stručnjak o tržištu rada

'Hrvatska je izgubila 10 posto probranog stanovništva, u najboljoj radnoj dobi i s najboljim kvalifikacijama'

01.10.2021 u 22:52

Bionic
Reading

U cijeloj Europi nedostaju vozači, prema procjenama potrebno ih je oko 400 tisuća. Problem se pojavljuje i u ostalim sektorima pa mnogi upozoravaju da je jedino rješenje uvoz radne snage. Ekonomski stručnjak Mladen Vedriš u središnjem Dnevniku HTV-a je rekao kako se na tržištu rada u zadnjih desetak godina dogodila dramatična promjena. Potrebne su nove kvalifikacije, nova znanja, demografski gledano - mlađi kompetentni ljudi, poručio je Vedriš

Situacija s manjkom vozača u Velikoj Britaniji je vrlo ozbiljna. Radnika nedostaje i u nekim drugim sektorima. Koliko je ta zemlja ovisna o migrantskom radu?

'Sigurno je da brexit ima svoju cijenu. U logistici je najvidljivija. Međutim, svako oporezivanje, carinjenje, svako izlaženje iz sustava koji je protočan ima svoje probleme. Mi vidimo te probleme. Plus, pandemija je sve usporila, socijalna distanca, niz je problema koji su sad kulminirali. Naravno, ostaje pitanje rješenja', poručio je Vedriš u Dnevniku HRT-a.

Može li se Velika Britanija u budućnosti osloniti na, recimo to tako, "proizvodnju" vlastite radne snage ili će pod hitno morati mijenjati imigrantska pravila, te ljudima koji dolaze osigurati bolje radne uvjete i veće plaće?

'To će biti svuda pitanje, ne samo u Velikoj Britaniji. To će biti pitanje svuda u Europi, u Europskoj Uniji, to će biti pitanje i u Hrvatskoj. s tim da moram napomenuti - vozače ne možete naštancati, ne možete im podijeliti diplome. To je jedan vrlo odgovoran posao. Možete ih s jednog mjesta prebaciti na drugo, ali kvalifikaciju u ruke dati im samo formalno bi bilo preopasno. Ja bih rekao da će razdoblje odgajanja novih vozača potrajati', odgovorio je Vedriš.

Konstatirao je da su se problemi u logistici i prometu odrazili i na cijene proizvoda, a pitanje je samo kako taj trend zaustaviti. Upitan može li se radna snaga u Uniji stabilizirati bez kvalificiranih migracija, Vedriš kaže da se na tržištu rada u zadnjih desetak godina dogodila dramatična promjena.

Štrajk željezničara u Njemačkoj
  • Štrajk željezničara u Njemačkoj
  • Štrajk željezničara u Njemačkoj
  • Štrajk željezničara u Njemačkoj
  • Štrajk željezničara u Njemačkoj
  • Štrajk željezničara u Njemačkoj
    +12
Štrajk željezničara u Njemačkoj Izvor: EPA / Autor: FILIP SINGER

'Potrebne su nove kvalifikacije, nova znanja, demografski gledano - mlađi kompetentni ljudi. I u tim promjenama najdinamičnija gospodarstva, a njemačko je sigurno najjače, najviše osjećaju te potrebe i prva na njih reagiraju. Znači Njemačka je prva reagirala s jednim snažnim uvozom radne snage, kvalificirane radne snage. No vratimo se kod kuće - ono što je hrvatski problem, potpuno obrnuto od njemačkog, našu je zemlju zadnjih 5-6 godina napustilo 10 posto ukupnog stanovništva, međutim probranoga, u najboljoj radnoj dobi, s najboljim kvalifikacijama i mi se suočavamo s time da je taj 'odljev mozgova' za nas deficit koji plaćamo'.

Što je još o hrvatskom tržištu rada rekao Vedriš možete pročitati ovdje.