ozbiljna oštećenja

Nitko ne želi sanirati tunele: Nema izvođača za njih šest, a stanje je ozbiljno

08.04.2025 u 15:45

Bionic
Reading

Iako se smatraju novijim infrastrukturnim objektima, ključni tuneli na autocestama A1, A6 i A7 suočeni su s ozbiljnim oštećenjima zbog prodora vlage, ljuštenja betona i korozije armature – no Hrvatske autoceste (HAC) nisu pronašle izvođače za njihovu hitnu sanaciju

'Dalmatino, Dalmatino, željo svakog kooperanta, u tunelu svitliš lipo, ka da si od suvog zlata' – pjevali su TBF prije gotovo 15 godina u pjesmi 'Dalmatino', u kojoj su u svom prepoznatljivom stilu našalili marifetlucima što su pratili izgradnju autoceste A1, a koja je spojila Zagreb i Split.

Poslovi od 900 tisuća eura bez PDV-a

Kooperanti su se tada otimali za posao na zlatnoj autocesti dok danas nitko ne želi raditi na njezinoj obnovi. Hrvatske autoceste (HAC) nisu uspjele pronaći izvođača radova za zahtjevan projekt sanacije tunelskih obloga u tunelima Sv. Rok, Mala Kapela i Dubrave, a koji se nalaze na A1 između Zagreba i Dubrovnika. Osim toga, nije pronađen izvođač ni za sanaciju tunelske obloge u tunelu Škurinje I (LC) na autocesti A7 Rupa – Rijeka te tunelima Vršek (LC) i Tuhobić na autocesti A6 Bosiljevo – Rijeka.

Vrijednost radova na A1 procijenjena je na 635 tisuća eura bez PDV-a, a na A6 i A7 na dodatnih 270 tisuća eura. Projekt na A1 uključivao je temeljitu obnovu šest tunelskih cijevi, s posebnim naglaskom na sanaciju brojnih pukotina, oguljenog betona i dijelova zahvaćenih korozijom.

Iako se tuneli Sv. Rok, Mala Kapela i Dubrave još uvijek smatraju relativno novim infrastrukturnim objektima – s obzirom na to da su izgrađeni između 2003. i 2009. godine – stanje na terenu daleko je od idealnog. Detaljan pregled, koji je provela tvrtka 'Mi projektiramo vama' između rujna 2023. i veljače 2024., otkrio je niz ozbiljnih oštećenja: vlaga prodire kroz zidove, beton se ljušti, a na brojnim mjestima armatura je zahvaćena korozijom. Budući da se nitko nije javio na natječaj, cijeli je projekt trenutno zaustavljen – iako je riječ o objektima čija je sigurnost od ključnog značenja.

Mala Kapela: Pukotine, korozija i ljuštenje betona

U tunelu Mala Kapela, duž obje tunelske cijevi, uočene su pukotine i mjesta propuštanja vode, kao i brojna oštećenja uzrokovana korozijom armature. Na pojedinim spojnicama betonska masa je otpala ili izbočena, a vidljivi su i tragovi pucanja. Uzdužne pukotine – koje prate smjer tunela – najčešće se javljaju na svodu, a radijalne pukotine, okomite na os tunela, posebno su uočene u tjemenu obloge.

Sveti Rok: Propuštanja i nedostatna zaštita armature

U desnoj cijevi tunela Sveti Rok zabilježena su brojna oštećenja – ljuštenja, pukotine, znakovi korozije i propuštanja vode, osobito kod sjevernog portala. Na pojedinim dijelovima obloge otkrivena je armatura zbog pretankog zaštitnog sloja betona. Ispred ulaza u tunel uočene su pukotine i oštećenja na betonskim pločama pješačkih staza. Ni lijeva cijev nije pošteđena – prisutne su slične pukotine, kao i segregacija betona, njegovo ljuštenje i početna korozija armature, što ukazuje na potrebu za hitnom sanacijom.

Dubrave: Pukotine i curenje kroz dilatacije

Tehnička inspekcija tunela Dubrave, između Vrpolja i Prgometa, provedena u veljači 2024., pokazala je da su i lijeva i desna cijev zahvaćene nizom oštećenja.

Tvrtka iz Samobora koja je provela pregled tunela na A1 isti je posao odradila i u tunelima A6 i A7.

Procjena je da u tunelu Tuhobić treba sanirati obje cijevi dok je u Škurinju I i Vršeku predviđena sanacija samo lijeve cijevi. Podsjetimo, Tuhobić je otvoren 2008. godine, a Škurinje I nešto kasnije. Oštećenja su slična onima na A1 – brojne pukotine, ispucali beton, oštećenja i prodori vode...

Mala Kapela
  • Mala Kapela
  • Mala Kapela1
  • Mala Kapela2
  • Sveti ROK
  • Škurinje 1
    +6
Tuneli Izvor: Screenshot / Autor: HAC