Ekološke udruge tražile su od premijera Milanovića da smijeni ministra za zaštitu okoliša i prirode Mihaela Zmajlovića. Tvrde da od Hrvatske želi napraviti destinaciju za obradu i spaljivanje europskog smeća. Posebno im je sporno to što je izjavio da će dopustiti uvoz goriva proizvedenog od otpada. 'Konkretno u hrvatskom slučaju ima dvije razine opasnosti: jedna je ta da je opasno, a druga je ta da je ekstremno opasno', kazao je fizikalni kemičar prof dr. Stanko Uršić
Cementara Cemex nedavno je od Ministarstva dobila dozvolu za uporabu goriva iz otpada. Najavio je i dozvolu za njegov uvoz objasnivši da je riječ o alternativnom gorivu. Udruge za zaštitu okoliša upozoravaju da ministar time dopušta uvoz komunalnog otpada na mala vrata što je u suprotnosti sa zakonom, javlja HTV
'Ministar Zmajlović svojim odlukama i Ministarstvo svojim dozvolama jednostavno donesu odluku o uvozu i spaljivanju europskog smeća kod nas', kazao je Josip Begonja iz udruge Krizni Eko Stožer Marišćina.
Prof dr. Stanko Uršić, fizikalni kemičar za Dnevnik 3 je rekao: 'To je gorivo koje se dobiva obradom određenih frakcija smeća, rjeđe otpada, više komunalnoga smeća. To je opasno ako se koristi kao gorivo. Konkretno u hrvatskom slučaju ima dvije razine opasnosti: jedna je ta da je opasno, a druga je ta da je ekstremno opasno. Ova niža razina uporaba je u cementari. To gorivo ima vrlo lošu regulaciju, vrlo je loša regulativa oko tog goriva. U Europi je vrlo velika pobuna oko toga. Radi se o tome da su ekološki standardi za to gorivo ekstremno niski, definirana je samo živa, i to na samoj granici, a recimo talij koji je u cementnoj peći gotovo jednako opasan, može ga biti 20 i 50 puta više, jer ostali teški metali, osim žive, u većini slučajeva uopće nisu regulirani. Tu je i kadmij koji je hlapiv, opasan i kancerogen. To je ogroman problem jedne loše regulative protiv koje je pola kontinenta, ali ekolozi su preglasani i nastoje to promijeniti.'
Druga je razina, kaže, ekstremno opasna. Naime, postoji pet klasa tog goriva, a peta ima višestruko više žive od prve klase i jeftinija je pa bi se za time, misli Uršić, mogli polakomiti energetski pogoni. 'Na primjer, pogoni na biomasu koji bi to trpali, a nemaju nikakve filtre. To bi bila ekstremno opasna situacija. Propisi dopuštaju i katastrofalnu visoku razinu klora koja potječe iz PVC-a. U tom bi slučaju ti energetski pogoni bili spalionice bez ikakvih filtara', napominje.
'Ova prva razina cementare vrlo je neugodna, to se krivotvori u javnosti, krivotvori se realna opasnost, no mnogo je gora situacija s energetskim pogonima gdje ja ne vidim nikakvo jamstvo da se to neće dogoditi', kaže.
Pita se tko će zaustaviti vlasnike energetskih pogona, ako postoji zakon koji to omogućava, da ljude truju.