Nakon općina Lećevica i Hrvace, danas vas u našem serijalu o tome kako se upravlja manjim općinama u Dalmaciji vodimo na otok Hvar i u općinu Jelsu
Jelsa je smještena na sjevernoj strani otoka. Riječ je o manjoj općini u kojoj živi malo više od tri i pol tisuće stanovnika. Iako joj konkuriraju mondeni i razvikani grad Hvar i povijesni biser Stari Grad, treba istaknuti da je prošle godine Jelsa po broju gostiju i noćenja bila druga destinacija na otoku, odmah iza Hvara.
Naš domaćin u današnjem posjetu je bio načelnik općine Jelse Nikša Peronja, mladi odvjetnik koji je na tu funkciju izabran na prošlim lokalnim izborima. Ako je suditi po mehanizaciji koju smo tamo zamijetili, vidljivo je da se nešto krupno događa u toj maloj općini. Na više mjesta u gradiću su vidljivi opsežni radovi i građevinska mehanizacija. Načelnik Peronja nam je otkrio da se trenutno u Jelsi izvodi nekoliko velikih projekta za budućnost mjesta.
Prije svega, na istočnoj strani duboke zaklonjene uvale gradi se nova riva i pristanište za brodove i katamarane, a u općini su zainteresirani i za moguću hidroavionsku liniju. Peronja nam je naglasio da se gradnja luke veliki projekt koji obuhvaća uređenje velikog diijela obalnog pojasa te adaptaciju pristaništa za bolju povezanost samog mjesta. Napomenimo i da se uređuje dio rive za potrebe lokalnog veslačkog kluba. Podsjetimo, na Hvaru veliki trajekti iz Splita uplovljavaju u zajedničku luku kraj Starog Grada, desetak kilometara od Jelse. U drugoj fazi radova u luci će se graditi novi vanjski lukobran i proširenje postojećeg lukobrana Iga u cilju bolje sigurnosti u uvali.
'Na taj način bit ćemo bolje prometno povezani s kopnom i stvaramo preduvjete za razvoj nautičkog turizma jer će jedan dio luke biti pristanište za jahte i jedrilice. Ovaj akvatorij je iznimno perspektivan za nautički turizam', ističe Nikša Peronja koji je na prošlim lokalnim izborima pobjedio kao nezavisni kandidat uz podršku SDP-a. Osim dogradnje obale, u Jelsi se gradi novi kanalizacijski sustav, što je od ključne važnosti za kvalitetu mora u jelšanskoj vali i za daljnji razvoj turizma kao ključne privredne grane.
Treći projekt je uređenje trga ispred lokalne župne crkve. Postavlja se novi kameni pločnik i obnavlja još nekoliko ulica u tom tipičnom dalmatinskom gradiću zanimljive tradicionalne arhitekture. Jelsa nema dramatičnu i uzbudljivu povijest kao primjerice Hvar ili Stari Grad, ali je pravi primjer uređene dalmatinske komune po mjeri čovjeka.
Problem općine je hotelsko naselje na zapadnoj strani Jelse koje je prije 13 godina postalo vlasništvo Attile Kerekesa. On je već poznatom manirom kao, primjerice, u Primoštenu, nakon privatizacije opteretio hotele hipotekama, nije investirao i sad je broj zaposlenih reduciran tek na četvrtinu, a hoteli su u dubiozama. Taj dio priče je tako tipičan za Dalmaciju i taj segment poslovanja i privatizacije organi gonjenja zapravo još nisu ni dotakli. Gotovo svako turističko mjesto u Dalmaciji, od Jelse, Promoštena, Trpnja, Tribunja, Pirovca, Vodica i dalje ima najmanje jedan takav privatizacijski 'biser' koji opterećuje jedinice lokalne uprave. Načelnik Peronja kaže da za posrnulo hotelsko poduzeće postoji interes dva velika investitora.
Zima u Jelsi je tipična malomišćanska: u jutarnjim satima mještani se druže u kafićima i na štekatima, a ugođaj je usporen, ležeran. Naboj malo pojačaju kometari na novinske napise i lokalne teme.