Istraživanje ponašanja sudionika u prometu u odnosu na mobitele, koje je provela Hrvatska udruga menadžera sigurnosti (HUMS), dalo je poraznu sliku navika vozača automobila, biciklista i pješaka jer se pokazalo da većina ispitanika uopće nije svjesna opasnosti korištenja mobitela u prometu, iako vjerojatnost nesreće može povećati od četiri do 23 puta
Iako stručnjaci upozoravaju da su mobilni uređaj najopasniji 'distraktor' jer odvlače pažnju sa svih sposobnosti i osobina potrebnih za uspješnu vožnju, u vožnji ga koristi čak 91 posto vozača, pokazalo je prvo istraživanje na tu temu, provedeno u lipnju među tisuću ispitanika iz svih županija.
Mobitel vozači za volanom najčešće koriste za razgovor, potom za navigaciju, a na trećem mjestu su SMS poruke. Iako gotovo 80 posto ispitanika misli da je takvo ponašanje opasno, čak 38,7 posto navodi da ga, neovisno o visini kazne ne bi mijenjalo, dok 7,2 posto smatra kažnjavanje nepotrebnim.
Kad je riječ o biciklistima pokazalo se da svaki treći vozač tijekom vožnje razgovara na mobitel, a svaki peti ima slušalice u ušima preko kojih sluša glazbu.
Zabrinjavajuće je također da više od 50 posto pješaka koristi mobitel za razgovor, društvene mreže i slanje SMS poruka dok prelaze prometnice, rečeno je u petak u Hrvatskom novinarskom domu na predstavljanju rezultata istraživanja ponašanja sudionika u prometu.
Policijska statistika pokazuje da u prekršaju telefoniranja u vožnji godišnje bude uhvaćeno oko 36 tisuća vozača, što je 4,7 posto ukupnog broja prekršaja.
Nije poznato u koliko slučajeva je korištenje mobitela uzrokovalo prometne nesreće, ali pojedinačni primjeri poput nesreće kod tunela Ledenik za vrijeme koje je vozač koristio mobitel, pokazuju koliko teške mogu biti posljedice korištenja telefona za vrijeme vožnje.
Pročelnica sekcije za prometnu psihologiju Hrvatskog psihološkog društva Ljiljana Mikuš upozorila je da mnogi vozači nisu svjesni opasnosti korištenja mobitela u vožnji.
'Vožnja auta je složen zadatak jer traži vidne, slušne, perceptivne, kognitivne, emocionalne i socijalne sposobnosti, a mobitel je jedan od najopasnijih i najčešćih distraktora jer odvlači pažnju sa svih sposobnosti i osobina potrebnih za uspješnu vožnju', rekla je Mikuš.
Istraživanja o stupnju ometanja za vrijeme korištenja mobitela u vožnji dokazuju da je vjerojatnost nesreće povećana za četiri do devet puta (Charlton 2009).
Od razgovora telefonom još je opasnije tipkanje poruka na mobitelu koje vjerojatnost događanja nesreće povećava za čak 23 puta, upozorila je Mikuš.
Zbog toga je potrebno, smatra, povesti više računa o tome da ljudi osvijeste opasnost korištenja mobitela u vozilu jer vozilo, dok vozač koristi mobitel ostaje nekoliko sekundi bez nadzora.
Ako ste pješak ili biciklist mobitel odvlači pažnju, ali vjerojatnost prometne nesreće nije tolika kao kod vožnje automobila. No, Mikuš upozorava da svejedno postoji realna opasnost za nesreću jer sve više pješaka i biciklista koristi mobitele.
Miron Huljak iz Ravnateljstva policije upozorava kako je strašno razmišljati na taj način da se neće ništa dogoditi dok se razgovara ili pišu poruke jer vozač za to vrijeme gleda u ekran, a ne cestu ispred sebe.
+Ako gledate u ekran, a ne gledate cestu to je potencijalna nesreća, imamo masu nesreća prelaska na lijevu stranu kolnika, a da ne znamo zašto se to dogodilo. Sumnjamo da su to mobitel ili navigacija ali to ne možemo dokazati+, rekao je Huljak. Iako korištenje 'handsfree' uređaja nije nezakonito, policija savjetuje vozače da ih ipak ne koriste.
Izaslanik premijera Plenkovića i pomoćnik ministra unutarnjih poslova Damir Trut rekao je da su vlada i MUP prepoznali opasnost upotrebe i banaliziranja upotrebe mobitela u vožnji.
Distrakcija kao vrsta nepažnje nije vezana samo za vozače vozila, već je iznimno opasna i za pješake i bicikliste zbog čega buduće preventivne akcije treba usmjeriti na takvo ponašanje, upozorio je Trut.
Hrvatska udruga menadžera sigurnosti, koja je provela istraživanje uz potporu Nacionalnog programa sigurnosti prometa na cestama, pokrenula je i projekt kampanje Dan bez mobitela u prometu, čija se kulminacija očekuje 21. listopada kada se inaugurira nacionalni Dan bez mobitela u prometu.