RASPRAVA U OTVORENOM

'Moramo raditi na obrani, graditi sigurnost. Apeliralo se još prije deset godina na zamjenu aviona, hrabrost je danas letjeti u ovim MiG-ovima'

07.12.2022 u 23:22

Bionic
Reading

Zašto je pao MiG-21? Hoće li se s ostalim zrakoplovima uspjeti premostiti vrijeme do dolaska francuskih Rafalea? Kakvo je stanje u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu?

O tim su temama u HRT-ovoj emisiji Otvoreno razgovarali predsjednik saborskog Odbora za obranu (Socijaldemokrati) Franko Vidović, potpredsjednik saborskog Odbora za obranu (HDZ) Ante Deur, bivši načelnik Glavnog stožera OSRH Josip Lucić te vojni analitičar portala Index Mario Galić.

Franko Vidović rekao je da Hrvatskoj trebaju zrakoplovi i da će on to uvijek podržati.

'Od 2000. se u Hrvatskoj vodi rasprava o tome trebaju li nam ili ne zrakoplovi. Ja sam kao netko s ljevice doživio više napada kada sam rekao da Hrvatskoj trebaju zrakoplovi i da ću to uvijek podržati. Meni to nije sporno. Sigurnost nema cijenu. A zašto nisu kupljeni ranije? Valjda nismo bili dovoljno odlučni. To je jedan težak proces kroz koji treba proći i koji treba dovršiti. Vidjeli smo to i na primjeru prve nabave koju je pokušao provesti ministar Krstičević, nažalost nije uspio u tome. I to kažem otvorenog srca – nije uspio. Nakon toga su premijer Plenković i ministar Banožić proveli drugu nabavu uz jednoglasnu podršku pozicije i opozicije', rekao je Vidović.

Potraga za djelovima aviona MIG-21
  • Potraga za djelovima aviona MIG-21
  • Potraga za djelovima aviona MIG-21
  • Potraga za djelovima aviona MIG-21
  • Potraga za djelovima aviona MIG-21
  • Potraga za djelovima aviona MIG-21
    +15
Potraga za djelovima aviona MIG-21 Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos

Ante Deur poželio je pilotima brz oporavak. 'Vidjeli ste i u nabavci Rafala i u samom Parlamentu s koliko se nerazumijevanja tome pristupa i koliko mi kao društvo još uvijek nismo svjesni, iako smo izašli iz rata i iako smo prošli kao narod teške trenutke u nemoći, ali još uvijek nismo spremni kao društvo. Naše kolege zastupnici su u Parlamentu govorili da trebamo više škola i vrtića, što je nepobitno i jasno, trebamo bolnice. Sve je to jednom društvu jako bitno, ali sigurnost jedne države koja je izašla iz rata. Neminovno je da moramo graditi sigurnost, a da bismo imali sigurnost jasno je da moramo raditi na obrani. Ne možemo se osloniti na nikoga, moramo biti jaki i sposobni. To je nešto što pokazuje snagu države i naroda', poručio je Deur.

Pao MiG-21 kod Voćina
  • Pao MiG-21 kod Voćina
  • Pao MiG-21 kod Voćina
  • Pao MiG-21 kod Voćina
  • Pao MiG-21 kod Voćina
  • Pao MiG-21 kod Voćina
    +4
Pao MiG-21 kod Voćina Izvor: Društvene mreže / Autor: DVD Voćin/Facebook

Mario Galić pojasnio je zašto piloti MiG-21 nazivaju 'raketom s krilima'. 'Projektiran je 50-ih godina prošlog stoljeća u bivšem Sovjetskom savezu da bude lovač-prestretač, što mu je bila jedina namjena; da brzo poleti, brzo dođe do cilja i obori drugi zrakoplov, te da se vrati. Najčešće se smatralo da će to biti bombarderi. Zato ima veliku brzinu, već je tad letio preko 2000 kilometara na sat, letne odlike su mu složene; piloti koji lete na takvim MiG-ovima moraju proći dugu obuku. Ima tu puno specifikacija kojih na avionima četvrte generacije kao što je Rafal više nema. Pilot nema nikakvu pomoć od nekog sustava u avionu da upravlja njime. Nema elektronike, sve je hidraulika', pojasnio je Galić.

Pad MiG-a kod Slatine, očevid
  • Pad MiG-a kod Slatine, očevid
  • Pad MiG-a kod Slatine, očevid
  • Pad MiG-a kod Slatine, očevid
  • Pad MiG-a kod Slatine, očevid
  • Pad MiG-a kod Slatine, očevid
    +15
Pad MiG-a kod Slatine, očevid Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos

Josip Lucić rekao je kako je u trenutku našeg ulaska u NATO vojna tehnika još uvijek bila prihvatljiva. 'Kad sam postao načelnik Glavnog stožera, naslijedio sam veliku vojsku s vrlo lošim tehničkim stanjem. Tadašnji cjelokupni sustav, Glavni stožer i Oružane snage uložili su velik napor, tako da smo tijekom godina značajno popravili tehničko stanje zrakoplovstva, mornarice, ali i svih ostalih sustav. Kad smo ušli u NATO, ta je tehnika bila donekle prihvatljiva, no od 2010. pa nadalje zrakoplovstvo i Glavni stožer zahtijevali su da se zrakoplovi zamijene. Od tada je prošlo deset godina, a danas letjeti u takvim zrakoplovima je velika hrabrost. Hvala hrvatskim pilotima koji ulažu trud želeći dokazati da su sposobni ispuniti svoju zadaću, a to je zaštita hrvatskog zračnog prostora', rekao je Lucić.