Uz prometnice su osvanuli jumbo plakati koji nisu mogli ostati nezapaženi: uz kultne bombone Bronhi na fotografiji je uglađeni muškarac u večernjem odijelu, uz popularnu čokoladnu bananicu - dječak s majmunom, a uz napolitanke - tamnoputa djevojka. Reklamna kampanja izazvala je salvu komentara na društvenim mrežama, među kojima su i neugodne optužbe za rasizam, a mi smo pitali Kraš zašto baš takva kampanja i kako komentiraju reakcije i propitivanje o kvaliteti kampanje
Hrvatska konditorska tvrtka Kraš prije par tjedana lansirala je svoju novu marketinšku kampanju nazvanu 'Nitko kao ti' u kojoj se reklamiraju poznati i omiljeni proizvodi kao što su bajadere, čokoladne bananice, ledene kocke i napolitanke. Kako su nam rekli u Krašu, 'idejna je okosnica kampanje personifikacija Kraševih proizvoda na način da je svaki lik utjelovio svoju omiljenu Kraševu slasticu'.
Tako se čokoladna bananica povezuje s dječakom koji ima majmuna, bajaderu je utjelovila ljepotica u raskošnoj haljini, a čokoladne napolitanke prikazane su kao – crnkinja. Ili ipak nisu, s obzirom na komentare koje je kampanja u međuvremenu izazvala na društvenim mrežama, a u kojima se može pročitati da je riječ o tzv. blackfaceu te da kampanja zapravo ima rasističke konotacije. Kritičari ističu da se čini kako se u oglasima i spotu kampanje 'Nitko kao ti' pojavljuje bjeloputa djevojka našminkana kao crnkinja, a ispod videa objavljenog na službenom kanalu Kraša na Youtubeu stoji u komentarima ironično pitanje - 'malo rasizma, ha?'.
Stoga smo se raspitali koje su bile Krašove namjere u pokretanju ove kampanje, tko ju je za njega realizirao i vidi li kompanija problem u kritikama da se cijeli taj koncept naslanja na rasne stereotipe i prvoloptaške asocijacije (banana - majmun).
Iz Kraša su nam odgovorili sljedeće: 'Na izradi Kraševe kampanje 'Nitko kao ti' radila je Real grupa, uspješna hrvatska full-service agencija, a pod vodstvom kreativnog direktora Mare Pitarevića, profesionalca s dugogodišnjim iskustvom u marketingu. Riječ je o imidž kampanji koja budi emocije, i čini nas da se prisjetimo svojih omiljenih Kraševih slatkiša. Kraševe proizvode utjelovili su autentični statisti i modeli, odabrani na castingu zbog svojih stilskih i karakternih osobina, na temelju stručnog mišljenja brojnih profesionalaca koji su radili na kampanji, predvođenih redateljem Tomom Brejcom, uglednim svjetski poznatim umjetnikom.'
Kraš smatra da je ova kampanja 'od svoga lansiranja 6. ožujka 2015., u javnosti je izuzetno dobro prihvaćena te je pokrenula puno iznimno pozitivnih i emotivnih komentara'.
Ali pokrenula je i nimalo ugodne optužbe za rasizam, a kako je kampanja kreativno čedo marketinške agencije Real grupa, obratili smo joj se upitima o tome koje su bile namjere kampanje te kako komentiraju kritike i negativne reakcije. Htjeli smo i saznati jesu li u Real grupi za potrebe snimanja spota i ostalih sastavnica kampanje doista ofarbali bjelkinju u crnkinju, kao i saznati kreativni proces koji je izrodio ovakvu kampanju, primjerice otkud ideja da se kao soundtrack koristi jedna pjesma Parnog valjka.
Nakon dva dana telefonskih razgovora s Real grupom nismo uspjeli dobiti nijednu konkretnu informaciju ili izjavu oko kampanje 'Nitko kao ti' koju je radila za Kraš, unatoč obećanjima da će se javiti i odgovoriti na pitanja.
Naravno, hrvatski društveni kontekst i povijest nisu slični američkom, gdje se blackface odavno smatra izrazom najgoreg rasizma i širenja uvredljivih stereotipa, ali o svemu tome povela se i rasprava u domaćoj javnosti tijekom megapopularnog showa 'Tvoje lice zvuči poznato', koji je također kritiziran zbog korištenja blackfacea.
Čudno je da jedna marketinška agencija nije osvijestila činjenicu da je takvo rasno stereotipiziranje, ako ništa drugo, neukusno i problematično.