Gotovo 20 godina Graz je bio meka domaćih šoping-hodočasnika. Dolazak trgovačkih lanaca u Hrvatsku, a zatim i megapopularnog H&M-a smanjio je interes za odlazak u ovaj austrijski grad. Ikea je spašavala stvar - do sada. Dolazak švedskog diva u Hrvatsku mogao bi zadati posljednji udarac autobusnim šoping-turama, a otvaranje prve robne kuće u Rugvici kod Zagreba utjecat će i na poslovanje prijevoznika koji su iz Graza dovozili naručenu robu hrvatskim kupcima
Mnogi će se s nostalgijom sjetiti ranojutarnjih ukrcavanja u jedan od nekoliko autobusa ispred Lisinskog ili Gradskog poglavarstva u Zagrebu kada su stišćući šilinge, kasnije eure, s uzbuđenjem čekali tablu 'Graz' i priliku da iste potroše na krpice u H&M-u, špeceraj u Metrou ili pak sitniji komad namještaja u Ikei.
Šoping-ture, u kojima je prednjačio samoborski Autoturist polako ali sigurno postaju relikt. Iako na stranicama imaju navedene polaske za Graz pet dana u tjednu, Franjo Grgurić, direktor tvrtke kaže nam da u prosjeku tjedno za Graz prevezu 70-ak osoba. Nekoć, prisjeća se, nije bilo tako. Dvadeset godina bave se šoping-turama, a Graz je najpopularniji bio krajem 90-ih. Godine 2003., kreće stihijsko otvaranje šoping-centara po Hrvatskoj, a hrvatskim građanima postaju dostupni strani brendovi i na domaćem terenu.
Pitamo ga hoće li otvaranje hrvatske Ikee, koje je predviđeno krajem ljeta, utjecati na poslovanje Autoturista. 'Bez toga, ako ostajete, ostajete. Nema rezervne varijante. Više neće građani ići gore. Mi ćemo pokušati građanima iz ostatka Hrvatske nuditi prijevoz u zagrebačku Ikeu, no vidjet ćemo hoće li biti interesa', kaže nam Grgurić. Potvrđuje kako su u tijeku i pregovori s Ikeom Hrvatska oko prijevoza kupaca.
A njih bi za Graz, dodaje, moglo i dalje biti ako će cijene tamo biti niže nego kod nas. No taj je scenarij malo vjerojatan, jer su iz Ikee Hrvatska ranije rekli kako će cijene biti u razini onih u Grazu. Usto napominje da kupac u Hrvatskoj plaća PDV. 'Mi smo skuplji, imamo veće poreze. Ako eu kupac iz Austrije izveze u Hrvatsku, on je oslobođen poreza', tvrdi direktor Autoturista.
'Odbili smo Ikeu, nećemo bez nje propasti'
Među onima kojima će otvaranje Ikee Hrvatska utjecati na biznis je i tvrtka Mrav. Njoj je prijevoz robe iz austrijske Ikee bio dodatna usluga uz uobičajeni prijevoz i usluge selidbe.
S obzirom na to da ovaj švedski div svojim kupcima nudi i uslugu dostave i montaže namještaja, kontaktirali su i tvrtku Mrav. 'Zvali su nas prije šest mjeseci s idejom da im budemo službena dostava. No njihovo potraživanje višestruko je iznad naših kapaciteta. Tražili su 500 dostava i 200 montaža tjedno, 60 zaposlenika, 18 kombija i sav hardver i logistiku. Mi smo im na toj ponudi ljubazno zahvalili. Nama je takvo povećanje posla bilo nemoguće prihvatiti', kaže za tportal.hr Marko Lovrinčić, vlasnik tvrtke Mrav.
Kaže da im je dostava iz Graza bila dodatna, no ne beznačajna usluga. Nada se kako će biti upita kupaca posebice s mora, za dostavom iz zagrebačke Ikee. 'Pitanje je kakva će biti konkurencija i potražnja. U svakom slučaju, nećemo propasti bez Ikee', zaključuje Lovrinčić.