni smo činjenice da nam je danas u posjeti jedan od najjačih gospodarskih subjekata Narodne republike Kine, prva po snazi svjetska brodograđevna industrija koja u ovome trenutku čak niti u onoj svojoj primarnoj djelatnosti nema samo izgradnju brodova. Dakle jedna vrlo široka proizvodna lepeza kakva bi se jednog dana možda mogla dogoditi u Puli i u Rijeci', rekao je. Istaknuo je kako nema nikakvoga razloga skrivati kineskim kolegama bilo što, pa tako niti dugove brodogradilišta.

'Na ovaj ili onaj način oni će do tih brojki doći. Ali ako od prvog trenutka s njima nismo korektni i vjerodostojni nema nikakve perspektive da do bilo kakvog dogovora dođe', naglasio je Horvat.

Predsjednik Uprave Uljanika Emil Bulić rekao je kako su danas, na poziv premijera, sudjelovali na sastanku u sjedištu vlade gdje su upoznali potencijalne investitore.

'Nakon upoznavanja s potencijalnim partnerima dogovorili smo posjet našem brodogradilištu. Tehnički dio tima zatražio je razgovor o vještinama, znanjima i kapacitetima sustava, odnosno mogućnostima brodogradilišta u Puli i Rijeci. Mi smo im prezentirali onaj dio podataka koji se uobičajeno prezentiraju kod predstavljanja kompanije. Radilo se o zahtjevu za preliminarnim sastankom prije sastanka u utorak na kojem smo im prezentirali naše tehničke mogućnosti i reference', objasnio je Bulić.

Brodogradilište Uljanik
  • Brodogradilište Uljanik
  • Brodogradilište Uljanik
  • Brodogradilište Uljanik
  • Brodogradilište Uljanik
  • Brodogradilište Uljanik
    +8
Brodogradilište Uljanik Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Marusic/PIXSELL

'U Uljanik dolazi kompletna delegacija do najviše razine, zajedno s ekspertnim timom, s kojima ćemo razgovarati o svim pitanjima koja se tiču eventualne buduće suradnje, najavio je. Predsjednik štrajkaškog odbora u Uljaniku i čelnik Jadranskog sindikata Boris Cerovac kaže kako sindikati ne trebaju sudjelovati u razgovorima o tehničkim pitanjima.

'Ali sam ulazak Kineza u Uljanik i 3. maj znači da bi i sindikati trebali sudjelovati u početku u toj priči da se upoznamo i da i mi imamo mogućnosti dati svoje mišljenje o mogućem strateškom partneru ili vlasniku, što god bude, ako bude', istaknuo je Cerovac.

Na pitanje voditelja zašto sindikati nisu pozvani nai sastanak Bulić je rekao kako sindikate iznimno uvažavaju i na svim razgovorima koji se tiču Uljanika sindikati su uključeni gotovo na dnevnoj razini.

'Nema tu nikakvih tajni koje sindikati ne bi trebali znati. Ovo je i za nas bilo iznenadno. U pitanju je bila samo dinamika dolaska potencijalnih partnera i do jučer nismo bili sigurni kada će biti termin niti koji će biti sastav timova i sadržaj razgovora. Mi smo sa sindikatima načelno iskomunicirali tijekom današnjeg dana, ali nismo stigli fizički još održati sastanak sa sindikatima. Ali prije bilo koje odluke ili daljnjeg koraka sindikati će svakako biti konzultirani', rekao je Bulić dodavši kako za sada nije planirano da sindikati sudjeluju na sutrašnjim razgovorima s kineskim izaslanstvom. Gradonačelnik Pule Boris Miletić je rekao kako vjeruje da potencijalni strateški partner iz Kine razumije koja je kronologija uprave u našoj zemlji.

'Vrlo je jasno tko odlučuje o budućnosti hrvatske brodogradnje pa tako i o budućnosti Uljanika. To je definitivno odluka Vlade i Ministarstva gospodarstva', ustvrdio je. Sindikalist Cerovac kaže kako je teško u ovom trenutku reći jesu li Kinezi ozbiljan ili neozbiljan mogući partner, obzirom na nedavna iskustva sa strateškim partnerima.

'Ali ako jesu ozbiljan partner, pregovori će trajati mjesecima, a mi u Uljaniku nemamo mjesece, nemamo niti dana, pa niti sekunde. Dakle, ako Vlada RH vjeruje da su Kinezi ozbiljan strateški partner, ona mora već sutra donijeti odluku o privremenom financiranju kako bi zaustavila odljev radnika i pokrenula proizvodnju u Uljaniku, a naknadno u pregovorima s Kinezima postigla ono što je najbolje za sve nas', poručio je.

Kinezi stigli u Uljanik
  • Kinezi stigli u Uljanik
  • Kinezi stigli u Uljanik
  • Kinezi stigli u Uljanik
  • Kinezi stigli u Uljanik
  • Kinezi stigli u Uljanik
    +4
Kineska delegacija stigla u Pulu Izvor: Pixsell / Autor: Dusko Marusic

Ekonomski analitičar i publicist Ratko Bošković kaže kako se čudo ne može očekivati ali se nešto ipak može očekivati.

'U pitanju je kinesko državno poduzeće. Malo je nezgodno da se razvija neki kineski državni kapitalizam usred zapadne Europe. To je jedan civilizacijski konflikt. Ta je brodogradnja silno državno subvencionirana na najrazličitije načine. I u Europi su dozvoljene subvencije i državna jamstva ali se postavlja pitanje hoće li kineska država subvencionirati poduzeće u Hrvatskoj. To je meni vrlo upitno', istaknuo je. Smatra da ionako Kinezi neće u Hrvatskoj ništa raditi kako bi zarađivali novac jer je brodogradnja ionako niskoprofitna industrija, već će raditi na svojoj infrastrukturi.

'Tako Kinezi rade svugdje u svijetu, kupuju nešto kako bi stvarali infrastrukturu za svoju privredu. Teško mi je zamisliti što bi to bilo u Uljaniku i 3. maju, možda bi mogli biti zainteresirani za razmjenu znanja, ljudi, kultura', rekao je Bošković.