Ne prijavite li državi koje ste vjere i nacionalnosti te živite li u izvanbračnoj ili neformalnoj istospolnoj zajednici u roku od deset dana od promjene, bit ćete kažnjeni novčanom kaznom u iznosu od 660 do 2650 eura. Zvuči suludo, ali upravo to propisao je prijedlog Zakona o Središnjem registru stanovništva, koji je svega deset dana, do jučer, bio u javnom savjetovanju u koje ga je uputilo Ministarstvo financija
Prijavu promjene građani će moći učiniti osobno u Poreznoj upravi ili izjavom koju će uputiti putem usluge e-Građani.
Da se izjašnjavanjem o vjeri zadire u ljudska prava, smatraju u Uredu pučke pravobraniteljice Tene Šimonović Einwalter, iz kojeg su uputili niz primjedbi za prijedlog zakona koji je prošao ispod radara javnosti.
'Riječ je o propisu koji se neposredno tiče ostvarivanja više ljudskih prava, a može dovesti i do povrede pojedinih prava, uključujući ona na privatnost i zaštitu osobnih podataka, te do diskriminacije', navela je pravobraniteljica u e-Savjetovanju.
Također, iz Ureda pravobranitelja upozoravaju da će pristup osobnim podacima, koji su zaštićeni sukladno Zakonu o suzbijanju diskriminacije, imati velik broj institucija u kojima radi velik broj osoba, što može dovesti do zloupotreba i diskriminacije, a da pritom nisu jasno propisane odgovornosti korisnika.
Iz Centra za mirovne studije (CMS-a) upozorili su pak da su osobni podaci koji se prikupljaju na temelju izjave stanovnika vrlo osjetljivi jer su na temelju njih građani žrtve kršenja prava i diskriminacije - kao što su oni o nacionalnosti, vjeri i seksualnoj orijentaciji prije svega - stoga ne vide razloge zbog kojih bi njihovo utvrđivanje bilo obavezno.
Središnji registar stanovništva, navodi se u obrazloženju, trebao bi na jednom mjestu obuhvatiti veliki broj podataka o građanima s osnovnim ciljem olakšavanja upravnih postupaka te boljom raspodjelom socijalnih naknada. Registar se planira ustrojiti pri Poreznoj upravi, a sastojat će se od općeg i posebnog dijela. Svi podaci trebali bi se povući iz postojećih evidencija i sustava.
Registar bi u konačnici trebao zamijeniti i popis stanovništva.
Osim spomenutih zamjerki, iz CMS-a upozoravaju na nelogičnost da registar, kojem je primarno utvrđivanje socijalnih prava, uspostavlja Ministarstvo financija, a ne Ministarstvo rada i mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike ili pak Ministarstvo pravosuđa i uprave, koje je uglavnom zaduženo za vođenje različitih registara.
'Ovako postavljena nadležnost upućuje na usmjerenost na regulaciju financijskih izdataka države, a ne na kreiranje kvalitetnije socijalne politike koja bi bolje doprinijela smanjenju siromaštva', navedeno je u komentarima CMS-a.
Da prijedlog zakona ima još nelogičnosti, upućuje primjedba koja se odnosi na kašnjenje u prijavi. Naime u CMS-u smatraju da je nejasno kako će se točno utvrđivati kašnjenje u prijavi promjene vjere jer je pripadnost vjeri subjektivna kategorija, kao ni završetka izvanbračne zajednice ili neformalnog životnog partnerstva, jer je glavna karakteristika obiju zajednica upravo njihova neformalnost.
I pravobraniteljica i CMS mišljenja su da bi se prekršajne odredbe trebale brisati. Štoviše, u CMS-u predlažu da se, s obzirom na to da je početak primjene zakona planiran za početak 2025., on povuče iz hitne procedure i vrati na doradu na način da se izradi procjena učinka propisa na ljudska prava te da se u skupinu za izradu zakonskog prijedloga uključe i predstavnici pravobraniteljskih institucija, Agencije za zaštitu osobnih podataka, kao i drugi neovisni stručnjaci u području prikupljanja podataka o jednakosti.
Kao razlog zbog kojeg se prijedlog zakona našao u hitnoj proceduri i u javnom savjetovanju svega deset dana, navedeno da je to učinjeno 'kako bi se zbog predviđenog stupanja na snagu zakona mogli ostvariti zakonodavni ciljevi koji se, među ostalim, odnose na stvaranje i planiranje ciljanih paketa potpora ranjivim skupinama'.
U CMS-u smatraju - s obzirom na to da zakon treba stupiti na snagu u siječnju 2025. godine, a njegovi pojedini stavci u siječnju 2026., odnosno u lipnju 2026. godine - neopravdanim to da se javno savjetovanje zbog toga toliko skratilo jer je prema njima sasvim dovoljan vremenski rok od devet i pol mjeseci za kvalitetnu pripremu teksta i upućivanje u saborsku proceduru.
Ministarstvo: Kazne se neće naplaćivati
Premda je članak 39. prijedloga Zakona prodvidio novčane sankcije (od 660 do 2650 eura) i specificirao u kojim slučajevima će se one izricati u Ministarstvu financija danas su naveli da će se podaci za ustroj registra preuzeti iz drugih službenih evidencija, a da 'samo iznimno građani mogu dobrovoljno prijaviti određene podatke izjavom'. Dakle, za te podatke, navodi Ministarstvo, nije propisana obveza dostave izjavom već građani to mogu učiniti ukoliko žele. Stoga, napominju kako se u slučaju nedostave podataka o vjeri i materinskom jeziku neće naplaćivati nikakva kazna. Također su dodali da će se svi zaprimljeni komentari na savjetovanju razmotriti te će se tada utvrditi tekst prijedloga Zakona koji će se uputiti u daljnju proceduru.