policajac izazvao sudar

Krš i lom na zagrebačkom raskrižju: Smije li se uopće pod rotirkama proći kroz crveno?

04.02.2019 u 13:50

Bionic
Reading

Na kakvu su se intervenciju žurili policijski službenici u službenom kombiju koji je jučer pod rotirkama prošao kroz crveno i sudario se s drugim automobilom, nije poznato. No poznato je to da, prema zakonu, policajci na to nemaju pravo – koliko god situacija bila hitna

Policijski kombi u kojem je bilo nekoliko policajaca u nedjelju oko 17 sati sudario se s osobnim automobilom na frekventnom zagrebačkom križanju Avenije Dubrovnik i Ulice SR Njemačke.

Iz policijskog izvješća doznajemo sve o smjeru kretanja sudionika sudara.

'Policijski službenik je upravljao službenim kombi vozilom marke Ford Transit, uz upaljene zvučne i svjetlosne znakove, te se kretao istočnim kolnikom Ulice SR Njemačke, prometnom trakom za ravno u smjeru sjevera. Dolaskom do raskrižja s Avenijom Dubrovnik, gdje se prometom na raskrižju upravlja semaforima koji su radili automatski i ispravno, ušao je u raskrižje na znak crvenog svjetla.

U tom trenutku na desnu bočnu stranu službenog kombija naletio je prednjim dijelom osobni automobil marke Audi zagrebačkih registarskih oznaka kojim je upravljao 47-godišnjak. On se kretao sjevernim kolnikom Avenije Dubrovnik, desnom prometnom trakom za ravno, i ulaskom u raskrižje s istočnim kolnikom Ulice SR Njemačke ušao je na znak zelenog svjetla.

željko marušić:

'Ne možete reći da spašavate jednu osobu i ubiti troje djece'

'Policija može prekoračiti brzinu, preći preko pune linije i sve drugo, ali ne i proći kroz crveno, jer ne možete reći da spašavate jednu osobu kojoj visi život o koncu i ubiti troje djece', rekao je Hini profesor s Fakulteta prometnih znanosti Željko Marušić.

Čak i u ekstremnim slučajevima kad hitna pomoć vozi osobu kojoj su bitne sekunde ili policija hvata bjegunca koji prijeti teškom ugrozom ne smije se proći kroz crveno svjetlo jer se time riskira još veća pogibelj, mišljenje je tog prometnog stručnjaka.

Od tog naleta policijski kombi je odbačen ulijevo te se u rotaciji prevrnuo na lijevi bok. U prometnoj nesreći teško je ozlijeđena 43-godišnja putnica iz osobnog automobila marke Audi, a liječnička pomoć pružena joj je u Klinici za traumatologiju.'

Je li policajac, iako je imao zvučnu i svjetlosnu signalizaciju, smio proći kroz crveno? Nije.

  • +9
Zagreb: Policijski automobil sudjelovao u nesreći, dvije osobe ozlijeđene Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl/PIXSELL

Zakon o sigurnosti prometa na cestama je jasan. Kao iznimke od pojedinih prometnih pravila navedena su vozila pod pratnjom, uglavnom štićenih osoba, te vozila s pravom prednosti prolaska. Niti jedna iznimka ne odnosi se na prolazak kroz crveno.

Vozila pod pratnjom su ona koja prate pripadnici policije i vojne policije u posebnim policijskim vozilima opremljenim uređajima za davanje posebnih zvučnih ili svjetlosnih znakova crvene i plave boje, kao i ta policijska vozila, i to za vrijeme dok se daju ti znakovi.

U zakonu stoji da vozila pod pratnjom imaju pravo prednosti prolaska u odnosu na sva druga vozila. No naglašeno je da moraju voditi računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu. Vozila pod pratnjom tako smiju voziti brže od ograničenja, pretjecati i obilaziti kolonu vozila te nisu dužna kretati se jedna iza drugih. Na njih se ne primjenjuje obveza vezivanja sigurnosnim pojasom.

Policijski kombi sudjelovao u nesreći Izvor: Pixsell / Autor: Goran Stanzl/PIXSELL

Iznimno se mogu kretati i drugom stranom kolnika, no samo kada je obustavljen promet, zaustavljati i polukružno okretati mimo određenih pravila. No ni u tim iznimnim situacijama ne spominje se prolazak kroz crveno. Uobičajeno je da policija regulira promet trasom kojom prolazi štićena kolona pa se semafori u tom slučaju gase, a policijski službenici reguliraju promet.

Što se tiče vozila s pravom prednosti prolaska, među kojima je i ono koje je u nedjelju uzrokovalo prometnu nesreću, ali i vozila hitne pomoći, vozila sanitetskog prijevoza, vatrogasne službe, civilne zaštite, unutarnjih poslova, vojne policije i carine, na njih se ne primjenjuje ograničenje brzine.

Ne moraju se držati ni odredbe o propuštanju vozila i prednosti prolaska, o zabrani pretjecanja i obilaženja kolone vozila ili na pješačkom prijelazu ili prelaženju iz trake u traku…

Ne moraju biti vezani pojasom i smiju se u vožnji koristiti mobitelom. Iznimno, uz uvjet da je to neophodno potrebno, a vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu, na vozila s prednošću prolaska ne primjenjuju se ni odredbe o strani kretanja vozila, uključivanju u promet te zaustavljanju i parkiranju i polukružnom okretanju.

Zakon, dakle, ne dozvoljava vozilima pod rotacijskim svjetlom da prolaze kroz crveno, no u praksi, a zbog važnosti posla koji obavljaju, odnosno spašavanja ljudskih života ili imovine, uobičajeno je da drugi vozači propuste vozila policije, hitne pomoći, vatrogasaca i drugih vozila koja u raskršće ulaze pod rotirkama i sa zvučnom signalizacijom.