Dva puta u posljednja tri dana Tomislav Tomašević, zagrebački gradonačelnik, prozvao je HŽ Infrastrukturu (HŽI). Oba puta zbog iste stvari: željeznice u smjeru sjever – jug, a ona je odavno prepoznata kao potencijalno rješenje dijela gorućih prometnih problema. Prvi put Tomašević je HŽI prozvao na postavljanju novog seta polupodzemnih spremnika za otpad u Zapruđu, a drugi put jučer na sjednici Skupštine Grada. Na naš upit iz HŽI-ja otkrili su u kojoj je fazi taj projekt, ali i prozvali Tomaševićevu upravu za otezanje u svom dijelu posla
'Nadam se da će HŽ Infrastruktura konačno izgraditi tri stanice, Vukovarska, Savski most i Trokut. Od početka svog mandata slušam o tome i stvarno se nadam da će se to ubrzati', kazao je Tomašević.
Da bi tri spomenute postaje pomogle, nema dileme, jednako kao što bi to učinila pruga od zračne luke do centra Zagreba.
Posao od 80 milijuna eura
Sudeći po odgovoru koji smo dobili od HŽI-ja, još će puno vlakova progutati daljina dok se ne zaustave na Vukovarskoj, Savskom mostu i u Trokutu. Naime, da bi se to moglo realizirati, bit će potrebno započeti s radovima na modernizaciji pruge na dionici Zagreb – Hrvatski Leskovac, a to je tek u fazi projektiranja.
'HŽ Infrastruktura je u lipnju 2023. potpisala ugovor 'Modernizacija željezničke pruge na dionici Zagreb Gl. kolodvor – Hrvatski Leskovac - izrada dokumentacije' s rokom izrade od 30 mjeseci. Riječ je o izradi projektne dokumentacije za obnovu postojećeg i dogradnju novog kolosijeka između Glavnog kolodvora u Zagrebu i kolodvora Hrvatski Leskovac za brzinu do 160 km/h. Također, ugovorom je predviđena izrada projektne dokumentacije za rekonstrukciju postojećeg stajališta Remetinec te za dva nova stajališta - Savski most i Vukovarska - čime bi se ova dionica bolje uključila u sustav gradskog i prigradskog putničkog prometa', stoji u odgovoru HŽI-ja.
Dakle tek krajem ove godine mogla bi biti gotova projektna dokumentacija.
Posao vrijedan 1,6 milijuna eura bez PDV-a, kako je vidljivo na stranicama HŽI-ja, dobile su na tenderu tvrtke ŽPD i Granova, a on obuhvaća izradu studije utjecaja na okoliš, idejnog projekta, glavnih projekata, dokumentacije za rješavanje imovinskopravnih poslova i izradu tehničkog dijela natječajne dokumentacije za radove.
Uz spomenuto, projekt koji je u fazi izrade predviđa denivelaciju željezničko-cestovnih prijelaza Ulica Savski gaj put XIII., Ulica dr. Luje Naletilića, Brezovička cesta i Ulica Kate Mlinarić. Iz HŽI-ja kažu da su izradili idejna rješenja denivelacija i pristupnih cesta te da procijenjena vrijednost cijelog projekta iznosi oko 80 milijuna eura.
Problemi s GUP-om i požurnice na koje nitko ne odgovara
No iz HŽI-jeva odgovora proizlazi da ni Grad nije 'bez grijeha'. Naime tvrde da su im za daljnju razradu tih rješenja bile potrebne informacije iz Grada Zagreba o planiranim prometnim rješenjima navedenog područja (Vatikanska avenija) i tumačenju prostornih planova (GUP), a sve kako bi se prevenirali mogući budući problemi.
'Prema uputi iz Grada Zagreba da je za ta idejna rješenja potrebno napraviti izmjenu GUP-a, zahtjev za izmjenama poslali smo u najkraćem mogućem roku. Na temu usklađenosti s GUP-om, tijekom 2024. održano je nekoliko sastanaka između HŽ Infrastrukture, Grada Zagreba te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Naš zahtjev za izmjenom i dopunom GUP-a Grad Zagreb je odbio nekoliko puta. Potom smo izradili niz novih tehničkih rješenja denivelacija kako bi se uskladili s tehničkom dokumentacijom Grada, međutim od listopada 2024., kada je dokumentacija posljednji put poslana na pregled predstavnicima Grada (u međuvremenu su poslane dvije požurnice od strane HŽ Infrastrukture i jedna požurnica od strane MMPI-ja), do danas nismo dobili nikakvo očitovanje o dostavljenoj dokumentaciji, niti je donesen novi GUP', naveli su iz HŽI-ja.
Neslužbeno pak doznajemo da Grad nije bio zadovoljan prijedlogom denivelacija i da je tražio da se pruga digne na stupove, ali da je i to u konačnici palo u vodu.
Imaju li okvirnu predodžbu o tome kada bi se stanice mogle realizirati, u HŽI-ju kažu da na to nisu u mogućnosti dati jednoznačan odgovor jer je potrebno prvenstveno usuglasiti idejna rješenja denivelacija, a samim time i izgradnju novih stajališta, s Gradom Zagrebom, kako bi se izrada projektne dokumentacije mogla nastaviti.
Drugim riječima, Tomašević bi, a s njim i Zagrepčani, stanice mogli možda dočekati u njegovu drugom mandatu, ako ga dobije. Ali s obzirom na to da su od vlakova HŽ-a u Hrvatskoj jedino sporije javna nabava i birokracija, pitanje je hoće li se to i tada dogoditi. Jer rok za izradu projektne dokumentacije istječe krajem godine, a sudeći po odgovoru HŽI-ja, ona je sada zapela zbog Grada.