Vinilski suveniri
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: DMT Waste Art
Vinilski suveniri
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: DMT Waste Art
VINILSKI BIZNIS
Iako je u Londonu završio glazbenu produkciju, nakon šest godina u engleskoj metropoli mladi Osječanin Dražen Alić odlučio se vratiti u svoj rodni grad i u njemu realizirati svoje kreativne ideje
‘Smatrao sam da se i u Hrvatskoj može raditi. Imamo dovoljno potencijala i znanja, samo to trebamo iskoristiti', kaže za tportal Dražen, a svoje znanje i kreativnost, zajedno sa svojim prijateljima, izražava izradom jedinstvenih proizvoda - zidnih satova napravljenih od starih gramofonskih ploča.
'Imali smo nekih saznanja s interneta o rezanju ploča i izradi satova, ali se uvijek radilo o strojnoj izvedbi, a mi smo htjeli da to bude ručno izrađen proizvod. Kad smo kupili alat, jednu vrstu lemilice uz dodatak skalpela, tek smo se upoznali s raznolikim mogućnostima rezanja. U početku nam je za obradu jedne ploče trebalo oko četiri sata, ali sada je to već puno kraće, nešto manje od sat vremena', kaže Dražen, a svi ga zovu nadimkom Drale.
Prema njegovim riječima, prve ploče, njih 200-tinjak, kupili su, a kada su ljudi na Facebooku vidjeli što rade, počeli su im donositi i poklanjati stare ploče. U udruzi ovih mladih kreativaca pod nazivom DMT Waste Art svaki član je zadužen za jedno područje. Drale za marketing i menadžment, Mirta Višković dizajnira, a Tomislav Vukojević njezine ideje pretvara u djela.
'Vinil nije lagano rezati; riječ je o krhkom materijalu i kad ima puno sitnih detalja, tih poveznica, onda je to teško izrezati, zahtijeva se preciznost. Nisu ni sve ploče jednake debljine, pa se mogu rezati samo one tanke. Čak smo ih na početku zagrijavali u običnoj pećnici kako bismo lakše mogli raditi na njima', objašnjava Tomislav.
Motivi su razni, kaže Mirta. Najtraženiji je motiv Osijeka s prepoznatljivim dijelovima katedrale, visećeg mosta, pa i komarca, čije izrezivanje Tomislavu stvara dodatnu glavobolju.
'Osim našeg grada, tražene su ploče na temu 'Zvjezdanih ratova', raznih superjunaka, bendova. Neki traže da izradimo ploču po slici njihovog kućnog ljubimca, neki žele da su na ploči njihova djeca, pa čak i male bebe. Želje su razne', kaže Mirta te dodaje da im ništa ne predstavlja problem. Dapače, jako ih, ističe, raduje kad mogu udovoljiti željama naručitelja. 'Najsretniji smo kad vidimo oduševljeno lice kupca', ističe Mirta.
A da inspiraciju pronalaze u svemu, pa i u političkom životu, uvjerili smo se prilikom posjeta ovoj kreativnoj radionici u kojoj smo ugledali ploču s likom bivšeg premijera Sanadera s naslovom 'Ćaća se vraća', poznate satirične stranice na Facebooku. No kako teče prodaja, nismo uspjeli doznati jer, kako kažu autori, ipak je riječ o poslovnoj tajni.
'Najčešće ljudi kupuju satove kao suvenire, poklone. Čak se događalo da netko za rođendan dobije dva ista sata jer se to svima čini kao neobičan i interesantan poklon', kroz smijeh kaže Drale.
Osim što su osvojili hrvatsko tržište, svoj posao polako šire i izvan okvira države, pa su prve pošiljke poslane u Njemačku, Južnoafričku Republiku i Veliku Britaniju.
U pozadini ovog poslovnog pothvata je reciklaža pa se kreativni tim ponaša u duhu svoje filozofije održivosti. Ništa se ne baca. Od ostataka Mirta izrađuje nakit: naušnice, ogrlice i narukvice neobičnih oblika.
'Za naše proizvode su se zainteresirali i oni iz biznisa s reciklažom pa nam šalju upite hoćemo li reklamirati svoje proizvode na stranicama koje se bave i podržavaju recikliranje otpada. Uvijek naglašavamo da su to stare gramofonske ploče, da ne režemo originale Doorsa ili Beatlesa, to ostavljamo kolekcionarima. I bez toga Jugotonovih ploča ima dovoljno po podrumima, tavanima, a najčešće nam pod skalpel padnu ploče Miše Kovača, koji je prodao 20 milijuna ploča i bio jedan od najizvođenijih pjevača. A tu su još Zdravko Čolić i Oliver Dragojević', kaže Drale.
U želji da u svom poslu što više recikliraju, ističu kako bi se htjeli okušati i u drugim materijalima, poput neke vrste metala, plastike, pa i drveta.
'Mogućnosti je bezbroj, a vinil nam je otvorio neke djelatnosti o kojima nismo ni razmišljali', kaže Tomislav, a Mirta dodaje da sada, osim satova i nakita, kreću u izradu ženskih ručnih torbica.
No kao i u svakom ozbiljnijem poslovanju, i ovdje ima problema. Za sada se bore s prepoznatljivošću svoga brenda, osvajanjem tržišta, a ponajviše s administracijom i ostalom papirologijom. Ipak, njihova promišljanja ne staju samo na izradi proizvoda, već i na osvješćivanju građana, posebno onih najmlađe dobi.
Zato svoju kuću u Kopačevu, izgrađenu u turističke svrhe, Drale planira proširiti i otvoriti radionice u kojima bi djeca učila o svim vrstama materijala i recikliranju, a i sami bi se iskušali u izradi nekih, njima prilagođenih, predmeta.
Talentirani trojac Drale, Mirta i Tomo dokazao je da uz dobru volju i velik trud na hrvatskom tržištu ima mjesta za rad i opstanak. Samo treba biti originalan, a to oni sigurno jesu.