Pod pokroviteljstvom Ministarstva poduzetništva i obrta osnovan je Business caffe koji svaka dva mjeseca organizira druženje i razmjenu iskustava mladih poduzetnika koji su, zbog dugog traženja posla, odlučili pokrenuti samostalan posao. Istražili smo koliko je djelotvoran ovaj projekt i kakva su iskustvima sudionika
'Koncept je taj da kroz ležeran razgovor čujemo dvije-tri uspješne poduzetničke priče kojima je cilj prenijeti poruku da se može uspjeti unatoč svemu i svima i sada i ovdje. Nakon toga slijedi neformalan networking i druženje', tumači Kristina Ercegović, predsjednica Business caffea, projekta kojim se mlade želi potaknuti da ne čekaju priliku za posao nego je sami stvore.
Ideja za ovakav projekt nastala je zbog istraživanja provedenog ove godine kojim je dokazano kako se više od 57 posto poslova sklapa na kavama, a umrežavanje mladih kreativnih ljudi bio je najvažniji faktor kod postizanja poslovnog uspjeha.
'Na zahtjev ljudi oko mene počela sam organizirati radionice pod geslom Sam svoj gazda– kako pokrenuti svoj posao, jer su mi rekli da jako inspirativno djelujem i potičem ljude da se pokrenu u tom dijelu. Nakon što je 300-tinjak ljudi prošlo te radionice, sve su učestaliji bili pozivi na kave. Kako ja to nisam sve stizala organizirati, palo mi je na pamet osnivanje Business caffea', objašnjava Ercegović.
Previše izbora može unesrećiti ljude
Iako mnogi ljudi možda kritički gledaju na današnje generacije smatrajući ih bahatima i nestrpljivima, Ercegović smatra kako ih društvo treba usmjeriti kako bi mogli uvesti promjene.
'Moram priznati da mladima nije lako. Toliko toga im je dostupno, a mogućnost prevelikog izbora često unesrećuje ljude. Teško im se pronaći i pokrenuti u pravom smjeru, na nama je da ih ohrabrimo, da ostanu svoji i usmjerimo da rade ono što u ovom trenutku vole, žele i što ih ispunjava, i da uvijek znaju tko su, što je zaista važno u životu i biznisu', tumači predsjednica.
Vjeruje kako nikada nije bilo lakše krenuti u svoj posao upravo zbog dostupnosti brojnih društvenih mreža, dostupnog kapitala i poticaja koji se nude. Stoga savjetuje mladim ljudima da se odvaže hrabro krenuti naprijed.
'Jednom se živi, nema reprize, ako imate neku ideju i najmanji poriv za pokretanjem posla, krenite. Sad je najbolje vrijeme. Sad nemate obitelj, djecu, najmanje ćete izgubiti ako riskirate. Što će se dogoditi ako probate, a što ćete sve propustiti ako ne probate', zaključuje Ercegović.
Pronašla izlaz iz teške životne situacije
Irena Orlović, 41-godišnja je poduzetnica i vlasnica izdavačke kuće Harfa u sklopu koje objavljuje literaturu namijenjenu socioemocionalnom i intelektualnom razvoju djece.
'Oduvijek sam željela raditi posao u kojem ću samostalno voditi organizaciju i donositi odluke. Ipak, presudan je trenutak bio kada sam se našla u takvim životnim okolnostima da je najbolji izlaz iz teške životne situacije bio pokrenuti samostalan posao. Harfa je izdavačka kuća kojoj je cilj da kroz svoju literaturu budi svijest o određenim društvenim problemima kad je u pitanju odgoj i razvoj djece', naglašava Orlović.
Rizici uvijek postoje
Iako je u Hrvatskoj teško uspjeti u pokretanju vlastitog posla, Orlović kaže kako je uz puno truda uspjeh moguć i siguran.
'Vrlo je teško uspjeti u Hrvatskoj i bilo gdje drugdje na svijetu ako ne vjerujete u sebe i svoj projekt. Ako vjerujete u to što radite i usredotočite se na ostvarenje ciljeva, a ne na ono što vas sprečava, isprovocirat ćete uspjeh', tumači ova mlada poduzetnica.
Kao i svaka osoba koja pokrene samostalan posao, i ova je poduzetnica bila svjesna mogućih rizika.
'Kada se bavite ovim poslom, vrlo je rizično ne razmišljati o rizicima. Poduzetništvo je sastavljeno od rizika, ali svaki bi poduzetnik, ako želi uspjeti, trebao imati visok prag tolerancije na rizik. Biti dobar poduzetnik znači usredotočiti se na rješenja, a ne na rizike', smatra Orlović.
Iako je bilo dana kada se pitala postoji li neki lakši put, takvi trenuci ojačali su joj ideje, ali i nju osobno. Smatra da je potrebno do kraja biti siguran u ono što želite postići, bez obzira na zle jezike okoline.
'Posao izdavanja novih knjiga iz područja ranog poticanja emocionalnog i intelektualnog razvoja vrlo je specifičan, pa je teško očekivati potporu okoline u samim počecima, pogotovo danas kad u Hrvatskoj vlada izuzetno negativna poduzetnička klima. Najbliži su tu da vas podrže i bez njihove podrške teško je uspjeti. Ali ako vi sami dovoljno vjerujete u ono što radite i uložite ogroman trud u realizaciju projekta, i drugi će vas prepoznati', objašnjava mlada poduzetnica.
Vjeruje kako mladi ljudi doista mogu uspjeti u poslu, ali moraju biti odvažni i sigurni u svoje ciljeve.
'Neka traže najbolji pošteni put do cilja i da ne čekaju pravi trenutak, jer nikada neće biti 100 posto spremni. Da vjeruju u sebe i svoje potencijale, razvijaju svoju ideju i ne dopuste da ih negativno okruženje koje vlada u Hrvatskoj pokoleba na putu prema ostvarenju sna. Da ne očekuju ništa od nikoga, već da se oslanjaju na svoje resurse, jer nekako mi se čini da roditelji nepravedno svoja iskustva iz prošlosti prenose na djecu i govore im da je dovoljno završiti fakultet i da je država dužna brinuti se o njima i zaposliti ih što zaista pripada prošlom vremenu', zaključuje Orlović.