Tonći Kožul u današnjoj kolumni razmatra fenomen popularnih, odnosno najgledanijih filmića na YouTubeu. I za neke mu jednostavno - nije jasno. Kako i zašto, pobogu?
Evo kako izgleda trenutno 10 najpopularnijih glazbenih brojeva na Youtubeu svih vremena (tj. od 2005, kad je počeo s poslovanjem):
1. Justin Bieber feat. Ludacris - Baby [610 milijuna pregleda]
2. Lady Gaga - Bad Romance [408 mil.]
3. Shakira - Waka Waka (This Time for Africa) [386 mil.]
4. Eminem feat. Rihanna - Love the Way You Lie [373 mil.]
5. Jennifer Lopez feat. Pitbull - On the Floor [357 mil.]
6. Eminem - Not Afraid [268 mil.]
7. Justin Bieber - One Time [261 mil.]
8. Justin Bieber feat. Jaiden Smith - Never Say Never [250 mil.]
9. Miley Cyrus - Party in the USA [243 mil.]
10. Katy Perry - Firework [226 mil.]
Brojke se, naravno, odnose na samo jedan najposjećeniji upload spota ili pjesme (sve češće preko službenih VEVO-kanala izvođača), ne računajući dodatne fanmade spotove, izvedbe uživo i slično... Oznaka 'svih vremena' i ne znači baš pretjerano puno kad se uzme u obzir to da je glazbena industrija tek prije koju godinu odlučila da joj je Youtube ipak prijatelj, a ne neprijatelj, te stoga u evidenciji nema masu klipova s višemilijunskim pregledima koji su u šestogodišnjoj povijesti Youtubea izbrisani zbog sporenja različitih strana (među recentnijim primjerima je 'Friday' Rebecce Black, koji je bio dogurao do 167 milijuna pregleda prije nego što se Rebecca zakačila oko prava s autorima pjesme).
Tu leži i odgovor na misterije kao što je recimo: kako je moguće to da se 'I Gotta Feeling' Black Eyed Peasa – svakako jedan od najvećih hitova iz svježe prošlosti, ma kojim se god mjerilima koristili – nalazi tek na 98. mjestu najgledanijih klipova, sa samo 93 milijuna klikova? E pa, misterij prestaje biti misterijem nakon što se baci oko na datum postavljanja dotičnog spota na VEVO-kanal BEP... A to bi bio 23. prosinca 2009, dakle preko pola godine nakon što je stvar izdana kao singl, što je više nego krucijalan period u životu jednog pop-singla (za usporedbu: 'Super Bass' Nicki Minaj, jedan od najvećih američkih hitova ovog ljeta, natukao je 105 milijuna otkad je osvanuo na njenom VEVO-u prije ni četiri mjeseca).
Za statističarske gikove također je frustrirajuće to što kraj nekih spotova piše koliko su imali gledanja prije nego što su nauštrb VEVO-verzije izbrisane one stare, dok kraj nekih, kao što je recimo 'I Gotta Feeling', uopće ne piše! Općenito, statističarski gik u meni smatra da ga Youtube nedovoljno servisira. Ta gdje su grafikoni gledanosti po tjednima, mjesecima? Gdje su pokazatelji koliko je ljudi samo kliknulo na link, a koliko ih je poslušalo pjesmu do kraja? Raspodjela IP-jeva po zemljama? Sastav krvnih zrnaca korisnika? Bah!
Što se još da primijetiti:
Najpopularniji glazbeni (i uopće bilo kakav) klip ikada:
Justin Bieber feat. Ludacris – Baby
U kolovozu 2007. svevremenski #1 na Youtubeu ('Evolution of Dance' komičara Judsona Laipplyja) imao je svega 56 milijuna klikova, dok je Justinova 'Baby' samo u prvih sedam mjeseci tekuće godine namlatila dodatnih – 200 milijuna!!! Globalna informatizacija društva: proces koji i dalje traje.
Najpopularnija pjesma koja nije na engleskom:
Don Omar feat. Lucenzo – Danza Kuduro [213 milijuna pregleda]
Youtubeov hall of fame iznimno je amerocentričan, tako da je ohrabrujuće to što se među 20 najgledanijih ikada nalazi jedan ovakav globalni megahit koji – za razliku od npr. 'Macarene', koja je svojedobno provela 14 tjedana na vrhu Billboardovog Hot 100 charta – i nije baš napravio neki šou među širim slušateljstvom SAD-a; naravno da 'Danza Kuduro' jest objeručke prihvaćena u hispanoameričkoj manjini (#1 na svim relevantnim Billboardovim latino listama), no mimo toga zanemariv je njezin uspjeh u otadžbini američkog sna (82. mjesto na Billboardovom Hot 100). Ima nade za slamanje angloameričke pop dominacije, ima!!! Još kad bi samo Kina ukinula cenzuru Youtubea pa da nas sve skupa pomete...
Najpopularnija pjesma stara deset ili više godina:
Michael Jackson – Thriller [94 milijuna pregleda]
Michael je dobio svoj VEVO-kanal u listopadu 2009; većina prijašnjih uploadova je dotad, kako se čini, izbrisana, pa je zanimljivo vidjeti potencijalni novi MJ-kanon u nastajanju: nakon 'Thrillera' i 'povratničkog', posthumnog singla 'Hold My Hand' slijede – redom po klikanosti – 'They Don't Care About Us', 'Don't Stop 'Til You Get Enough', 'Bad', 'Black Or White', 'You Are Not Alone', 'You Rock My World' (ekskuzemoa?), 'The Way You Make Feel', 'Remember the Time', 'Scream', 'Heal the World', i TEK onda – 'Billie Jean' sa 17 milijuna?!?!? Eh, ludog li svijeta... A inače, 'Thriller' i 'Time of My Life' su jedini oldiesi u top 100.
Najpopularnija 'nikad čuo' stvar:
Cut Chemist feat. Hymnal – What's the Altitude [93 milijuna pregleda]
U redu, priznajem da nikad nisam pozorno pratio karijere frendova DJ Shadowa, ali mi isto nije jasno kako mi je moglo promaknuti to da je jedan od njih ubo dovoljno velik hit da prikupi – 93 milijuna klikova? W... T... F?!?
Animirana rington maskota #1:
Gummibär a.k.a. Gummy Bear
Crazy Frog je kao pionir žanra možda podigao najviše prašine, no skakutavi zeleni 'medo' njemačkog podrijetla je ipak taj koji je dobio bitku na duge staze. Naime, žabonje u višim ešalonima nema za vidjeti, dok Gumić u prvih 100 figurira s čak četiri entryja: engleska verzija 'The Gummy Bear Song' (141 milijun pregleda), 'Cho ka ka o' (100 milijuna), francuska verzija 'The Gummy Bear Song' (opet 100 milijuna) te 'Nuki Nuki (The Nuki Song)' (95 milijuna).
Najpopularniji klip kontinentalno-europskih izvođača:
Edward Maya & Vika Jigulina – Stereo Love (139 milijuna pregleda)
Srebro i bronca (ne računajući Gummy Beara): Basshunter 'Now You're Gone' (111 milijuna), Armin Van Buuren feat. Sharon den Adel 'In and Out of Love' (100 milijuna).
Petnaesti najgledaniji klip ikada:
Tootin' Bathtub Baby Cousins
OK, znam da je ovo glazbena kolumna i sve, ali bih vas isto zamolio da se na trenutak zamislite nad time kako je OVO...
...pogledano 204 milijuna puta. Da, dvije animirane bebe koje prde u kadi, to je sav štos. 204 MILIJUNA. To je skoro duplo više klikova od pande koja kiše, sedam puta više od 'Zombie Kid Likes Turtles', 133 puta više od scene prdenja za logorskom vatrom iz 'Vrućih sedla'! Pa neka još netko kaže da ova civilizacija nije zrela za resetiranje.
Najpopularnija pjesma koja bi se – pa makar i uz puno, PUNO škiljenja i mašte – mogla možda, eventualno, okarakterizirati kao 'rock':
Linkin Park – New Divide (96 milijuna pregleda)
I tako, od sve muzike na ovom svijetu s električnim gitarama u prvom planu, u Youtubeov svevremenski top 100 uspjeli se prošvercati jedino... Linkin Park s nekom stvari iz 'Transformera'. Eeeeee, naprijed rokeri!