Što donose izmjene Zakona o lokalnoj samoupravi? Zašto je prozvan lex Šerif? Hoće li gradonačelnici i župani postati nedodirljivi ili će se spriječiti ucjene neizglasavanjem proračuna? O tome su u emisiji Otvoreno HTV-a govorili ministar uprave Lovro Kuščević (HDZ), predsjednik Savjeta za lokalnu samoupravu SDP-a Ivan Koprić, zastupnica u zagrebačkoj Gradskoj skupštini Rada Borić (Nova ljevica) i varaždinski župan Radimir Čačić (Narodna stranka - reformisti)
Ministar Lovro Kuščević istaknuo je da zakon nije rađen po mjeri niti jedne političke stranke, već u svrhu jačanja lokalne neposredne demokracije i predstavničkih tijela.
'Imam dojam da su zakon koji imamo u proceduri i kojeg napadaju kritičari dva različita zakona', kazao je Kuščević.
Ivan Koprić s Pravnog fakulteta u Zagrebu naglasio je, međutim, da su građani apsolutno marginalizirani. 'Trebamo ojačati građane u smislu lokalnih izbora, uvesti preferencijalno glasovanje za lokalna vijeća i iskoristiti mogućnost elektronskog glasovanja. Za to postoje sve pretpostavke. I naravno, sve moderne oblike sudjelovanja građana treba predvidjeti u zakonu. Na zborove građana ne ide nitko i oni se iznimno rijetko održavaju', kazao je Koprić.
Kuščević je ustvrdio da se proračun pretvara u instrument za rušenje lokalnih čelnika. 'Mi možemo razgovarati o načinima kontrole čelnika, ali nije dopustivo da proračun služi u tu svrhu', kazao je Kuščević.
Koprić pak tvrdi da je svrha zakonskog rješenja srušiti lokalno vijeće i prisiliti ga da prihvati bilo kakav proračun. Osim toga, istaknuo je da je 80 posto lokalnih čelnika predloženo od političkih stranaka, isto koliko i vijećnika. 'Nije istina da su načelnici profilirani kao 'osobe', a vijećnici da su 'stranke'', konstatirao je Koprić.
Rada Borić slaže se s ocjenom glavnog državnog odvjetnika Dinka Cvitana da su lokalni šerifi glavna koruptivna poluga u državi, kako je to interpretirao voditelj Mislav Togonal. Borić ističe da je posve jasno kako se demokracija ne može provoditi odozgo i raditi zakone tako da pogoduju ne samo netransparentnosti, nego centralizaciji, davanju većih ovlasti upravo izvršnim tijelima - lokalnim čelnicima. 'Svi su izabrani, i gradonačelnik i vijećnici ili zastupnici, i neka zajedno snose odgovornost za ono što se događa', rekla je Borić.
Čačić: Naravno, ja sam lokalni šerif...
Župan Radimir Čačić potvrdno je odgovorio na pitanje je li on lokalni šerif.
'Naravno, ja sam lokalni šerif s budžetom od 350 kuna po glavi stanovnika. Sve županije zajedno imaju manje od 1 posto Vladinog budžeta! Ovo što govori ministar je točno. Svako vijeće bez ikakvih problema, ako ima većinu, može rušiti načelnika, gradonačelnika ili župana', rekao je Čačić. Dodao je da je ovaj zakon primarno kozmetičke narav, a zamjera mu što ne predviđa obvezu mjesnih odbora koji su 'strahoviti korektiv i strašan kontrolni mehanizam svakog načelnika i gradonačelnika', već se to ostavlja na volju općinama da reguliraju svojim statutima.
Koprić upozorava da je Čačić tehnokrat u najboljem smislu riječi, no ovo ipak nisu marginalne promjene.
'Lokalna demokracija je izuzetno važna za demokraciju. Uvijek se moramo boriti za to da građani odlučuju. Mi se u pogledu kvalitete lokalne demokracije vrlo sporo, ako uopće, pomičemo prema naprijed. Neposredni izbor lokalnih čelnika može biti dobar u uvjetima gdje je izgrađena politička kultura, ali u zemlji s autoritarnom političkom kulturom, kao što je naša, to je kontramjera', upozorio je Koprić, dodajući da je niska izlaznost na lokalne izbore u Hrvatskoj izravna posljedica toga da građani osjećaju da ne mogu utjecati i ne mogu parirati izuzetno jakim političarima.
Odgovarajući na pitanje je li on za produljenje mandata lokalnim čelnicima, Kuščević ne odgovara precizno. 'Ja sam za otvaranje rasprave, mislim da bi bilo dobro razmišljati o tome da se povežu lokalni izbori s predsjedničkim izborima, dobili bismo i veću izlaznost', kazao je ministar.
Dario Hrebak, gradonačelnik Bjelovara (HSLS), rekao je da je Vlada s ovim zakonskim rješenjem imala dobre namjere, ali će se loša slika o lokalnim čelnicima njima još više narušiti odredbom o 'nesmjenjivosti'.
'Osim promjene zakona, treba nam drukčiji koncept upravljanja gradom i treba biti otvoren prema svim oblicima poduzetništva. Neće samo zakoni i potezi pera učiniti lokalnu politiku boljom. Mi smo se okrenuli konceptu 'pametnog grada': želimo osloboditi ulagače komunalnih naknada i poslati snažnu poruku da smo otvoreni za investicije', rekao je Hrebak.
Komentirajući navodno približavanje Nove ljevice i stranke Zlatka Hasanbegovića u zagrebačkoj Skupštini, Rada Borić rekla je da se radi o prijedlogu cjelovite oporbe da se raspravlja o lex Šerifu i da 'vrijeđa da se može misliti da bi lijevi blok imao suradnju' s Neovisnima za Hrvatsku.
Na to je reagirao Koprić, koji ne vidi zašto netko tko je na jednom dijelu političkog spektra ne bi u nekom pitanju tehničke naravi, kao što je ovo, mogao biti na istoj strani s onima na suprotnom dijelu spektra. 'Baš u lokalnoj sredini trebaju doći do izražaja različiti interesi različitih grupa građana', zaključio je Koprić.