'Prljava kampanja!', zavrištali su iz SDP-a odmah nakon što su se kod Velike Gorice pojavili plakati koji ismijavaju slogan ove stranke i ime koalicije s kojom će u bitku za drugi mandat - 'Hrvatske raste'. U promptnom priopćenju koje je uslijedilo, a koje je potpisala glasnogovornica SDP-a Danica Juričić Spasović, izrijekom je optužen HDZ
'Ne možemo reći da smo iznenađeni - to je nastavak trenda kojim HDZ napada političke suparnike neistinama. Prljava kampanja HDZ-a je njihov izbor. SDP će startati onime što je koalicijska vlada postigla u mandatu u posljednje četiri godine', poručila je glasnogovornica Danica Juričić Spasović.
I to bi bilo u redu da ta ista glasnogovornica nije iznimno aktivna na Facebooku, na kojem svesrdno 'lajka' i dijeli fotomontaže visokih dužnosnika HDZ-a, predsjednice Kolinde Grabar Kitarović i osoba bliskih ovoj stranci iznimno negativnog karaktera.
Tako se u jednoj od montaža koje je podijelila međunarodnog tajnika HDZ-a Miru Kovača prikazuje kao gestapovca Herr Flicka iz nekad popularne serije 'Alo, Alo', u drugoj se nalaze predsjednica Kolinda Grabar Kitarović i srpski predsjednik Tomislav Nikolić, uz komentar koji aludira na suradnju četnika i ustaša tijekom Drugog svjetskog rata, u trećoj se izruguje predsjedniku HDZ-a Tomislavu Karamarku…
Zbog toga smo pitali PR stručnjake i komunikologe je li primjereno to da glasnogovornica vladajuće stranke tako nastupa u javnosti, bez obzira što se radi o privatnom profilu na Facebooku. Je li to posao 'modernih' glasnogovornika ili je prešla mjeru dobrog ukusa?
Danijel Koletić iz Apriori komunikacija smatra da će predstojeća kampanja, prema do sada viđenom, biti jedna od najviše neetičnih i najnemoralnijih u verbalnom i neverbalnom smislu. 'Od glasnogovornice SDP-a ne bi trebalo očekivati takvu razinu komunikacije jer ona na svom privatnom profilu predstavlja i mišljenje svih članova stranke, i osamdesetogodišnjaka iz Rijeke i tridesetogodišnjaka iz Đakova. Njezina funkcija je javna i ne može se podijeliti na javno djelovanje i privatni dio na Facebooku, ako na tom profilu objavljuje osobna mišljenja vezana uz druge političke stranke. Njezino zanimanje traje 24 sata', objašnjava Koletić u izjavi za tportal.
SDP se, nastavlja, prvi puta u povijesti počeo služiti bahatom retorikom. 'Njihova retorika do sada je bila intelektualna, a izrekama u kojima je sve dozvoljeno i poštapalicama više su se služile desno orijentirane stranke', upozorava PR stručnjak.
Funkcija glasnogovornika je, smatra, ta da iznosi stavove vodstva stranke. Dakle, sva njezina retorika trebala bi biti stav Predsjedništva SDP-a, u što Koletić sumnja u ovom slučaju. 'Ili cijela ova priča šalje poruku da se više ne radi o sinergiji donošenja odluka unutar stranke nego jednoumlju. Naš premijer Milanović ne može izaći iz svoje kože i on od prvog dana do danas u javnosti ima percepciju - bahatosti. Netko to voli, netko ne voli', zaključuje Koletić.
Komunikologinja Smiljana Leinert Novosel s Fakulteta političkih znanosti kaže za tportal da se predizborna kampanja odvija već nekoliko mjeseci, a u ovoj fazi, koja još nije formalno izborna, intenzivira se sukob kroz različite komunikacijske kanale – jedni šalju poruke preko društvenih mreža, drugi koriste plakate na javnim površinama.
'Oni, na određeni način, ciljaju na različite populacije uz jasan cilj da dokažu 'svoju istinu' kao 'onu pravu', a pritom uruše imidž konkurentske strane prikazujući je u maksimalno negativnom kontekstu', navodi komunikologinja. Prljava kampanja, kaže, ne odnosi se na borbu argumentima, dobrodošlu i očekivanu, već osobne uvrede i podmetanja.
Glasnogovornici su, objašnjava Leinert Novosel, zaduženi za brigu o imidžu stranke i sudjeluju u realizaciji izborne strategije u ovom slučaju. 'Ilustracije koje glasnogovornica SDP-a Juričić Spasović dijeli po društvenim mrežama više djeluju kao da se pojedina osoba brine o imidžu SDP-a na način da 'uništava' one druge, a ne skreće pozornost na pozitivne strane svoje stranke. Očigledno na svoju ruku ili dogovorno diskvalificira drugu stranu', kaže nam Leinert Novosel.
Tako, smatra stručnjakinja, šalje poruke o 'onima drugima' koristeći doslovno sve što misli da bi moglo djelovati - ismijavanje, karikiranje, konstrukciju negativnog konteksta/uokvirivanje, u koji smješta političare suprotne opcije. 'Naravno da to izlazi iz uloge glasnogovornika, ali i govori da se u izbornom ratu koriste sva moguća sredstva. Hoće li to glasači nagraditi, znat će se za koji tjedan', poručila je komunikologinja Leinert Novosel.