na tračnicama od ožujka

Nakon više od četiri desetljeća u Osijek stižu novi tramvaji; evo kako će izgledati

22.01.2025 u 15:10

Bionic
Reading

Poslije više od četiri desetljeća u Osijek stižu potpuno novi tramvaji. Na osječke tračnice doći će u ožujku prvo od deset novih niskopodnih vozila proizvedenih u pogonima zagrebačkog Končara. Nakon prve ture najavljena je i proizvodnja dodatnih 10, čime bi nova flota obuhvatila 20 tramvaja. Dio je to megaprojekta modernizacije tramvajske infrastrukture, vrijednog 45 milijuna eura

Sve je stajalo 528 dana, a onda se početkom prošloga prosinca ponovno pokrenulo. Opsežni radovi na modernizaciji tramvajske infrastrukture zaustavili su tramvaje na godinu i pol u Osijeku. Tim megaprojektom, kako ga popularno nazivaju, vrijednim 45 milijuna eura, obuhvaćena je obnova 10 kilometara tramvajske mreže te 23 stajališta, a do sada je realizirano 90 posto radova. Tramvaji ponovno kruže Osijekom, povezujući njegove ključne dijelove. No iz zagrebačke tvornice Končar na osječke tračnice u ožujku će početi stizati i novi niskopodni tramvaji. Dolazak ostalih devet protegnut će se tijekom 2025. godine.

'Zadovoljni smo time što proizvodnja osječkog tramvaja ide planiranom dinamikom', poručio je osječki gradonačelnik Ivan Radić prilikom posjeta zagrebačkoj tvornici Končar - Električna vozila.

Dnevno se u optjecaju na tračnicama u Osijeku nalazi između 17 i 20 tramvaja. Nova vozila bit će dugačka 20,8 metara, čak šest metara duža od onih koja sada voze ulicama, a malo su šira i od zagrebačkih tramvaja. Ukupno će moći primiti 135 putnika, a bit će klimatizirana, kao i vozačeva kabina. Osječki niskopodni tramvaji imat će spremnike energije koji će im osigurati autonomiju vožnje u slučaju kvara na tramvajskoj mreži. Vrijednost projekta je 25 milijuna eura, a financira se iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti.

'Nadamo se proširenju flote, što bi značilo još 10 novih niskopodnih tramvaja, sveukupno 20 novih u Osijeku. Potpisali smo okvirni sporazum i čekamo raspisivanje poziva Ministarstva prometa. To bi upotpunilo i zadovoljilo potrebe osječkog javnog prijevoza', napominje gradonačelnik Radić.

Svi tramvaji do rujna

U Končaru su upravo ušli u završnu etapu montaže svih sustava u novi tramvaj te će početkom ožujka biti isporučen Osijeku za završno testiranje na novoj tramvajskoj infrastrukturi. On će, kao i ostali, biti moderniziran i poboljšan u odnosu na one koji su se prije proizvodili u ovoj tvornici.

'Tada kreće izuzetno jaka dinamika isporuke ostalih devet tramvaja, a moramo ih isporučiti do rujna ove godine', rekao je Gordan Kolak, predsjednik Uprave Končara, najavljujući da će uskoro krenuti i obuka vozača i tehničkog osoblja Gradskog prijevoza putnika (GPP).

Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru
  • Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru
  • Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru
  • Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru
  • Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru
  • Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru
    +33
Novi niskopodni tramvaji za Osijek proizvode se u Končaru Izvor: Cropix / Autor: Goran Mehkek

Posljednji potpuno novi tramvaj koji je došao u Osijek datira iz 1982. godine. U gradu na Dravi tramvajski promet postoji još od 1884. godine, kada je s radom krenuo konjski tramvaj. Time se Osijek upisao na kartu Hrvatske, i ovog dijela Europe, kao prvi s tramvajskim prometom, a on je elektrificiran 1926.

kronologija

Kako su tramvaji stizali u Osijek

Stari crveni osječki tramvaji stigli su iz Češke, a proizveo ih je ČKD. Počeli su dolaziti 1968. godine. Tada ih je kupljeno deset, a dodatnih deset isporučeno je 1972. Zatim su od istog češkog proizvođača kupljena četiri tramvaja s prikolicama 1982. godine.

Prema podacima osječkog GPP-a, prvi polovni tramvaji njemačkog proizvođača Düwaga na osječke tračnice stigli su 1995. godine, a donirano ih je pet. Od Zagrebačkog električnog tramvaja (ZET) 2012. godine kupljena su tri polovna modela GTG-6, a također ih je proizveo Düwag.

Kada je o modernizaciji riječ, prvih devet poslano je u Češku 2006., a riječ je o tramvajima iz serije nabavljene 1968. i 1972. godine. Tada su obojeni u plavo-bijelu boju.

Godinu kasnije modernizirano je još osam tramvaja, a i to je obavljeno u Češkoj.

'Ovo je nova era u osječkom javnom prijevozu. Osijek je grad prvog hrvatskog tramvaja, čime se ponosimo, a uskoro ćemo na ulicama imati nove niskopodne tramvaje, veće, modernije, sigurnije i udobnije te prilagođene osobama s invaliditetom. Očekujemo da ćemo time smanjiti i broj automobila na gradskim ulicama', poručio je Radić.