S ozbiljnim ženama impresivnih biografija na Pirellijevu kalendaru za 2016., fotografkinja Annie Leibovitz uhvatila je vrijeme kada je prvi put nakon četvrt stoljeća magazin Time za osobu godine proglasio jednu ženu, i to još Europljanku, Angelu Merkel, muški Vatikan najavio proglašenje Majke Tereze sveticom, Playboy ukinuo duplericu s golim ženskama, a Francuska donijela zakon o zabrani angažiranja suviše mršavih manekenki i modela
Što zajedničko imaju tenisačica Serena Williams, filmska producentica Kathleen Kennedy, najmoćnija rokerica Patti Smith i manekenka Natalia Vodianova? Na sveopće iznenađenje, sve njih zajedno američka fotografkinja Annie Leibovitz spojila je na Pirellijevu kalendaru za 2016. godinu.
Poznati talijanski proizvođač autoguma nije još podijelio 'pin up kalendar' za super bogate vlasnike super luksuznih cestovnih krstarica, kao tradicionalni poklon za 20.000 njegovih VIP partnera, a oko kalendara se u prosincu digla prašina. Umjesto dosadašnjih manje ili više obnaženih i stiliziranih 'cica i guzica' poznatih ljepotica, od Gisele Bundchen, Sienne Miller i Naomi Campbell do Kate Moss, Penelope Cruz i umirovljene seks-bombe Sophie Loren, Leibovitz je ponudila crno-bijelu galeriju samosvjesnih žena snažnih biografija, mahom intelektualki i feministkinja, od najstarije, 82-godišnje Yoko Ono do 19-godišnje Tavi Gevison, s područja umjetnosti, sporta, glazbe, filmske industrije, filantropije.
Bez šminke i fotoshopa, ispred običnog sivog panoa, samo su dvije dame u donjem rublju. Amy Schumer je u običnim bijelim gaćicama s valjušcima na trbuhu, a Serena Williams u crnima, ističući maestralno nabildano tijelo. Nakon stoljeća pobjeda, Serena je i ove godine ostala kraljica teniskih terena, a Amy Schumer se nakon serije masovnih ubojstava u SAD-u zdušno bori za strogu kontrolu oružja i dobiva pohvale za subverzivni feminizam svojih komedija i ukazivanje na društvene slabe točke kroz smijeh. Među izabranim ženama s pretežno prirodnim sjedinama, našle su se i dvije mlade glumice. Yao Chen je prva kineska ambasadorica dobre volje Ujedinjenih Naroda, koja sa svojih 70 milijuna obožavatelja diskutira na društvenim mrežama o krizama u Mianmaru, Siriji i Somaliji. I Amerikanka Tavi Gevison je s 12 godina pokrenula uspješan blog Style Rookie, a zbog njenih stavova i ideja smatraju je novim licem feminizma.
Je li riječ o provokaciji ili feminističkom manifestu Annie Leibovitz, kojoj je ponovno, nakon 2000. povjereno snimanje kultnog kalendara? Cijela priča podsjeća na davnu promidžbenu kampanju Benettona, kojom je fotograf i umjetnički direktor Oliviero Toscani do tada nepoznati talijanski brend doveo na svjetsku scenu, promijenivši shvaćanje uloge reklame. On je punih 18 godina, od 1982. do 2000. provocirao rušeći tabue i zadirući u aktualne društvene probleme, bilo da je riječ o rasizmu, AIDS-u i zagađenju okoliša, bilo o iskorištavanju dječje radne snage, ratu u Bosni i Katoličkoj crkvi. Možda ćete se sjetiti krvave majice poginuloga bosanskog vojnika, galebova okupanih u nafti ili provokativnog poljupca časne sestre i svećenika.
Toscanijevi plakati s potpisom 'United Colors of Benetton', nisu reklamirali nove modne kolekcije, nego angažirano ispisivale tadašnju društvenu stvarnost, kao što ni Pirellijev kalendar za 2016. – prema riječima šefice njujorške reklamne agencije McGarryBowen, Jennifer Zimmerman – ne može ignorirati vrijeme u kojem se prva žena natječe za predsjednicu SAD-a, televizijske serije sve češće nose snažne junakinje (sjetite se danske serije Borgen i glavnog lika, karizmatične premijerke Birgitte Nyborg), a žene se bore za izjednačavanje zarada s muškim kolegama. U vrijeme kada se kalendar više ne koristi kao kalendar, on treba slati neku zanimljivu poruku, kaže Zimmermanova.
I doista, u vrijeme izlaska kalendara, jedna od Leibovitzinih muza Kathleen Kennedy, producentica i direktorica franšize 'Ratovi zvijezda', stoji iza 'Zvjezdanih ratova VII: Sila se budi', koji u ovom prazničnom mjesecu obaraju sve rekorde gledanosti. Sa Stevenom Spielbergom producirala je 'E.T.' i 'Jurski park', sve u svemu skupila više od 60 filmova koji su zaradili 120 nominacija za Oscara, a u blagajnu donijeli čistih 11 milijardi dolara.
Annie Leibovitz je sa svojim ženama stigla u trenutku kada je prvi put nakon četvrt stoljeća magazin Time za osobu godine izabrao jednu ženu, i to još Europljanku, Angelu Merkel kao 'stvarnog vođu Europske unije i Unijine ekonomski najmoćnije članice'. Na kraju ove godine i muški Vatikan se pozabavio jednom ženom, najavljujući za sljedeću godinu proglašenje blažene Majke Tereze sveticom. I onu mračnu, ultradesničarsku stranu obilježila je ekstremno nacionalistički i šovinistički nastrojena žena, Marine Le Pen, pobijedivši u prvom krugu na nedavnim francuskim regionalnim izborima. U drugom je krugu potučena, ali se analitičari boje da to nije zadnja riječ njezine Nacionalne fronte.
Među muzama Annie Leibovitz jedino je Natalia Vodnianova svojevrsni prijelaz sa stilizirane erotike u moćnu ženu. Od senzualne maze utopljene u pjeni za kupanje i u prozirnoj spavaćici s istaknutim bradavicama na prošlogodišnjem Pirellijevu kalendaru, ovoga puta prometnula se u ozbiljnu filantropkinju i četverostruku majku, u dugačkoj toaleti sa golim sinčićem Maximom iz drugog braka s Antoineom Arnaultom, sinom osnivača luksuznog carstva LVMH.
Film 'No.4' Yoko Ono - stilizirana golotinja prije ere golotinje
Kada je negdje na početku sedamdesetih prošloga stoljeća Yoko Ono, dama za mjesec listopad 2016. Pirellijeva kalendara, snimila jedan od 16 eksperimentalnih filmova nazvan No.4 ili 'Bottoms', sa serijom krupnih kadrova stražnjica, nije slutila da će danas taj anatomski detalj u svijetu pop-zabave postati komercijalna roba. Vlasnice guza nisu više anonimne kao u doba Yoko Ono, nego poznata lica, pa i naše pjevačice poput Maje Šuput, Jelene Rozge i Severine, svoj raspon glasa dokazuju dubokim rasponom guznog dekoltea.
No Playboy se na drugoj strani zasitio golih cura, odlučivši za tiskano izdanje u 2016. ukinuti legendarnu duplericu nakon što je 62 godine bila zaštitni znak magazina. Nekad lučonoša, a danas utopljen u močvari tvrde konkurencije i lako dostupne online pornografije, Hugh Hefner je odlučio spasiti preostalih 800.000 od nekadašnjih 12 milijuna prodanih primjeraka, kako ne bi u suvremenom društvu u potpunosti izgubio značaj među obrazovanim čitateljima i pokušao privući žensku publiku udvarajući joj se temama kao što je seksizam u kulturi videoigara.
Umjesto standardnih ispranih, supermršavih plavuša opsjednutih mladošću, kojima je pola stoljeća punio svoje stranice, i erotski magazin Penthouse u 2016. nudi zaokret s 43-godišnjom debeljucom Kelly Shibari, koja bi trebala 'redefinirati standarde ljepote u industriji zabave za odrasle'. Na krilima novog vjetra i kalifornijska ilustratorica Jen Oaks iz Oaklanda objavila je na Instagramu svoj kalendar za 2016. s crtežima punašnih djevojaka kao ironični odmak od klasičnog pin-up arhetipa. Na izdisaju 2015. francuska je skupština usvojila zakon kojim se zabranjuje angažiranje pretjerano mršavih manekenki i modela, a njihove digitalno retuširane fotografije moraju nositi oznaku 'retuširano'. Prekršitelje čeka do šest mjeseci zatvora i novčana kazna u visini 75.000 eura, čime se Francuska pridružila Italiji, Španjolskoj i Izraelu u borbi protiv anoreksije.
Je li to sve slučajno ili smo u 2016. na pragu redefiniranja ženske ljepote u medijima?
Komentirajući svoje pojavljivanje na Pirellijevu kalendaru, 65-godišnja spisateljica i urednica Vanity Faira, Fran Lebowitz, dama za svibanj, odjevena u traperice, muški sako i stroge cipele bez peta, samoironično kaže: 'Ako ništa drugo, odjevene su žene barem dobile svoj trenutak slave.'