Zajedno s drugim zakonima koji će biti promijenjeni na početku rada novog saziva Hrvatskog sabora, naći će se i izmjene Zakona o izboru općinskih načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Zagreba. Za izmjene tog i sličnih zakona, koji spadaju u skupinu tzv. organskih, dovoljna je kvalificirana većina u Saboru i, kako podsjećaju stručnjaci, predstavljaju – stvar formalnosti
Moguće imenovanje primorsko-goranskog župana Zlatka Komadine ministrom prometa i infrastrukture te nagađanja o tome da bi resor poljoprivrede trebao preuzeti načelnik općine Bukovlje Tihomir Jakovina, a graditeljstvo i prostorno uređenje osječki dogradonačelnik Ivan Vrdoljak, povukla su za sobom i potrebu hitnih izmjena zakona kojim se biraju lokalni dužnosnici.
'Svaki zakon koji uređuje izbor predstavničkih tijela, odnosno izbor javnih dužnosnika, a to su i gradonačelnici, općinski načelnici i župani, po svom je načelu organski zakon i u Saboru treba postojati kvalificirana većina zastupnika, u ovom slučaju najmanje 76, koja ga može donijeti ili izmijeniti', objasnio je Boško Picula s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu.
Preduvjet za hitne izmjene, a osim spomenutog mijenjaju se i zakoni o djelokrugu rada ministarstava, o Vladi, sustavu javne uprave i državnim službenicima, jesu kvalitetno i na vrijeme te u potpunosti pripremljeni sadržaji izmjena zakona.
No kad je konkretno zakon koji regulira izbor gradonačelnika, načelnika općine i župana, ključno je pitanje što njegovim izmjenama želi postići saborska većina
'Vjerojatno žele promijeniti odredbu koja nalaže da se u slučaju u kojem netko od izabranih lokalnih dužnosnika više ne obnaša tu dužnost, bez obzira na to je li otišao na neku drugu dužnost ili mu ona prestaje zbog nekog drugog razloga, trebaju raspisati izbore. Izbori se ne trebaju raspisati jedino ako se takva promjena dogodi u kalendarskoj godini u kojoj se trebaju održati redovni lokalni izbori, a to je 2013. godina', ukazuje politolog Picula.
Kako je postojeći zakon barem u tom dijelu vrlo jasan, pa nalaže da raspisivanja izbora nema jedino u godini lokalnih izbora, na novoj većini je da pripremi zakonske izmjene po kojima će one koji su 'napredovali' mijenjati zamjenici ili će pronaći neko drugo rješenje.
Zakon o izboru lokalnih dužnosnika ima puno veće probleme, nego što je taj, pa je jedna od prvih i osnovnih stvari koje nova Vlada mora napraviti u kratkom razdoblju pozabaviti se lokalnom i regionalnom samoupravom, posebno izbornim zakonima na toj razini', smatra Picula.
Navodi i kako 'najveći nered vlada upravo u ustroju i djelokrugu tijela na lokalnoj i regionalnoj razini vlasti' upozoravajući kako je 'iznimno neefikasan i skup, ali i blokirajući' te se stoga do lokalnih izbora mora mijenjati.