Kako je moguće pet dana boraviti na Malti za 640 kuna, što uključuje zrakoplov i zrakoplovne takse? Ili se pak otisnuti na ljetovanje u Grčku na 12 dana za 1380 kuna, uključujući prijevoz i smještaj? Sudeći prema ovom, putovanja nikada nisu bila jeftinija. No pitanje je kakva je to financijska alkemija u kojoj profit imaju i prijevoznici i hotelijeri i turističke agencije, s obzirom na to da za 650 kuna jedva možete platiti dva, tri noćenja u hotelu niže kategorije na našoj obali?! Tu enigmu za tportal raspetljava jedna putnica, 'low budget' agencija i predsjednik Udruženja putničkih agencija
Iako se domaći turistički djelatnici svim silama trude privući i domaće goste, uz postojeće cijene - hrvatske destinacije teško se mogu boriti s primamljivim ponudama iz inozemstva.
Smiješno niske cijene smještaja i letova ili pak kompletnih aranžmana s turističkim vodičima omogućuju nikad povoljnije putovanje. Malta, pet dana u hotelu s tri zvjezdice, uz zrakoplovni prijevoz, za 640 kuna? Ili pak skandinavska tura od 14 dana za manje od tri tisuće kuna?! Naprosto mora u tome biti neka caka, neki skriveni troškovi, bus bez jednog kotača, avion star sto godina, barem smještaj koji dijelite s gmizavcima i glodavcima… Naši sugovornici uvjeravaju nas pak da nema caka.
Jeftino putovati možete preko tzv. low budget turističkih agencija ili preko specijaliziranih internetskih stranica koje vam nude najpovoljniji smještaj i prijevoz pa sami složite svoj idealan, prije svega, jeftin odmor. Upravo je na jednoj takvoj stranici naša sugovornica, koja je željela ostati anonimna unatoč pozitivnim dojmovima, pronašla svoje putovanje na Maltu.
Let i smještaj rezervirate sami, a ponuđeni su vam linkovi za, u tom trenutku, najbolju kombinaciju. Tako je naša sugovornica letjela iz talijanskog Trevisa do Malte za 390 kuna, dok je smještaj u hotelu s tri zvjezdice platila ukupno 250 kuna po osobi za svih pet dana.
Jedini dodatni trošak koji je imala je prijevoz od Zagreba do zračne luke Treviso. U cijenu su uključene avionske takse. 'To je bilo najnormalnije putovanje, nikakav low cost aranžman, letjeli smo Ryanairom, a hotel je bio jeftin jer nije sezona', kaže.
Aranžmani za putnike, ne za turiste
S druge strane postoje tzv. low cost agencije koje putnicima nude kompletne aranžmane, dakle prijevoz, smještaj i vodiče. Jedna od njih je Jungle tribe, a osim u Hrvatskoj, posluje u Srbiji i BiH. I ona nudi neobično niske cijene, a u ponudi ima sve od izleta po Europi do egzotičnih destinacija i velikih tura poput one južnoameričke, koja traje gotovo mjesec dana.
Nama je za oko zapelo ljetovanje u Lefkadi u Grčkoj, 12 dana s autobusnim prijevozom za 1380 kuna, ili pak skandinavska tura u trajanju od 14 dana za nešto manje od tri tisuće kuna.
Pitamo ih kako zatvaraju financijsku konstrukciju, plate vodiče, prijevoznike i smještaj te uz to uzmu agencijsku maržu iz koje plaćaju zaposlenike, prostor i porez?
Prije konkretnog odgovora objasnili su nam svoju filozofiju - naime njihova putovanja osmišljena su za putnike, ne turiste: 'Funkcioniramo kao low budget agencija koja stavlja fokus na svojim putovanjima na avanturu, doživljaj lokaliteta, lokalnog stanovništva i kulture. Naglasak nije na smještaju i luksuzu, već na tome da pobliže upoznamo lokaciju koju smo odlučili posjetiti.'
Smještaj je uglavnom organiziran u hostelima i to u višekrevetnim sobama sa zajedničkom kupaonicom. Prednost je smještaj u centru gradova i naravno cijena dostupna gotovo svima. Na dalekim destinacijama ponuđen je u pansionima s dvokrevetnim sobama.
'Smještaj ne pruža luksuz, već je bazičan i daje ono najpotrebnije, što može značajno utjecati na cijenu aranžmana. Također, aranžmani ne uključuju obroke, eventualno doručak', otkrivaju nam. No njihovi putnici toga su svjesni - naznačeno je da je smještaj organiziran uglavnom u hostelima - tako da nema skrivenih troškova.
'U cijeni aranžmana uračunate su sve takse i zrakoplovne pristojbe te ne postoje skriveni troškovi. Uz sve to, nemamo ogromne marže na svojim putovanjima i na taj način uspijevamo biti pristupačni svojim cijenama', uvjeravaju nas.
A da unatoč niskim maržama uspijevaju poslovati u plusu, dokazuju podaci servisa Poslovna Hrvatska. Tvrtka Neobična putovanja d.o.o. u 2015. uprihodila je 3,37 milijuna kuna, uz dobit od 37 tisuća kuna.
Turistički intervencionizam
Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, kaže za tportal da je u slučaju niskih cijena aranžmana uglavnom riječ o last minute ponudama. 'Imate turističku potražnju i ponudu. U jednom momentu se dogodi da je ponuda veća od potražnje i tada se javljaju takve ponude', objašnjava i dodaje da nisu agencije te koje snižavaju cijene, već to čine prodavatelji usluga.
Na pitanje je li što se tiče iznimno jeftinih destinacija trik u intervencionizmu država koje, kako bi potaknule razvoj turizma, subvencioniraju letove i smještaj, Žgomba kaže da je, tamo gdje to postoji, riječ o prikrivenoj praksi.
'Unutar Europske unije to se ne radi. Nešto takvo radi Turska s državnim avioprijevoznikom, ali i Tunis. To je opće poznata stvar, koju smo i mi prije radili. Riječ je o protekcionizmu, što je zapravo zabranjeno', dodaje. U Jungle tribeu nam kažu da njihova putovanja ne sufinanciraju države u koje putuju.
Žgomba ističe da pojedine agencije posežu za marketinškim trikovima te da putnici trebaju obratiti pažnju na sve detalje. 'Imate na tržištu svakakvih ponuda i agencija koje to nisu pa dolazi i do klasičnih marketinških trikova i varanja gosta jer obećate jedno, a drugo realizirate', napominje.
Uvjerava nas da je i u Hrvatskoj moguće tako jeftino proći. 'Naša prednost je širok raspon ponuda, u tome smo dobri', zaključuje Žgomba.