PAD MIGA

Miljavac: Netko je dao dozvolu da zrakoplov poleti

02.09.2014 u 15:58

Bionic
Reading

Pavao Miljavac, nekadašnji ministar obrane i predsjednik Hrvatskog generalskog zbora, smatra da je postojala odgovornost u zapovjednom lancu zbog pada borbenog zrakoplova Mig-21 na Dan pobjede i domovinske zahvalnosti kod Donje Lomnice, a vojni analitičar Igor Tabak mišljenja je da je odluka Vijeća za obranu da nije bilo krivnje u zapovjednom lancu očekivana

Vijeće za obranu na sastanku koji je sazvao predsjednik Ivo Josipović u ponedjeljak, na osnovi izvještaja generala zbora Drage Lovrića i ministra obrane Ante Kotromanovića, zaključilo je da je Mig-21 pao zbog kvara na hidrauličkom sustavu i da pri tome nije bilo propusta u lancu zapovijedanja. 'Pa netko je dao dozvolu da taj zrakoplov poleti', kazao je Pavao Miljavac

Nekadašnji ministar obrane ironično primjećuje da je Vijeće za obranu četiri tjedna nakon nesreće došlo do zaključka da se radilo o tehničkom kvaru što je bilo vidljivo odmah kad je zrakoplov pao. 'Znali smo da se radilo o tehničkom kvaru čim pilot nije izbacio podvozje da može sletjeti', obrazložio je Miljavac.

Za vojnog analitičara na portalu Obris.org Igora Tabaka takva je odluka bila očekivana.

Objašnjava da je avion koji se srušio bio na dva tjedna od doslovnog bacanja u smeće. 'Divim se tehničkim službama koje letjelice održavaju i pilotima koji njima upravljaju', kaže Tabak. Zbog starosti te letjelice, naglašava, suočavaju se sa svim mogućim i nemogućim kvarovima. 'Ne možete okriviti mehaničara što vam je nedugo nakon izlaska iz servisa pukla guma', slikovito se izrazio vojni analitičar.

Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, smatra Miljavac, ima problem servisiranja i resursa. 'Vidjeli ste da avion koji se vratio sa servisa iz Ukrajine također nije izbacio podvozje. I njemu se moglo dogoditi da se sruši. Tehničko održavanje i logistika očito ne štimaju', mišljenja je Miljavac. Sad će, nastavlja, raditi dodatne ekspertize zašto je došlo do kvara. 'Komisija na komisiju i sve će se zaboraviti', smatra predsjednik Generalskog zbora.

Miljavac smatra da letenje treba privremeno zaustaviti i oformiti ozbiljnu komisiju koja će napraviti temeljitu analizu: je li napravljen remont u Ukrajini ili su avioni samo prefarbani. Miljavac potom nastavlja u kritičkom tonu. 'Sad servisiraju zrakoplove u Hrvatskoj. Zašto nisu došli gotovi. Kakav servis ako je napravljen generalni remont', pita se Miljavac.

Nekadašnji ministar obrane kaže da se na zrakoplovima neprestano događaju neki kvarovi, curi ulje, ne radi podvozje, jedan je pao i zbog toga postoji odgovornost ljudi koji su dopustili da avion leti.

'Pitanje je i tko je odobrio da avioni idu na remont u Ukrajinu', kaže Miljavac koji nije zadovoljan poslom koji je ondje napravljen, iako zrakoplov koji se srušio nije bio ondje na remontu. Na sjednici Vijeća za obranu za obranu razmatran je i dugoročni program razvoja svih grana Oružanih snaga RH do 2024. godine.

Premijer Zoran Milanović u ponedjeljak poslije sjednice Vijeća za obranu rekao je da je državni vrh bliže stajalištu da bi Hrvatska, pored helikoptera, trebala zadržati sposobnost borbenih zrakoplova, makar i na simboličkoj, ali vidljivoj razini. 'Da se tako nešto ne izgubi, jer kad se jednom izgubi – teško se vraća', objasnio je Milanović. Dodao je da pritom ne treba biti previše ambiciozan. 'Ne treba stremiti prema najmodernijim, najskupljim novim sustavima, ali nekim sustavima zapadnog podrijetla, pa čak i korištenima - to da', rekao je Milanović.

Tabak kaže da ta najava još uvijek ne znači ništa. 'Postoji ogroman broj faktora na kojima to nastojanje može stati, i to ne samo financijskih', napominje Tabak. Prvo se, nastavlja, treba vidjeti što se nudi na tržištu ovakve rabljene robe i je li nam to prihvatljivo.

Vojni analitičar objašnjava da svaka takva promjena osnovnog tipa borbenih zrakoplova koje pojedina država koristi povlači cjelokupnu promjenu u sustavu – od tehničkih službi i održavanja pa do obuke pilota, a to sve košta.

'To nije tako jednostavno i jeftino kako na prvi pogled izgleda i ima velike reperkusije na kasnije odlučivanje, kad jednom opet dođe vrijeme za nabavu novijih letjelica. Sve to nije bilo vidljivo iz jučerašnjih izjava', naglašava Tabak. Nakon odabira i stvarnog pribavljanja letjelica, nastavlja, zrakoplovstvo ovisi o tipu zrakoplova kojeg se odabere, a ako su oni 'jako rabljeni' vrlo brzo bi se mogli naći u istoj situaciji u kojoj smo danas.

'Uzimajući u obzir sve faktore, lako je moguće da Hrvatsku ne bi mnogo više stajao novi – ispod čekića novi – zrakoplov od polovnog', zaključuje Tabak.

Miljavac pak naglašava da je odluka o borbenom zrakoplovstvu strateška i treba biti donesena konsenzusom. Posebno ističe da je u političkom dijelu važno uzeti zrakoplove iz zemlje s kojom nećemo imati problema s nabavom rezervnih dijelova i remontom.

'Sad je predizborno vrijeme pa se svašta obećava, ali bilo bi glupo da jedna od 28 članica sada kupuje MIG-ove. Pa strateško je opredjeljenje da idemo prema zapadu', završio je Miljavac.