Ne stišavaju se reakcije na zahtjevan ispit znanja iz predmeta Priroda i društvo za prvašiće, kojeg je ogorčena majka podijelila na Facebooku tvrdeći da je pola razreda dobilo negativnu ocjenu. Burne reakcije ne čude, s obzirom da taj ispit ne bi 'iz prve' položio ni Damir Boras, rektor Sveučilišta u Zagrebu, koji je na pitanje može li on odgovoriti na spornu zagonetku o danima u tjednu odvratio da možda i može, ako je dovoljno pametan. U međuvremenu, dotična majka, koja želi ostati anonimna, iznijela je za tportal nove detalje u ovom slučaju
Na zagonetku 'Sedmero njih u krug se vrte, jedan drugog prate i opet se na početak vrate', s točnim odgovorom 'Dani u tjednu', rektor Boras reagirao je kritikom. 'To je potpuno krivo. To nije krug, slijed vremena nije krug. Samo u Kini smatraju da je to žrvanj. Zato je zagonetka malo izokrenuta i većina djece to neće tako povezati', kazao je Boras, dodajući da je 'kriva profesorica' ako su učenici zaista dobili negativne ocjene.
Iako još uvijek nisu poznate sve okolnosti sporne provjere znanja prvašića, na društvenim mrežama izneseno je mnoštvo čvrstih stavova - od toga da je ispit odličan jer potiče djecu na razmišljanje do toga da je učiteljica uništava samopouzdanje djece na početku školovanja. U ovom slučaju, ocjene nisu upisane u dnevnik, kaže za tportal majka koja je objavom ispita na Facebooku pokrenula lavinu komentara.
Iako kaže da sigurno ne bi tražila mišljenje drugih roditelja da je znala kako će to odjeknuti u javnosti, iznosi dodatne elemente koji joj smetaju u provjeri znanja učenika u tom razredu. Potvrđuje da su djeca prije ispita učila dane u tjednu, no smatra da pitanja iz ispita 'jednostavno nisu za njih'. Njezino dijete, kaže, zna koliko tjedan ima dana i kako se ti dani zovu, osim toga rješava matematičke zadatke kao od šale, ali ovakve 'spletke u pitanjima' ne smatra 'dovoljno zrelim za njihove glave'.
Kaže da iz spornog testa nisu svi dobili jedinice i dvojke, da je bila i koja petica, ali 'više je bilo negativnih ocjena', a na komentare na društvenim mrežama da bi njezino dijete trebalo upisati u školu s posebnim potrebama, odgovara da to znači da bi isto trebalo učiniti s još 10 djece iz razreda.
Poslala je tportalu i drugi, po njezinom sudu, sporni zadatak, onaj o omiljenim aktivnostima po dobima dana. Njezino dijete napisalo je što voli raditi, a rezultat se vidi iz priloženog ispita. Majka se pita zašto, ako je 'dijete napisalo ono što se od njega tražilo'. Inače, smatra da 'nije u redu ovakave poruke ostavljati na testovima i ubijati samopouzdanje djetetu'.
'Nisam od onih mama koje titraju, nego sam za to da se dijete treba učiti i naučiti, ali ne na ovakav način', navela je majka za tportal.
Mnogim komentatorima na društvenim mrežama u ovom slučaju osobito je zasmetala povratna informacija učiteljice, koju je ispisala crvenom kemijskom olovkom: LOŠE - UČITI - MISLITI.
Dragica Varat, netom umirovljena učiteljica sa 45-godišnjom karijerom, kaže da je riječ o provjeri znanja učenika, najvjerojatnije nakon što su djeca obradila dane u tjednu.
'Metodički gledano, to je integrirani listić, gdje se povezuje čitanje, dakle znanje iz predmeta hrvatskog jezika, prirode i društva, te matematike. Od prvog trenutka, kad djeca već nauče čitati, mi očekujemo i radimo s njima da čitaju s razumijevanjem. Ova učiteljica uči ih da razmišljaju. Djeca se moraju naučiti tehnici rješavanja zagonetki', kaže Dragica Varat, koja je 16 godina ostvarivala Nastavni plan i program po metodologiji Razred usmjeren na dijete koji se ostvaruje u mnogim zemljama diljem svijeta.
'Djecu ne smijemo podcjenjivati'
Po toj metodi, učitelji ne pišu ocjene ni komentare crvenom kemijskom. Povratnu informaciju dotične učiteljice ocjenjuje jednostavno 'lošom'.
'Ovo je tradicionalan način ocjenjivanja, a s tom povratnom informacijom ni dijete ni roditelji ne dobivaju ništa. Ne piše u čemu je učenik loš, što mora učiti, ni što misliti. Da je napisano, recimo: Primijetila sam da imaš tri pogreške. Pronađi ih. U tome ti mogu pomoći roditelji - to bi bila sasvim drukčija informacija', kaže Dragica Varat, vanjska suradnica i trenerica Pučkog otvorenog učilišta Korak po korak. U timu je psihologa i učitelja koji se bave praćenjem i ocjenjivanjem učenika, s Issa certifikatom za izvrsnost u poučavanju.
Dragica Varat napominje da djecu ne smijemo podcjenjivati. Učenici su prije provjere znanja vjerojatno učili dane u tjednu, broj sedam, kao i redne brojeve. 'To je klasična provjera znanja, gdje imaju, koliko se može vidjeti iz prikaza nepotpunog listića, nadopunjavanje, odgovore na pitanja i nabrajanje. Ocjenjivanje može biti i formativno, ako je to nastavni listić koji je kolegica dala za vrijeme obrade ove teme, da provjeri gdje su djeca po pitanju znanja', objašnjava Dragica Varat.
Majkama koje razmišljaju o ispisivanju djece iz škole, Dragica Varat poručuje da odu popričati s učiteljicom, da im ona objasni u čemu je stvar. 'Objavljivanjem na Facebooku ništa se ne postiže. Inače, integrirana nastava, usmjerena na djecu, u konačnici je puno lakša metoda, kako za djecu tako i za njihove roditelje', zaključuje.
Svojim odgovorom za tportal inspirirala je supruga, umirovljenog učitelja matematike Miroslava Varata, da se uključi s vlastitim komentarom. On je frapiran reakcijom roditelja.
'Kod nas u Hrvatskoj, u pravilu, i učenici i roditelji, pa čak i učitelji, naučili su ovako funkcionirati: dijete će, u ovom slučaju, naučiti dane u tjednu i na ispitu dobiti pitanje da nabroji dane u tjednu. Mi smo naučili djecu da bubaju činjenice napamet. Već niz godina imamo strašno loše rezultate na PISA projektu, upravo zbog toga što se u takvim ispitivanjima od djece ne traži da nabrajaju činjenice, nego da te činjenice znadu primijeniti. To znači da trebaju misliti, zaključivati, promatrati, uspoređivati. To je, zasad, osnovni problem u hrvatskom školstvu', upozorava Varat.
Kaže da je u novom kurikulumu, koji doduše još nije zaživio, poanta stavljena upravo na taj problem. 'Po meni, to su krasni zadaci. Naravno da djecu treba naučiti misliti; pa cijela matematika zasnovana je na matematičkoj logici, što znači da kad sam dijete naučio neko matematičko pravilo, poslije ga nisam ispitivao da mi napamet kaže to pravilo, nego da ga zna primijeniti. Ako to ne znaju, onda nisam ništa napravio', poručio je Miroslav Varat.