'ANACIONALAN I NEOKOLONIJALaN'

Nova pobuna protiv Butkovićeva zakona: 'Tko ga je uopće pisao?'

14.03.2018 u 18:08

Bionic
Reading

Žestokoj raspravi o novom Zakonu o prijevozu u javnom cestovnom prometu, zbog kojega već mjesecima prosvjeduju udruge taksista diljem Hrvatske, priključili su se drugi prijevoznici. Za tportal je progovorio vlasnik tvrtke Clissa Krešimir Glavina, inače jedan od članova radnih podskupina formiranih prije nešto više od godinu dana, s vrlo konkretnim pitanjem - tko je uopće pisao taj zakon?

'Prvi i jedini preliminarni sastanak imali smo u siječnju 2017. godine u Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture, nakon čega su pisani prijedlozi dostavljeni početkom veljače. Kao u trudnoći, punih devet mjeseci kasnije pojavio se prijedlog zakona o kojemu nitko od članova radnih podskupina nije imao pojma', kazao je Glavina za tportal.

'Zbilja se nameće pitanje tko je autor i za čiji interes je iznesen ovakav prijedlog zakona, jer to nije bila Uprava cestovnog prometa u Ministarstvu prometa, kako bi trebalo biti', tvrdi on.

U radne podskupine za izradu novog zakona Glavinu je imenovala Hrvatska gospodarska komora i ondje je predstavljao interese manjih prijevoznika. Saborskom Odboru za promet on je nedavno uputio i pisano upozorenje u kojemu, pored upita o autorstvu spornog zakona, tvrdi i da se 'radi suprotno nacionalnim interesima' i da je predloženi propis 'podanički i anacionalan zakon koji ne postoji ni u jednoj državi Europske unije'. Kaže i da je žalosna i apsurdna činjenica to da je postojeći zakon znatno kvalitetniji od onog predloženog.

U autobus s ugovorom o radu   

'Zašto nije predviđena zaštita domaćih prijevoznika u obliku reciprociteta, odnosno zašto naši prijevoznici u Sloveniji ili Njemačkoj plaćaju porez na odrađene kilometre, dok strani prijevoznici u Hrvatskoj ne plaćaju ništa? Zašto cestovni prijevoz putnika nije proglašen javnom uslugom, kao u primjeru Slovenije ili Austrije, pa nam se ne bi dogodilo ukidanje 70 linija u Slavoniji doslovno preko noći, što je proveo strani vlasnik? Nije li ovo ucjenjivanje ili neokolonijalizam?', pita se Glavina.

Kao jedan od apsurda ističe i predloženu obvezu da vozači u svojim autobusima 'sa sobom imaju ugovor o radu', što će stvoriti neviđene birokratske poteškoće premda inspektori u svakom trenutku mogu provjeriti radni status svake osobe, a neobično zvuči i uvođenje tahografskih aparata čak i u kombije, što po njegovim informacijama nije slučaj doslovno nigdje u Europi.

'Situacija s Uberom je poseban slučaj: premda je sam ministar objavio da ta tvrtka posluje nelegalno - mimo poreza, drugih davanja, licencija, taksimetara ili osiguranja putnika - ovim zakonom pokušava se dokazati da je to ispravno. Analogijom bismo mogli dozvoliti i prodaju droge, jer su i prodavač i korisnici zadovoljni. Reklamira se liberalizacija, ali na djelu je nastanak teške anarhije', upozorava dalje Glavina.

'Ni Uber ne bi napisao bolji zakon za sebe'

'Mišljenja sam da ni predstavnici svih ilegalnih prijevoznika i njegovog visočanstva Ubera ne bi napisali bolji zakon za vlastite potrebe', dodaje on. Upozorava i da je 'u gotovo svakom drugom članku novog zakona propisano da će se razraditi dodatnim pravilnicima', a ni do danas nisu doneseni svi pravilnici starog zakona usvojenog prije gotovo pet godina.

Prosvjed taksista protiv Ubera
  • Prosvjed taksista protiv Ubera
  • Prosvjed taksista protiv Ubera
  • Prosvjed taksista protiv Ubera
  • Prosvjed taksista protiv Ubera
  • Prosvjed taksista protiv Ubera
    +12
Prosvjed taksista protiv Ubera ispred zagrebačke zračne luke Izvor: Cropix / Autor: Marko Todorov / CROPIX

Podsjetimo, nekoliko udruženja taksista prošlog tjedna podnijelo je kaznene prijave protiv ministra prometa Olega Butkovića i niza njegovih suradnika zbog neprovođenja zakona i toleriranja poslovanja Ubera, odnosno navodnog pogodovanja ovoj kompaniji, a stigla je i optužba da se Zakon o javnom prijevozu u cestovnom prometu šalje u daljnju proceduru bez objavljenog rezultata javnog savjetovanja, u sklopu kojeg je upućeno preko 70 tisuća stranica raznih primjedbi. Ministarstvo prometa to je demantiralo, no na stranu taksista stala je povjerenica za informiranje Anamarija Musa.

Tportal je od Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture zatražio odgovor na pitanja tko je autor spornog zakona, jesu li u njemu sudjelovali vanjski suradnici i zašto su se radne podskupine sastale tek jednom prije više od godinu dana i nakon toga nisu bile obaviještene o daljnjim koracima. 

'Nacrt prijedloga zakona izrađivale isključivo stručne službe Ministarstva, a ne vanjski suradnici. Također smo isticali, pa ćemo i to ponoviti, kako su u radne podskupine bili uključeni predstavnici taxi udruženja ispred Hrvatske obrtničke komore, predstavnici Ubera i rent-a-car ispred Hrvatske udruge poslodavaca, predstavnici jedinica lokalne samouprave (velikih gradova), Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i drugi. Dakle, sagledavani su svi problemi i različita mišljenja o tržištu prijevoza u Republici Hrvatskoj, a članovi radne skupine imali su mogućnost davanja prijedloga izmjena i mogućih dopuna postojećeg zakona. Također su za to imali prilike i tijekom trajanja javnog savjetovanja o nacrtu Prijedloga Zakona', stoji u odgovoru iz Butkovićeva ministarstva.

Milivoj Topić, Doris Košta, Božo Miletić
  • Doris Košta
  • Božo Miletić
  • Milivoj Topić, Doris Košta, Božo Miletić
  • Milivoj Topić, Doris Košta, Božo Miletić
  • Udruženje taxi prijevoznika pri HOK-u podnijelo tužbu protiv ministra Olega Butkovića
    +4
Udruženje taksi prijevoznika pri HOK-u podnijelo je nedavno tužbu protiv ministra Olega Butkovića Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotić