BIT ĆE CRAFTA I NOVIH RADNIH MJESTA

Male neovisne pivovare imaju se razloga veseliti 2016. godini!

05.12.2015 u 18:18

Bionic
Reading

Male nezavisne pivovare i u Hrvatskoj će od iduće godine ostvarivati pravo na nižu stopu trošarine što će ih spasiti i maknuti s ruba egzistencije. Tim povodom razgovarali smo s Rankom Vlahekom, direktorom Pivovare Daruvar, jednog od najstarijih hrvatskih proizvođača piva

Na temelju smjernica Vijeća EU-a koje štite male nezavisne pivovare, njezino poslovanje i budućnost, i u Hrvatskoj je izmijenjen Zakon o trošarinama koji prvi put uvodi pojam male nezavisne pivovare kao pivovare koja proizvodi do 200.000 hl piva godišnje i neovisna je od bilo koje druge pivovare. One će od 2016. ostvarivati pravo na nižu stopu trošarina, a ostvarena razlika omogućit će nam dodatne investicije u modernizaciju Pivovare i proizvodnih procesa, dodatna ulaganja u marketing, jači nastup na tržištu i pojačan razvoj novih proizvoda. Upravo to će sigurno osigurati stvaranje novih dodatnih vrijednosti, širenje poslovanja i povećanje broja zaposlenih u takvim malim nezavisnim pivovarama.

Radili ste u Vindiji, pa u Visu, a odnedavno ste u pivarskoj branši. Kako to?

Dolazak u pivarsku branšu smatram novim izazovom u svojoj profesionalnoj karijeri. Pogotovo je velik izazov u ovo vrijeme kad je pivarska branša na prekretnici, i to ne samo u Hrvatskoj već i globalno i u Europi. Trendovi koji u posljednjih nekoliko godina mijenjaju pivo kao namirnicu i pivarsku branšu tek su ove godine došli u Hrvatsku i sigurno u idućih nekoliko godina kultura pijenja piva, pivo i pivska industrija neće biti isti kao što su bili do sada.

O čemu se to radi?

Na svjetskom i europskom tržištu već nekoliko godina prisutan je trend takozvanih craft piva i pivovara. To je trend koji je prisutan u SAD već 20-ak godina i predstavlja proizvodnju piva u malim i mikro pivovarama koje proizvode manje od 100 ili 200 tisuća hektolitara piva godišnje, ovisno o zemlji. Usporedbe radi, ukupno hrvatsko tržište piva je oko tri – 3,5 milijuna hektolitara. Posebno se taj trend razvio od 2012. kada je zahvatio Sjevernu Ameriku i Sjevernu Europu, osobito Veliku Britaniju i skandinavske zemlje. Nakon toga proširio se i na cijelu Europu, a posebno je zahvatio tzv. pivske zemlje – Britaniju, Švedsku, Belgiju, Njemačku, Češku…


Zašto raste popularnost craft piva i pivovara? Koja je njihova posebnost?

Osnovna karakteristika craft piva i craft pivovara, manjih manufaktura jest ta da su one po svojim proizvodnim kapacitetima male, da su neovisne od velikih svjetskih pivarskih korporacija, najčešće u obiteljskom ili nekom sličnom privatnom vlasništvu. Proizvodi takvih pivovara raznoliki su – paleta proizvoda jako je široka i na tržište se postavljaju vrste piva koje do sada nisu bile u uobičajenoj upotrebi: ale, koja su bogate arome, jakog utjecaja hmelja, obično gorča, tamna jaka piva tipa stout i porter i različite varijante, kombinacije, pa čak bih se usudio upotrijebiti vinski izraz kupaže piva. Piva su proizvedena na tradicionalan, zanatski način (craft je engleska riječ za zanatstvo, majstorstvo). Više se cijene pivari – majstori. Piva su nefiltrirana, nepasterizirana. Ukratko, u pivarskoj branši događa se jedna rapsodija i proizvoda i tipova piva, okusa, mirisa, boja… Ono što se s vinima događalo prije petnaest ili dvadeset godina, događa se sada s pivom.

Gdje je tu Hrvatska, odnosno Pivovara Daruvar?

U Hrvatskoj je taj trend došao tek ove godine i još je većem dijelu tržišta nepoznat. Pojavilo se nekoliko malih pivovara poput Zmajske pivovare koja je novoizgrađena mala pivovara u Zagrebu, pa Križevačka pivovara i još neke. I, naravno, Pivovara Daruvar ušla je u taj segment u kojem može do izražaja doći baš taj pivarski know how, tradicija duga 175 godine u proizvodnji piva, suvremena tehnologija i mogućnost fleksibilne proizvodnje piva visoke kvalitete. Dok su u zemljama Zapadne Europe tzv. craft piva na 10 posto ukupnog tržišnog udjela, u Hrvatskoj su možda oko jedan-dva posto što daje značajan potencijal tom tržišnom segmentu.

Staročeško - najstariji pivski brend u nas

'Pivovara Daruvar je jedna od najstarijih pivovara u Hrvatskoj, a brend Staročeško koji bez prestanka se koristi od 1893. se može smatrati najstarijim pivskim brendom u Hrvatskoj. Danas zapošljava 50-ak zaposlenih i proizvodi oko 50-ak tisuća hektolitara. Prisutna je lokalno u Zapadnoj Slavoniji, ali i u središnjoj Hrvatskoj pa tako i u trgovinama i kafićima u Varaždinu. U svakom slučaju, pred njom su veliki izazovi u razdoblju koje dolazi pa tako i preda mnom i cijelim timom. Želja nam je približiti ljudima bogatstvo pivskog svijeta – naš novi brend 5th Element koji je pozicioniran baš u segmentu craft piva svojim prvim pivom ABA (American Blond Ale) koja se proizvodi u Pivovari Daruvar ostvario je u kratkom vremenu od godinu dana odličnu prepoznatljivost i stekao brojne ljubitelje piva. Za našu ABA-u kažemo da nije rađena po njemačkom Zakonu o čistoći piva iz 1516. godine (Reinheitsgebot) jer uz vodu, ječam, kvasac i hmelj sadrži ljubav kao peti element. Ponudit ćemo ljubiteljima piva, ali i onima koji to još nisu, i druga specijalna, zanimljiva piva. Već u prosincu izlazi drugo pivo – drugi element koje će biti pivo tipa baltic porter – tamno i jako. Pokušavamo ljudima u Hrvatskoj pokazati da pivo nisu tri osnovna lagera velikih pivovara već da je pivo cijeli jedan svijet u kojem mogu uživati sva osjetila. Naši brendovi Staročeško i 5th Element upravo bi trebali biti okosnica tog novog vala koji ulazi u Hrvatsku. I zbog toga imamo za 2016. ambiciozan plan rasta prihoda za 35 do 40 posto u odnosu na ovu godinu. Smatramo se da smo najveća mala pivovara u Hrvatskoj – dovoljno mala da budemo fleksibilni i da možemo ponuditi nešto novo, osvježavajuće, zanimljivo, funky, a dovoljno veliki da proizvodi budu u skladu s normama i standardima koji se u proizvodnji traže, da se proizvodnja temelji na tehnologiji, znanju, iskustvu. Tu vidimo svoj potencijal i konkurentsku prednost koju ćemo sigurno iskoristiti, a sve pozivam da kušaju nova piva, da budu znatiželjni i sigurno će ih ona nagraditi okusom i osjećajem kojeg neće zaboraviti', tvrdi naš sugovornik.

Kako se pekao zanat?

Svoj profesionalni razvoj započeli ste u Vindiji kao pripravnik u njezinoj pekarnici Latici, a posljednje dvije godine bili ste komercijalni direktor. Nakon pet godina Vindije, deset godina bili ste direktor razvoja i član uprave u VIS-u koji je u tom razdoblju osvojio Europu svojim suncobranima. 'Siguran sam da su me način rada u Vindiji i Dragutin Drk, generalni direktor Vindije, odredili u poslovnom smislu, a da je iskustvo rada u VIS-u kod Davora Patafte nadogradilo moje vještine i na tome im se zahvaljujem. Sretan sam što su i Vindija i VIS uspješne tvrtke, perjanice u svojoj branši. Ponosan sam na taj dio svoje karijere. Međutim sad su novi izazovi preda mnom', kaže Vlahek.