Pogledajte koji će produkti predstavljati domaći dizajn na tjednu dizajna u Milanu
Kao što sam spomenuo i prošlog tjedna, od sljedećeg tjedna fokus pozornosti svjetske dizajnerske i ine javnosti bit će usmjeren na Milano i milanski tjedan dizajna. Geografske okolnosti najveće fešte dizajna namještaja, interijera i popratne produkcije u ovom dijelu svijeta učinile su da je tako važna manifestacija 'nadohvat ruke', pa je utoliko još veća prilika da se predstavi hrvatski produkt dizajn.
Ovogodišnja reprezentacija koja će u talijanskoj dizajn prijestolnici pričati o hrvatskom produkt dizajnu izabrana je na inicijativu Hrvatske gospodarske komore te autorice izložbe Tatjane Bartaković, a čini je 30 dizajnera i 32 dizajnerska proizvoda.
Hrvatski je dizajn često predodređeno definiran stigmom nezavidne grane produkcije, s obzirom na nepostojanje proizvodnje kao takve te na državnoj razini teških uvjeta za praćenje svjetskih trendova, kvalitete i kvantitete. No upravo hrvatski dizajneri svojom stalnom i sjajnom produkcijom kao da zaobilaze te otežavajuće okolnosti, dokazujući kako dobar i odličan produkt dizajn može stasati u otežavajućim i obeshrabrujućim uvjetima. Izložba 'Solid acts – Design from Croatia' kroz nekoliko različitih scenarija, pristupa radu i razvojnih posljedica elaborira nastanak i tržišno etabliranje proizvoda koji će, bez imalo pretjerivanja, u Milanu itekako uspješno braniti boje domaće produkt dizajnerske produkcije.
Među odabranim radovima koji će biti predstavljeni na atraktivnoj lokaciji Zone Tortona (Superstudio Piu – Temporary Museum for New Design 2013.) niz je domaćoj javnosti već itekako dobro poznatih i u korištenju prisutnih produkata, zatim onih koji svoju tržišnu i utilitarnu poziciju polako definiraju, kao i novih, dosada (dizajnerskoj) javnosti nepoznatih produkata. Ovi potonji, dakako, jamče da domaći produkt dizajn rapidno napreduje, tražeći unutar nezavidne hrvatske okoline svoje puteljke i niše za realizaciju, finalizaciju te plasman na tržište.
Izabrane produkte karakterizira činjenica da im se proces nastanka može poopćiti kroz jednu od sljedeće tri varijante razvoja: posljedica su osvježene arhitektonske produkcije domaćih autora koja potiče stvaranje originalnog hrvatskog dizajna za vlastite interijere, posljedica su prave industrije namještaja – koja se točkasto, ali promišljeno i snažno zbilja dešava ili su posljedica samostalne dizajnerske produkcije u limitiranim količinama – procesa koji često dizajnerima ostaje kao jedini izvjestan i dostupan izbor.
Ono što sve radove na neki način unificira i povezuje jest postotak ručne izrade u proizvodnji te, u većini slučajeva, minimalno potrebna tehnologija. Kako naglašava autorica izložbe Tatjana Bartaković – radovi koji čine izložbu demonstriraju kako je s minimalnom uključenosti tehnologije moguće razviti suvremeni proizvod, što poriče predrasudu da je za produkciju kvalitetnog produkt dizajna prijeko potrebna visoka tehnologija.
Radovi koji će biti predstavljeni u Milanu tematski su podijeljeni u devet cjelina i komuniciraju hrvatsku prirodnu i kulturnu baštinu. Njihova različita okruženja i scenariji nastanka podrazumijevaju širok spektar razvoja i načina rada te promišljanja – referirajući se na tradiciju proizvodnje namještaja od punog drveta, uporabu lokalnih resursa, inspiriraju se autohtonim prirodnim i kulturnim motivima kroz forme suvremenih predmeta te arhitekturom kao generativnim čimbenikom novih proizvoda.
Produkte nastale kao posljedica odlične arhitekture čine sklopiva ležaljka XL (Numen/ForUse) inicijalno projektirana i proizvedena za nagrađivani hotel Lone, zatim lampa Three-lite (Mikelić Vreš arhitekti) projektirana za potrebe interijera također nagrađivanog hotela Well u Termama Tuhelj te barski Stolac Styx (Filip Gordon Frank i Iva Frank) prvotno zamišljen kao sastavni dio interijera vine bara i koncept storea Vino & ino.
Tematsku cjelinu 'Karakteri u masivnom drvetu' čine već dobro poznata 'neuredna' samostojeća polica FKY (Numen/ForUse), zatim stol Cut istih dizajnera te po dva produkta koja potpisuju na domaćoj sceni, osobito u njezinim internacionalno plasiranim izložbama, do sada nepoznata imena, a proizvodi Artisan. Riječ je o dvojcu mladih dizajnera Ruđeru Novaku-Mikuliću i Mariji Ružić - njihovom stoliću Bloop te stolcu Neva i dizajneru Zoranu Jedrejčiću – njegovom stolu Pasha te stolcu Malena.
Produkte okupljene pod nazivom 'Oblici rasvjete' čine domaćoj javnosti već dobro poznate male raznobojne stolne lampe Mini Me (Filip Gordon Frank) i lusteri Twister (Ana Tevšić), ali i jedna nova te iznimno atraktivna samostojeća lampa koju također potpisuju Ruđer Novak-Mikulić i Marija Ružić nazvana Shift.
Produkte okupljene pod cjelinom 'Aktivnost sjedenja i spavanja' čine dvije Kvadrine garniture za razvlačenje - Red Dotom nagrađena Revolve (Numen/ForUse + Bratović&Borovnjak) te novi adut iz Kvadre – garnitura na razvlačenje Pil-low (Neven&Sanja Kovačić - Redesign).
Cjelinu 'Svakodnevno' - namještaja za svakodnevnu upotrebu - čini sustav stolica, klupa i stolova Quadrupedia (Ksenija Jurinec), vješalica Simetria (Neven Kovačić) te sustav drvenog namještaja Lako (Ada Kezić).
'Vještinu ručne izrade', odnosno produkte koje karakterizira naglašena manufakturna proizvodnja predvode proizvodi Luke Jelušića – ormarić za vino Iža te dječje igračke Zoozle, zatim Puls i Sea zdjelice Lidie Boševski te već dobro poznati tabure Wave riječke dizajnerice Svjetlane Despot.
Na tradiciju hrvatske kulturne baštine referiraju se radovi tematski određeni cjelinom 'Posjet tradiciji', a to su podna lampa Lightwear (Nina Bačin i Roberta Bratović) te komoda Arshany (Krunoslav Kovač).
'Nove forme poznatog', kako i sam naziv cjeline objašnjava, čine produkti koji na inovativniji i drugačiji elaboriraju neke svakodnevne predmete. Tu su dobro poznate i nagrađivane bojice Boya Maje Mesić, tepih Oriental iste dizajnerice, stolić Praznina (Nikolina Jelić) i nož za čišćenje oraha Krtz! (Tea Janković).
Posljednju cjelinu nazvanu 'Interakcija' čini već dobro poznati sustav visećih rasvjetnih tijela – raznobojnih DIY lustera ILI_ILI (Grupa), multifunkcionalne igračke Here Hare There Hare (Little Horse and Baby Beuys – Maja i Mejra Mujičić) te jastuci Head 'n' Hare istih dizajnerica, kao i stolci Hula Hula Svjetlane Despot.
Izložba će u Milanu biti otvorena od 9. do 16. travnja. Izložbeni postav osmislio je Neven Kovačić, a vizualni identitet izložbe potpisuje studio Hamper (Ivana Vučić i Tom Jurica Kačunić).