Nakon što je Donald Trump najavio podizanje carina na uvoz na 25 posto, iz Ingka Groupa, koji drži švedski lanac trgovina namještajem Ikea, poručuju da će to otežati njihovu politiku niskih cijena. Ipak, zasad ne pomišljaju o preseljenju dijela proizvodnje iz Kine
Budući američki predsjednik Donald Trump već je najavio kako će podići carine na uvoz proizvoda iz Kanade i Meksika na 25 posto, a predviđa se da bi one na kineske proizvode mogle iznositi i do 10 posto više, kako bi sprije. No, Trump je i prije nego što je postalo poznato da će on biti 'novi-stari' američki predsjednik zaprijetio carinama i Europskoj uniji.
Posebno je to zabrinulo vlasnike popularnog lanca trgovina namještajem Ikea, koji tvrde da im nametanje carina otežava nastojanja za zadržavanjem niskih cijena. Vodstvo Ingka Groupa, koji stoji iza Ikee, pridružilo se tako sve većem broju biznismena koji otvoreno kritiziraju Trumpove ideje zbog potencijalnog rasta inflacije.
'Općenito, ne vjerujemo da će carine podržati međunarodne tvrtke i međunarodnu trgovinu. Naposljetku, riskiramo da to kupci osjete', rekao je za CNN Jesper Brodin, izvršni direktor Ingka grupe.
'Carine nam otežavaju održavanje niskih cijena i pristupačnost mnogim ljudima, što nam je cilj. Nikad nismo doživjeli razdoblje koristi kada smo imali visoke carine, ali to je izvan naše kontrole. Morat ćemo razumjeti okolnosti i prilagoditi se', dodao je.
Snizili cijene nauštrb profita
Oko 70 posto Ikeinih proizvoda se proizvodi u Europi, no ostatak stiže iz Azije, poglavito Kine. Brodin nije odgovorio na pitanje planira li preseliti Ikeinu proizvodnju iz Azije zbog najavljenih carina, ali je istaknuo da s dobavljačima u prosjeku posluju više od 10 godina. 'Držimo se dugoročnih veza, u dobru i zlu', poručio je.
'Inače, Ikea je lani snizila cijene za otprilike 2000 proizvoda, što ju je koštalo više od dvije milijarde eura, kako bi ublažila posljedice inflacije na kupce. Rezultat toga je pad godišnjih prihoda, unatoč povećanoj prodaji.
Ugroženo i američko gospodarstvo
Nakon Trumpove najave o podizanju carina reagirali su i vodeći dužnosnici Kanade, Meksika i Kine. Iz tih zemalja stižu upozorenja da to neće naštetiti samo njihovim gospodarstvima, već i američkom.
'Jedna carina će biti popraćena drugom kao odgovor i tako dalje sve dok ne ugrozimo poduzeća', sasvim je konkretna bila meksička predsjednica Claudia Sheinbaum.
Reagirale su i američki lobisti u maloprodaji. Tom Madrecki, potpredsjednik za kampanje i posebne projekte u Consumer Brands Associationu, poručio je da su carine 'jasna i prisutna opasnost' za njihove članove, odreda velike brendove i tvrtke koje se bave pakiranjem i distribucijom proizvoda.