Treći je dan blokade odvoza otpada u Zagrebu - kamioni Čistoće nisu se pomaknuli iz sjedišta tvrtke, a operativci se, umjesto u kamionima i na papučicama, izmjenjuju na štrajkaškim pozicijama, čekajući da se udovolji njihovim zahtjevima.
Dok se u javnosti raspravlja prijeti li Zagrebu, čiji su operativci Čistoće u samoorganiziranom štrajku za veće plaće, scenarij poput onog u Napulju, a zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević pita tko su ljudi s kojima treba pregovarati i jesu li sindikalci iz Čistoće prava adresa za to, nitko još nije preuzeo odgovornost za nezakoniti štrajk.
Samoorganizirani radnici su 11 zahtjeva dogovorili spontano
Više od tisuću radnika Čistoće, vozača kamiona i komunalnih radnika samostalno su se, kažu, organizirali. Iako nerado svoj štrajk tako zovu nego kažu da se radi u buntu, jasno je da Upravu Holdinga drže u šaci - kako dani odmiču u kantama i na pločnicima diljem Zagreba sve je više smeća.
Ni javnosti niti novinarima nije jasno kako su se uspjeli organizirati, stoji li itko iza njih, zašto nisu najavili štrajk, zašto odmah nisu postavili sve zahtjeve, zašto ne odu i izravno pričaju s odgovornima.
“Ključni je faktor da su sindikati zakazali, to je bilo presudno” govori Anis Bajrić, koji je nakon početnog nepovjerenja prema medijima pristao zajedno s desetak radnika porazgovarati o njihovim problemima.
Okupljeni oko stola u hladnoj kantini Čistoće, izjadali su se i otkrili sve probleme, odgovorili kako to da su, uz legitimne predstavnike i povećanje plaća koje kreće od siječnja, odlučili riskirati posao i radikalno zatražiti povećanje plaća.
“Imamo definitivno najteže uvjete rada od svih vozača u Holdingu. Vozimo u bregove, idemo u rikverc u uskim ulicama, to je stresan posao, mi odgovaramo za dva života na papučicama”, govori vozač i tvrdi kako je nepošteno da njegov kolega u Zrinjevcu ima veću plaću.
Štrajkom, koji je počeo u znak solidarnosti s trojicom kolega kojima je Uprava namjeravala dati otkaze, traže ono na što upozoravaju godinama - povećanje plaća i materijalnih prava, a svojih 11 zahtjeva dogovorili su spontano.
“Razgovarali smo međusobno, popeo sam se na stolicu, rekao sam što želimo tražiti i slaže li se većina s time”, kaže Sabahudin Sebić objašnjavajući kako je 1300 samoorganiziranih radnika odlučilo što će tražiti od Uprave.
Radnici su izabrali nekoliko predstavnika koji će u njihovo ime govoriti u medijima, Sebić i Bajrić su među njima, no na pitanje tko je sve inicirao odgovaraju tvrdnjom, za koju i sami znaju da ne zvuči moguće - da je sve spontano.
Štrajkaš: Nikakva politička ili druga opcija ne stoji iza nas
“Vama nije moguće vjerovati da su sve radnici organizirali. Nas tu ima različitih vjera, nacija, političkih uvjerenja, ima nas svih mogućih i nemogućih. Nikakva politička ili druga opcija ne stoji iza nas”, uvjerava pak treći štrajkaš.
Tvrde da rade samo i isključivo za svoja radnička prava. "Ne može nas se uvjeriti sve da jednako politički mislimo, mi smo jedinstveni samo za radnička prava, i odlučni jedan drugome čuvati leđa”, dodaje.
Kažu kako nepravda traje još od spajanja svih komunalnih poduzeća u Holding, jer njihovi koeficijenti zaostaju za kolegama iz drugih tvrtki. Zagrebačke ceste objavile su natječaj za 10 vozača, javilo se 200 ljudi iz Čistoće, navode primjer.
Već godinama upozoravaju na to, a sad im je voda došla voda do grla. “Unazad 10 godina su nas smatrali glupima, jer smo manje obrazovani. Mi smo upozoravali, ali na sve su se oglušili”, kaže drugi.
Na pitanje što dalje, tvrde da bi se s povećanjem plaća za 600 i 900 kuna, odnosno za 1200 kada bi im se odobrilo i povećanje stalnog dodatka, sve riješilo.
Oko 1200 radnika Čistoće dio je WhatsApp grupe “Podrška dečkima”, koja se isprofilirala kao glavni kanal međusobne komunikacije.
Pokazuju grupu u kojoj su se masovno komentirale izjave odgovornih u HRT-ovom Otvorenom. Primjećuje se da su voditelju Čistoće Davoru Viću dali simpatičan nadimak - Harry Potter.
Tvrde i da im se zbog novog modela odvoza otpada udvostručio posao. Ranije, kažu, na teren je izlazilo manje od 130 ekipa, sada ih u tri smjene ima 250.
“Bilo je 350 vozača, sada ih je 408, a povećao se posao za najmanje dvostruko. Vozači rade šest dana u tjednu, nema tjednog odmora, a ni dnevnog, jer ne stignemo pobrati smeće”, kaže jedan od njih.
Sindikat ne preuzima odgovornost za štrajk: Mi smo samo posrednici
Iako je predstavnik Sindikata komunalnih radnika i srodnih zanimanja (SSKH) Zdravko Stoilković posljednjih dana istupao u javnost govoreći u ime radnika, ne preuzima odgovornost za štrajk.
Radnici tvrde da su gotovo 80 posto štrajkaša članovi sindikata, a Stolković na pitanje kako je moguće da štrajkaju radnici koji su dio sindikata, ali izvan okrilja te organizacije, odgovara da su sindikati samo posrednici.
“Mi smo u ovoj situaciji posrednici između nezadovoljnih radnika i poslodavca s kojim nezadovoljni radnici moraju razriješiti svoje probleme”, rekao je Stoilković Hini.
Komentirajući nepovjerenje radnika prema sindikalnim povjerenicima, ustvrdio je da još nitko od radnika nije isčlanio iz sindikata.
Dodaje kako je njegov sindikat, koji je prije mjesec dana organizirao potpisivanje peticije o povećanju plaća, pokušao i ranije upozoriti na napetosti u podružnici.
Situacija u Čistoći već je dugo napeta, dugo postoji nezadovoljstvo radnika. Sindikati su tražili razgovor s gradonačelnikom i poslodavcem da ih upoznamo s napetostima, kaže Stoilković.
Iako govori da je ulozi posrednika, a ne predstavnika ogorčenih radnika, na pitanje smatra li da se sami radnici trebaju uključiti u mirenje i pregovore koje sindikati vode s Upravom Zagrebačkog holdinga, Stoilković je odbacio njihovu izravnu uključenost u postupak mirenja.