DUG ZATVOR ZA PROVOKATORE

'Osjećaji vjernika' - sveta krava svjetovne Rusije

03.10.2012 u 08:48

Bionic
Reading

Vjetrovi srednjovjekovne strahovlade iznova su zapuhali moskovskim ulicama ove jeseni, a kotač duhovnog razvoja, umjesto prema 22., kao da se okreće prema 19. vijeku. Nedugo nakon osuđivanja članica Pussy Riot na tri godine zatvora zbog izvođenja 'punk molitve' unutar moskovskog hrama, u ruskom parlamentu ovih dana se razmatra prijedlog zakona po kojem bi se za 'uvredu osjećaja vjernika' i 'skrnavljenje svetinja' građane kažnjavalo s tri, odnosno pet godina zatvora

Zakonu je prethodila serija antidogmatskih prosvjeda i vandalskih činova: po ruskim provincijama pilili su se križevi, a po gradovima su izvođeni šokantni performansi za podršku zatočenim aktivisticama, koje su punk molitvom prosvjedovale protiv predizbornog svrstavanja Moskovske patrijaršije uz poredak Vladimira Putina. Takvi prosvjedi se s vrhova države i neobično joj bliske Ruske pravoslavne crkve prozivaju ekstremizmom, a višegodišnje robije za provokatore hijerarhija strahovlade ne nazivaju se ekstremizmom, nego 'uvođenjem reda i zakona'.

Pritom nemaju većeg učinka akcije tzv. kulturne inteligencije koja se, bez obzira na ideološku orijentaciju i odnos prema predsjedniku Vladimiru Putinu, u značajnoj mjeri ujedinila u osudi procesa protiv Pussy Riot i obrani načela laičke države.

Nemaju efekta, jer je prošlog tjedna, naime, parlament u kojem dominira režimska partija Jedinstvena Rusija donio rezoluciju o davanju 'žestokog otpora silama koje promiču antireligijski ekstremizam'. Rezolucija je doživjela aplauz ne samo iz redova Ruske pravoslavne crkve, već i od vodstava drugih vjerskih zajednica, uključujući i islamsku. Dokument slijedi svjetonazorsku liniju konzervativnih sila koje u svim buntovima vide destabilizaciju autoritarnog poretka i plaše javnost scenarijima poput sirijskog ili libijskog.

Klerikalci i režimski deputati pokušavaju u isti koš strpati slučaj Pussy Riota i šovinističkog američkog filma 'Nevinost islama' koji su ratnici džihada u mnogim muslimanskim zemljama iskoristili kao povod za nova krvoprolića i nemire.

Liberalniji poznavatelji prilika u Rusiji boje se razvoja novog, mutiranog klero-kagebeovskog totalitarizma u bliskoj budućnosti, gdje bi svaka kritika upućena RPC-u ili nekoj drugoj konfesiji mogla biti pozvana na kaznenu odgovornost.

'Vrlo je vjerojatno da će državno odvjetništvo, RPC i razne nacional-pravoslavne organizacije dobiti učinkovito pravno oružje protiv suvremene umjetnosti te da će se značajno povisiti stupanj samocenzure', izjavio je za Kommersant Jurij Samodurov, postavljač izložbe 'Oprez, religija' iz 2005. Samodurov je zbog te izložbe tužen za raspirivanje vjerske mržnje i kažnjen sa sto tisuća rubalja. Danas-sutra mogao bi za isti čin završiti u zatvoru na tri godine, ako se novi zakon izglasa.

Sugovornici Kommersanta uvjereni su da bi posebno na udaru pravosuđa bili predstavnici suvremene umjetnosti koja je u proteklih pet godina doživjela stvaralački i komercijalni procvat te je postala svjetski značajna možda i prvi put od vremena sovjetske avangarde.

Moderna umjetnost Rusije bavi se između ostalog i kritikom pravoslavlja kakvo kultivira vrhuška RPC-a. Često se suprotstavlja njezinom dogmatizmu, hipokriziji i autoritarnosti. RPC i razne fašistoidne 'bojeve družine' koje uživaju crkvenu podršku proteklih godina ne samo da su tužile niz galerista i umjetnika zbog 'raspirivanja vjerske mržnje', nego su neki od tuženih bili premlaćivani, a galerije devastirane. Pojedini performeri poput Avdeja Ter-Oganjana i Olega Mavromattija pobjegli su iz zemlje. Ter-Oganjan je usred Moskve sjekirom komadao plastične replike pravoslavnih ikona, što je okarakterizirano kao svetogrđe, premda je njegov performans pokušavao otvoriti pitanje po čemu bi to bilo veće svetogrđe od komercijalnog štancanja svetih slika na plastici. Takvih neugodnih pitanja za svjetovne i vjerske režime u Rusiji bit će, čini se, sve manje. Tako barem očekuju na vrhu.