Hrvatski plan za dekarbonizaciju prometa među najgorima je u Europskoj uniji, ustvrdila je u četvrtak Zelena akcija i apelirala na Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da prilikom izrade finalne verzije Nacionalnog energetsko-klimatskog plana (NECP), napokon donese konkretne mjere za dekarbonizaciju prometa
Mjere koje Hrvatska planira sa ciljem smanjenja utjecaja stakleničkih plinova na klimu sramotno su loši i neučinkoviti, a od svih država EU-a gore su samo Mađarska i Bugarska. To pokazuje analiza federacije Transport & Enviroment sa sjedištem u Bruxellesu, čiji su stručnjaci analizirali prometni aspekt NECP-ova svih 28 država članica EU-a, ističe Zelena akcija u priopćenju.
'Iako je takav rezultat donekle i očekivan, s obzirom da je za proces zadužen ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić koji ovakve teme ne razumije, svejedno je nužno znatno unaprijediti Plan te ga uistinu i provesti', kaže Zelena akcija.
NECP je dokument koji svaka država članica EU-a mora izraditi sa ciljem smanjenja emisija stakleničkih plinova, a odnosi se na razdoblje od 2021. do 2030. godine. Prije šest mjeseci su sve članice EU-a morale poslati radne verzije NECP-a Europskoj komisiji, koja će idućeg tjedna objaviti izvještaj s analizom pristiglih planova. Do kraja godine sve države trebaju poslati finalne verzije.
Nizozemska planira zabraniti prodaju benzinaca i dizelaša od 2030. godine
Zelena akcija smatra da najkvalitetniji NECP ima Nizozemska koja, primjerice, planira zabraniti prodaju benzinaca i dizelaša od 2030. godine, a na drugom i trećem mjestu su Velika Britanija i Španjolska. S druge strane, Hrvatska je na 26. mjestu.
U hrvatskom planu nema nikakvih mjera za dekarbonizaciju teretnog cestovnog prometa, autobusnog prometa, kao ni pomorskog niti zračnog prometa, a ignoriranjem tih emisija u startu je nemoguće ostvariti zadovoljavajući učinak.
U ostalim podsektorima prometa, iako se donekle spominju relativno prihvatljivi ciljevi, najčešće izostaju konkretne mjere. Primjerice, spominje se potreba razvoja intermodalnog prometa, za gradski promet predviđa se razvoj mreže javnih bicikala i biciklističke infrastrukture, planiraju se planovi održive mobilnosti za gradove, ali nedostaju detalji planirane provedbe.
'Iako je deklarativni plan hrvatskog NECP-a smanjiti emisije za 32 posto, mjere koje se predviđaju tim planom jasno pokazuju da taj cilj nikako ne može biti ostvaren', poručuje Zelena akcija.
Stoga iz te udruge apeliraju na Ministarstvo zaštite okoliša i energetike da prilikom izrade finalne verzije NECP-a napokon shvati nužnost hitnog djelovanja i donese konkretne mjere za dekarbonizaciju prometa.