reportaža

S Kobrama na autoputu: Puške, pretresi i vožnja od 220 km/h. Tko bježi - dobije 'ježa'

16.09.2023 u 09:01

Bionic
Reading

Vozni park kao iz filma, na meti obijesni vozači, krijumčari droge i ljudi... Proveli smo dan s jedinicom Mobilne jedinice prometne policije poznatije kao - Kobre i iz prve ruke se uvjerili kako se provedu oni koji divljaju po cesti

'To ti je tako. Danas se sav kriminal, sve što se događa, odvija na kotačima. Svakodnevno svjedočimo slučajevima brze vožnje, ali nije to naš najveći problem. Tu su, sve više, i krijumčarenje droge, ali i ljudi. A bezobzirnost tih krijumčara ljudi je zapanjujuća. Oni ih trpaju u kamione i kombije bez hrane, pića, zraka. Bez osnovnih uvjeta za život', govori mi Josip Medved, zapovjednik Mobilne jedinice prometne policije, u javnosti znane kao - Kobre.

Dodaje da njih interesiraju samo najteži prekršaji - obijesna vožnja te krijumčarenje droge i ljudi - pa pokazuje fotografije na svom telefonu. Vidim veći broj velikih, brižno upakiranih paketa složenih na stolu. Kokain.

'Zapljena od neki dan', hvali se Medved.

Otkucalo je sedam sati ujutro i sjedimo u njegovu uredu na Oranicama, tamo gdje završavaju pijani vozači i ostali vikend-izgrednici na triježnjenju, ali i ozbiljniji krimosi koje treba držati pod ključem. Prostorije su jednostavno opremljene; postaja podsjeća na kakvu osnovnu školu. Zato je vozni park kao iz filma: u garaži gledam primjerke mat crnih nabrijanih modela Škode (navodno idu i do 300 km/h) i jurilice na dva kotača, obilježene policijskim znakovljem, ali i one civilne. Modele ne prepoznajem, jer nisam se nikada interesirao za takve stvari, ali čini mi se da bi te mašine sustigle i velikog Ayrtona Sennu u najboljim danima. A kad smo kod njega...

S Kobrama na autoputu
  • S Kobrama na autoputu
  • S Kobrama na autoputu
  • S Kobrama na autoputu
  • S Kobrama na autoputu
  • S Kobrama na autoputu
    +44
S Kobrama na autoputu Izvor: Cropix / Autor: Damir Krajac

'Umješna vožnja je, naravno, vrlo važna ovdje, a dečki je često treniraju na stazi na Grobniku. Da bi uopće stupio u Kobre, moraš imati pet godina u službi policije. Zatim moraš imati položena policijska zvanja i biti viši policajac. To je kod nas nešto slično kao što imaš činove u vojsci. I tek onda te primamo, ali samo po preporuci. Kolege znaju da negdje radi neki policajac koji se dokazao u dosadašnjem radu i onda ga mi vrbujemo. Dolaze nam iz svih grana policije; prometne, temeljne, kriminalističke. Naravno, moraju biti i dokazano dobri vozači, ali kad pristupe u jedinicu, po tom pitanju se radi dodatna edukacija', upoznaje nas dalje Medved sa situacijom u Kobrama, a zatim odlazimo s njime na jutarnji brifing. Ulazimo u jednu od 'učionica', u kojoj sjedi petnaestak pripadnika Kobri odjevenih u crno, a na Medvedovo 'dobro jutro' ustaju kao školarci.

Brifing je idući: momci danas ordiniraju na području PU zagrebačke, virovitičke i bjelovarsko-bilogorske. Na teren izlaze četiri automobila i tri motocikla. Zapovjednik Medved, razumljivo, ne želi otkriti je li to pun kapacitet jedinice, samo nam govori da je tako odlučeno za danas.

Dok se spremaju za radni dan i trpaju opremu u auto, razgovaram s nekima od njih. Interesira me kakvi su ljudi na cesti i kakvo je općenito stanje u prometu. Divljaju li više mlađi ili stariji, stranci ili naši?

'Ljudi kao ljudi. Ima ih svakakvih. Dobrih i loših, živčanih i ljutih. Ovisi kako tko ustane. Zna biti pristojnih i finih ljudi, koji su svjesni da im se žurilo i da su napravili prekršaj, pa plaćaju kazne bez pitanja. A onda, ima i onih...', kaže mi jedan od policajaca pa zastane u razmišljanju.

'Kojih onih?' zanima me ga dok sprema pušku u prtljažnik automobila. Riječ je o starinskom kalašnjikovu Zastava M70, koji se proizvodio u slavnoj kragujevačkoj tvornici, da bi ga poslije koristile sve službene i neslužbene vojske ovoga svijeta - od Iraka i Mozambika pa sve do Nikaragve. Krajičkom oka snimam i kako druga ekipa u auto stavlja moderniju jurišnu pušku, model VHS u proizvodnji karlovačke tvrtke HS Produkt. Ja ću se ukrcati u Škodu s ovim 'partizanima', pomislim, ipak sam old-school tip.

'Pa znaš kojih, ovih što bježe... Bežanija je česta', odgovara policajac dok zatvara prtljažnik u koji je stavio i pancirke za sebe i kolegu.

'I što onda, kako izgleda ta potjera, dokle mogu bježati?'

'Pa, ne mogu dugo. Ne može se od nas pobjeći, taman i da voziš 300 km/h. Jer uvijek se dogodi da netko iziđe ispred tebe u traku, vozi 80 km/h, i onda moraš stati jer ćeš se ubiti. A ako ti se to ne dogodi, raspolažemo i uređajima za prisilno zaustavljanje vozila. To su ti one bodlje koje se stave na cestu, zovemo ih ježevi, a propisano je i zakonom u kojim se okolnostima mogu upotrijebiti. Auto prijeđe preko toga i skoro da ne osjeti, ali pokupi te bodlje i onda guma pušta. Može on dalje na felgama, ali niti brzo, niti daleko...', odgovara mi, a potom prilazim policajcu na motoru. Taman je spreman nestati odavde i krenuti u lov na izgrednike u prometu, ali prvo ću ga malo izmaltretirati.

'Što je najčudnije što vam se dogodilo na cesti? Možda neka ludo neobična situacija, koja vas je i samog iznenadila? Ne interesiraju me toliko pucnjave i potjere, koliko neke bizarnosti koje ste eventualno doživjeli', kažem.

'Evo ti nešto dobro, situacija s Korčule', odgovara policajac pa skida kacigu.

'Jednom sam bio tamo na terenu i zaustavljam maloljetnika na neregistriranom motoru, bez vozačke i kacige. Kako se radilo o maloljetniku, trebao je doći otac potpisati obavijest o pravima. I mali je nazvao oca, a ovaj je, naravno, krenuo prema nama. I sad, pazi ovo: dolazi on, ali isto na neregistriranom motoru, bez kacige, vozačke... Znači, show. Bude takvih smiješnih situacija', kaže mi policajac, na što mu odgovorim: 'Bolje nego da su opasne.' On trubne i nestane motorom, a ja se ukrcam u auto policajaca Dine i Igora, onih koji su ranije spremali onaj kragujevački kalaš u prtljažnik. Valjda ga neće morati vaditi u ovih nekoliko sati, koliko ću provesti s njima.

Vozimo se autoputom prema Bjelovaru, to je danas njihova ruta. Gore-dolje i tako unedogled, dok im ne završi smjena i ne ispišu nekoliko kazni. Dino vozi, a Igor snima na suvozačkom mjestu. Kobre mi pojašnjavaju koncept: jureći auto u prekršaju moraju pratiti 500 metara te ga imati na snimci koja će kasnije poslužiti kao dokaz prekršaja. Zatim se auto zaobilazi, odnosno presreće, a na zadnjem vjetrobranskom staklu ispisuje se poznata policijska poruka, ona koju nitko ne želi vidjeti. Automobil u prekršaju potom se skreće na benzinsku crpku ili odmaralište uz autoput. Stajanje i pretresi na zaustavnoj traci nisu običaj zbog opasnosti - osim u iznimnim okolnostima.

Kobre Dino i Igor pokazuju se kao odlično društvo. Dečki otvoreno pričaju o poslu, iskustvima, ali spremni su i na šalu - kako na moj, tako i na svoj račun (bacam im fore o tome kako policajci izgledaju slično kao i kamatari). Nije mi bed priznati: zbog ranijih iskustva u mladosti, oduvijek gajim neki odmak, nepovjerenje prema plavcima. Ali s ovima bih mogao provesti čitav dan i poslije otići na pet pivi. Da sam kao mladić, primjerice, umjesto s nabrijanim intervenjacima u Rijeci - koji su me, kako se to u provinciji često događa, zaustavljali i pretresali iz čiste dosade, i to nekoliko puta tjedno (nisu nikada ništa našli) - da sam, kažem vam, umjesto tih tipova imao posla s ovom dvojicom, možda ne bi danas bilo tog odmaka. Kvragu, možda bih i sam postao policajac.

Jurimo, zapravo letimo prema Bjelovaru. Dino je šutljiviji, ipak drži volan na 220 km/h. Igor snima automobile ispred nas, fokusiran je na posao, ali i dalje prodaje fore.

'Gdje se puši najbolja trava u gradu, što se danas najviše troši od robe?'

Fingira da hoće od mene izvući kakvu informaciju, priča o tome koliko se u policiji plaćaju informatori, ali sve je to neki tip teatra. A možda i nije. Ja svakako šutim - neće me prevariti ovi šaljivi plavci.

'Znaš, na ovom mjestu di ti sad sjediš, tu inače sjede samo teški kriminalci', okrene se Igor.

'I, što onda pričate s njima, kakvi su to razgovori?'

'Ma nema tu priče. Obično neka deračina ili pjevaju neke pjesme, provociraju. Moraš ostati smiren', odgovara pa se zagleda u automobil ispred nas te ga započne snimati.

'Evo jednog', kaže. Ispred nas vidim jureći automobil beogradskih registracija. Čim se maknuo u desnu traku, Dino stisne gas i mi ga preteknemo. Na vjetrobranskom staklu iza sebe čujem podizanje table: POLICIJA, PRATITE NAS.

Skrećemo na neki izlaz s autoputa. Beograđani su za nama; sve je za sada po protokolu. Uto se sjetim onog kalaša u bunkeru. Onda pljunem tri puta sebi u bradu i prekorim se. Lijep je dan, formatirani radio donosi isključivo sretne tonove, a Srbi izgledaju kao dobri ljudi, barem koliko sam uspio vidjeti u vožnji. Neće danas biti nikakve pucnjave.

Tako je i bilo: kazna uredno ispisana, Beograđani znaju da su pogriješili i bez pogovora plaćaju na licu mjesta. S novinarima, doduše, ne žele razgovarati, ali lijepo nas pozdravljaju i odlaze dalje. Ovaj put sigurno neće voziti 180 km/h.

'Ovi su još i okej', kaže Igor. Istina, nije to bila neka luđačka brzina, ali i dalje je prekršaj. Dino i Igor govore da znaju naletjeti na strance koji voze automobile s 300-400 konja i po 250 km/h. Lakše im je ovdje isprobavati jurilice i testirati granice, kažu mi Kobre. Iako su kazne kod nas narasle, još uvijek su jeftinije nego u dobrom dijelu Europe. A stranci su još uvijek bogatiji nego dobar dio Hrvata i tako smo, htjeli - ne htjeli, postali svojevrsni poligon za testiranje brze vožnje. Ta obijesna vožnja stranaca je, uvjeravaju me Dino i Igor, zapravo njihov najmanji problem.

Zato, dobro je dok imamo Kobre. I one kragujevačke kalaše, zlu ne trebalo. Sigurno i dalje rade.