Hrvatski osnovnoškolci - učenici četvrtih razreda ostvarili su iznadprosječne rezultate u matematici i prirodoslovlju, pokazali su to rezultati TIMSS istraživanja provedenoga od ožujka do lipnja prošle godine, predstavljeni online u utorak u NCVVO-u koji natjecanje provodi.
U TIMSS 2019. istraživanju sudjelovale su 64 zemlje diljem svijeta - 58 zemalja članica IAE-a i osam referentnih zemlja, a u Hrvatskoj 3785 učenika četvrtih razreda i njihovih roditelja, 263 učitelja i 153 ravnatelja osnovnih škola diljem Hrvatske, izvijestila je voditeljica istraživanja Ines Elezović. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno 580 tisuća učenika iz 20 tisuća škola diljem svijeta, a prvi put ispitivanje je bilo računalno.
Rezulate istraživanja predstavile su i njezine kolegice Sandra Antulić Majcen, Jasmina Muraja i Biljana Vranković, a posljednji ciklus istraživanja obilježio je i prelazak načina provedbe u e-okruženje.
Iznadprosječni i u matematici i u prirodoslovlju
Hrvatski učenici ostvarili su iznadprosječne rezultate u oba područja - u matematici 509 bodova, a u prirodoslovlju 524 boda. Kako je istaknula Elezović, kroz tri ciklusa provedbe ovoga istraživanja u Hrvatskoj zabilježen je trend poboljšanja postignutih rezultata u gotovo svim sadržajnim domenama matematike i prirodoslovlja.
Tako se, izvijestila je, Hrvatska po ostvarenim rezultatima nalazi na 34. mjestu, a u prirodoslovlju rezultat je i puno bolji te smo na 20. mjestu među 64 zemlje sudionice istraživanja, te na 11. mjestu među zemljama Europske unije (EU).
Objasnila je kako su prikazani rezultati još i bolji jer u trenutku provedbe istraživanja u Hrvatskoj nije bila obrađena četvrtina gradiva iz matematike te čak polovica gradiva iz prirodoslovlja što je pak rezultat razlike u kurikulumima pojedinih zemalja.
Rečeno je da je izrazito veliki udio učenika u Hrvatskoj dosegnuo osnovnu razinu iz matematike - njih 95 posto, a z prirodoslovlja čak 98 posto, Srednju razinu iz matematike dosegnulo je 70 posto hrvatskih učenika, u prirodoslovlju njih 80 posto, na višoj razini nalazi se 28 posto učenika iz matematike i 34 posto učenika iz prirodoslovlja, dok u Hrvatskoj naprednu razinu iz matematike i prirodoslovlja dostiže samo četiri posto učenika.
Istraživale su se po tri sadržajne i tri kognitivne domene
Objašnjeno je da su se istraživale po tri sadržajne i kognitivne domene za svako područje. Sadržajne domene odnosile su se na gradivo koje se ispituje - u matematici za četvrti razred to su domene brojeva, geometrijskih oblika i mjerenja te prikaza podataka, a u prirodoslovlju domene znanosti o životu, fizičkih znanosti i znanosti o Zemlji.
U provedbi ispitivanja učenici su rješavali ispitne knjižice koje se s sastoje od zadataka iz svake od triju sadržajnih domena za svako područje, a svakim se zadatkom ispitivala i jedna od triju kognitivnih domena - činjenično znanje, primjena znanja ii zaključivanje
Sažimajući iscrpne rezultate istraživanja Elezović je, među ostalim, istaknula kako su viša postignuća hrvatskih učenika iz oba ispitivana područja povezana s pohađanjem ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja, češćim aktivnostima roditelja vezanim uz predmatematičku i predčitalačku pismenost u ranoj dobi, većom motivacijom za učenjem matematike i prirodoslovlja te osjećajem sigurnosti i pripadnosti školi. Također, viša postignuća učenika povezana su i s većim zadovoljstvom nastavnika, većom kvalitetom nastave matematike i prirodoslovlja te sveukupnim pozitivnim ozračjem u školi.
Dječaci bolji od djevojčica u matematici, u prirodoslovlju jednaki
Ravnateljicu NCVVO-a Ivanu Katavić raduju ostvareni iznadprosječni rezultati i kako je istaknula, iskreno vjeruje da će skoro uvođenje nacionalnih ispita dodatno unaprijediti postignuća hrvatskih učenika na svim međunarodnim istraživanjima jer će dobivene povratne informacije omogućiti brze reakcije i uvođenja mjera za poboljšanje obrazovnih ishoda u ključnim obrazovnim trenucima za naše učenike.
Ipak, istaknuto je, istraživanje je pokazalo da se u matematici nastavlja trend boljih rezultata dječaka od djevojčica koji su ostvarili u prosjeku deset bodova više od djevojčica, što bi, rečeno je, svakako trebalo ozbiljno razmotriti i mijenjati. U prirodoslovlju pak nema razlika u postignutim rezultatima među spolovima.
Međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodoslovlja (Trends in International Mathematics and Science Study) - TIMSS provodi se u sklopu Međunarodnog udruženja za vrednovanje obrazovnih postignuća (International Association for the Evaluation of Educational Achievement - IEA).
Istraživanje se provodi svake četiri godine, do sada je provedeno sedam ciklusa u kojima su sudjelovale članice IEA, a istraživala su se obrazovna postignuća učenika četvrtih i osmih razreda osnovne škole. Hrvatska je pak sudjelovala u tri posljednja istraživanja- 2011., 2015. i 2019., a u našoj zemlji su za sada istraživanjima obuhvaćeni samo učenici četvrtih razreda osnovne škole.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) u Hrvatskoj u potpunosti provodi istraživanje uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te u suradnji s IEA.