USPOREDBA TRI TELEVIZIJE

Nova TV 'pregazila' konkurenciju

20.04.2010 u 12:42

Bionic
Reading

U usporedbi središnjih informativnih emisija na tri nacionalne televizije u istraživanju Matice hrvatske Nova TV je ne baš zasluženo pokupila najviše lovorika. Uz kritike HTV-a koji je bio pod posebnim povećalom kao javni servis koji svi plaćamo, najveća odgovornost za loše stanje na televizijama palo je na netransparentno Vijeće za elektroničke medije

Istraživanje tri središnje informativne emisije na tri nacionalne televizije provela je Viktorija Car s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu na temelju dva ista razdoblja u dvije godine.

U usporedbi sadržaja u prilozima od 15. rujna do 15. listopada 2008. i 2009. godine zaključeno je da Nova TV ima 'najpromišljeniji' 'Dnevnik', u usporedbi s 'Dnevnikom' HTV-a i 'Vijestima' RTL-a.

HTV je u 58 posto slučajeva puštao novinarske priloge u kojima su iznosili samo jednu stranu priče, dok je RTL takvih priloga imao čak 62 posto. Nova TV je sa 43,8 posto dobila zlatnu medalju. Iako je istaknuta kao najbolja, opća slika informativnih programa na tri televizije vrlo je loša i očita je kriza novinarstva koju, zaključili su prisutni, podupire i Vijeće za elektroničke medije svojim netransparentnim i nedovoljnim radom.

Direktorica Informativnog programa Nove TV Iva Gačić došla je na predstavljanje, a predstavnici informativnih programa HTV-a i RTL-a nisu se pojavili. Gačić je u jednom trenutku čak prekinula Car kako bi naglasila da je jako sretna.

'Tko ne bi bio ponosan kada iza sebe ima informativni program zasnovan na pluralizmu. To je suština i bitak informativnog programa', rekla je Gačić i ponovno se osvrnula na HTV koji, kaže, u startu ima financijsku prednost od preko milijardu kuna, dok se oni za svoja sredstva moraju boriti radom.

Osim podatka o pisanju priloga iz kuta dviju različitih strana, Novoj TV ide u prilog i smanjenje navodnih vijesti u 'Dnevniku', i to na razinu 'Dnevnika' HTV-a. Koliko je to pozitivno, neka svatko zaključi sam.

Predsjednik HND-a Zdenko Duka i direktorica informativnog programa Nove TV Iva Gačić

Naime, u istraživanju primarnih izvora vijesti posebnu pozornost dobile su vijesti s neimenovanim izvorima, tj. informacije koje nitko nije htio potvrditi pa se u teoriji novinarstva ne priznaju kao relevantne te se uopće ne mogu smatrati novinarskim radom. Najviše takvih vijesti u 2008. godini imala je upravo Nova TV, čak 12,2 posto, zatim RTL, 11,3 posto te HTV 5,9 posto. U 2009. HTV je pokvario prosjek relevantnosti za 0,1 posto, RTL za čak jedan posto, a Nova TV se popravila na 5,1 posto navodnih vijesti.


Televizije su najčešće izvještavale o političarima, a kada se usporedi zastupljenost premijera Ive Sanadera 2008. godine i premijerke Jadranke Kosor 2009, zanimljivo je da je HTV Sanadera imao u 26,3 posto priloga, a Kosor u (samo) 20,4 posto. Komercijalne televizije više pažnje posvećuju premijerki Kosor nego bivšem premijeru.

Od HTV-a kao javnog servisa koji građani plaćaju svaki mjesec očekuje se da bude daleko ispred komercijalnih televizija u objektivnosti, pluralizmu i ostalim demokratskim vrijednostima, pa je tako svaki postotak negativne ocjene za javnu televiziju, logično, dvostruko teži.

Što se izvora tiče, sva tri dnevnika najčešće koriste izravno upletenu stranu u neki slučaj. Na drugome mjestu, za novinare HTV-a i Nove TV su službeni ili stručni ljudi, dok su za RTL drugi izvor agencije.

RTL ima najviše tzv. 'čitanaca' - vijesti bez snimljenih izjava umiješanih strana, a njihove vijesti traju najkraće. RTL ima najviše crne kronike, dok je Nova TV u godinu dana smanjila broj priloga iz crne kronike za čak 50 posto.

U razdoblju od 15. rujna do 15. listopada 2008. na televizijama se najviše gledalo o sudskim procesima i kriminalitetu te crna kronika, a u 2009. HTV i Nova TV preusmjerile su se na unutarnju politiku, što se ocjenjuje normalnim, dok je RTL čak i povećao sadržaje u crnoj kronici, što Car ocjenjuje lošim.

HTV, usprkos najboljoj mreži i brojnim studijima diljem zemlje, ima najviše vijesti iz Zagreba, dok su komercijalne televizije, bez obzira na to što ne moraju primarno paziti na teritorijalnu zastupljenost, prilično dobro pokrile sve hrvatske regije. HTV bolje od ostatka Hrvatske prati što se događa u Europi

HTV je također kritiziran jer marginalizira žene. Zastupljenost žena u prilozima, primjerice kao stručnih komentatorica ekonomskih procesa, gotovo je nikakva. Na HTV-u su žene zastupljene u oko 16 posto priloga, a komercijalne televizije su i tu korak ispred sa 20 do 30 posto, što također nije pohvalno. Žene su, kaže Viktorija Car, u prilozima najčešće predstavljene kao majke, dojilje i slično.

Nova TV prva je u isticanju konfliktnih situacija te u 'Dnevniku' ima najviše infotainmenta tj. vijesti iz šoubiznisa i slično.

Viktorija Car je u zaključku rekla da novi Zakon o HRT-u koji je u izradi neće promijeniti ovakve, gotovo kritične rezultate istraživanja, za koje se naglašavalo da je nereprezentativno s obzirom da su se pratila samo dva mjeseca. Naime, Car tvrdi da Programsko vijeće HRT-a i Vijeće za elektroničke medije ne rade dobro svoj posao.

'Programsko vijeće i Vijeće za elektroničke medije je zakazalo s monitoringom tj. oni ga ne rade, ili ga navodno rade. Patimo se s prikupljanjem podataka o radiopostajama i televizijama koji traže koncesiju, a podaci bi trebali biti javni i na web stranici', rekla je Car i predložila strože kazne za članove oba vijeća u slučaju da ne rade svoj posao.

Tu se postavilo pitanje prema kojim je kriterijima Nova TV dobila od Vijeća za elektroničke medije koncesiju na 15 godina jer nitko nije vidio rješenje niti je čuo obrazloženje za takvu odluku.

Iva Gačić
je dodala: 'Upravo sam htjela taj primjer istaknuti kao dokaz da Vijeće za elektroničke medije ipak radi svoj posao.'

Ipak, predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Zdenko Duka rekao je da se Vijeću za elektroničke medije Zakonom daje još više ovlasti usprkos tome što njihov rad nikada nije bio transparentan: 'Nije bio transparentan izbor članova. Ljudi su birani iz struktura vlasti i to, u pogledu novog Zakona, zabrinjava. Vlast očito želi utjecaj na Vijeće i smatram da ga je do sada i u potpunosti imala. Rezultate nitko ne vidi, predugo se ništa nije dogodilo, a članovi se novinarima ne javljaju niti na telefon.'

Tu je Car istaknula primjer da je Varaždinska televizija dobila tri puta više sredstava od drugih televizija, i to bez ikakvog objašnjenja.