SPLIĆANI TRAŽE POMOĆ EUROPSKE KOMISIJE

'Namještaju poslove Jadroliniji da bi je lakše prodali'

16.12.2014 u 13:35

Bionic
Reading

Teške optužbe upućene su iz Splita na račun Vlade i Agencije za obalni linijski promet: predstavnici Hrvatske udruge radničkih sindikata (HURS) i Hrvatskog sindikata pomoraca (HSP) tvrde da su natječaji za održavanje trajektnih linija na Jadranu 'namješteni i fingirani', da se sloboda tržišnog natjecanja izvrgava ruglu te da se priprema scenarij kojim će već početkom 2017. tvrtka Jadrolinija biti privatizirana po uzoru na autoceste

Povod istupu sindikalista jest dodjela koncesije za liniju između Valbiske na Krku i Lopara na Rabu, koju je Jadrolinija dobila na - kako je rečeno - 'paravan-natječaju'. Državni brodar natjecao se damping cijenama, i to novim brodom koji zbog tehničkih karakteristika uopće ne može biti vezan u ovim lukama pa je jasno da će u pogonu biti stari trajekt. A na račun toga uništava se drugi najveći brodar na Jadranu - splitska Linijska nacionalna plovidba (LNP) - koji će se vjerojatno morati ugasiti i otpustiti svojih pedesetak radnika.

'Vladi je trebalo sedam godina da raspiše natječaj za ovu liniju, sve dok Jadrolinija nije izgradila trajekt koji uopće nema maritimne sposobnosti za nju, dok je LNP-ov brod 'Nosač' cijelo vrijeme uredno obavljao poslove kada nijedan brod na toj liniji nije mogao funkcionirati. Jadrolinija se favorizira i dobiva sve linije koje želi, a onda će za nekoliko godina - kada se tržište potpuno otvori za stranu konkurenciju - netko zaključiti da ta tvrtka nije isplativa i treba biti privatizirana. Naći će kupca jer se radi o monopolistu', upozorava predsjednik HURS-a Ozren Matijašević

'Rashodi u cijeloj državi režu se na svim stavkama, a ovdje se subvencije povećavaju! Favorizira se jedna tvrtka, a s druge strane imamo školski primjer uništavanja realnog sektora. A o kakvoj tržišnoj utakmici se radi, dovoljno govori podatak da Jadrolinija održava 23 od 25 trajektnih linija na Jadranu', dodao je.


Sindikalisti su o najnovijem slučaju obavijestili Državnu komisiju za kontrolu javne nabave i Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja, no reakciju očekuju jedino od Europske komisije, kojoj je također upućena prijava. Traže poništenje natječaja, posljednjeg prije potpune liberalizacije pomorskog prometa početkom 2017. godine.

Predsjednik Hrvatskog sindikata pomoraca Denis Jelaska upozorio je na to da je država od 2006. do danas samo na plaće u Agenciji za obalni i linijski promet potrošila preko 17 milijuna kuna, a da ta ustanova punih sedam godina nije bila u stanju ni raspisati najobičniji natječaj, koji se potom krojio onako kako odgovara Jadroliniji.

'Ostavili su LNP bez novca za plaće i pedesetak ljudi vjerojatno će završiti na ulici. Kada smo se požalili ministru Siniši Hajdašu Dončiću, odgovorio je da je to 'hrvatska realnost'. Vlada je privatnom sektoru maćeha, pozivam barem splitske gradske i županijske političare da ustanu u zaštitu tvrtke sa svog područja', kazao je Jelaska.