New Gwadar

FOTO Ovo je najmisteriozniji aerodrom na svijetu. Ulupana je hrpa novca, ali aviona i putnika - nema!

26.02.2025 u 08:37

Bionic
Reading

Međunarodna zračna luka New Gwadar do sada nije ugostila nijednog putnika. Aerodrom je u potpunosti sagrađen kineskim novcem, potrošeno je 240 milijuna dolara, ali ne zna se kada će započeti s radom

Zračna luka smještena je u gradu Gwadaru u siromašnoj jugozapadnoj provinciji Balučistan u Pakistanu, a gradnja je dovršena u listopadu prošle godine.

CNN piše da je Kina u posljednjem desetljeću uložila novac u Balučistan i Gwadar u sklopu projekta koji povezuje njezinu zapadnu provinciju Xinjiang s Arapskim morem, a poznat je kao Kina-Pakistan ekonomski koridor (CPEC).

Lokalno stanovništvo potpuno zanemareno

Vlasti su ga nazvale transformacijskim, no postoji vrlo malo dokaza o promjenama u Gwadaru. Grad nije povezan s nacionalnom elektroenergetskom mrežom – struja dolazi iz susjednog Irana ili putem solarnih panela – a nema ni dovoljno čiste vode.

Zračna luka koja može primiti 400 tisuća putnika nije prioritet za njegovih 90 tisuća stanovnika.

'Ova zračna luka nije za Pakistan ili Gwadar', rekao je Azim Kalid, stručnjak za međunarodne odnose, specijaliziran za veze između Pakistana i Kine.

'Ona je za Kinu kako bi se osigurao siguran pristup Gwadaru i Balučistanu za njezine građane', dodao je.

CPEC je pokrenuo višedesetljetnu pobunu u resursima bogatom i strateški smještenom Balučistanu. Separatisti, nezadovoljni onim što smatraju državnim iskorištavanjem na štetu lokalnog stanovništva, bore se za neovisnost. Napadaju pakistanske trupe i kineske radnike u provinciji i šire.

Zračna luka New Gwadar
  • Zračna luka New Gwadar
  • Zračna luka New Gwadar
  • Zračna luka New Gwadar
  • Zračna luka New Gwadar
  • Zračna luka New Gwadar
    +2
Zračna luka New Gwadar Izvor: Profimedia / Autor: Ahmad Kamal / Xinhua News

Grad suprotnosti

Članovi pakistanske etničke manjine Baluča tvrde da se suočavaju s vladinom diskriminacijom te da im uskraćuju prilike koje su dostupne u drugim dijelovima zemlje. Pakistan želi zaštititi kineska ulaganja, zbog čega pojačava vojnu prisutnost u Gwadaru te je grad pun kontrolnih punktova, bodljikave žice, vojnika, barikada i promatračnica. Ceste se zatvaraju u bilo kojem trenutku nekoliko dana u tjednu kako bi se omogućio siguran prolaz kineskih radnika i pakistanskih VIP osoba.

Također, ovaj grad suočava se s nezaposlenošću. Khuda Bakhsh Hashim, 76-godišnji stanovnik, prisjetio se vremena u kojem su bili dio Omana, a ne Pakistana. Ljudi nisu išli u krevet gladni, a muškarci su lako pronalazili posao, rekao je. Uvijek je bilo hrane i nikad nije bilo nestašice pitke vode.

Međutim voda u Gwadaru je presušila zbog suše i nepopustljive eksploatacije. Tako je nestao i posao.

Vlada tvrdi da je CPEC stvorio oko dvije tisuće lokalnih radnih mjesta, no nije jasno na koga točno misle pod pojmom 'lokalni' – na Baluče ili Pakistance iz drugih dijelova zemlje. Vlasti to nisu detaljnije objasnile.

S obzirom na sigurnosni rizik, pakistanski premijer Shehbaz Sharif i njegov kineski kolega Li Qiang odlučili su održati virtualnu ceremoniju svečanog otvaranja. Inauguracijski let bio je zabranjen za novinare i javnost.

'Pakistanska vlada nije spremna dati ništa Balučima, a Baluči nisu spremni uzeti ništa od vlade', rekao je Azim Kalid.