Britanski povjerenik za informiranje zatražio je u utorak nalog da pregleda urede, poslužitelje i baze podataka tvrtke Cambridge Analytica, koja je osumnjičena za zloporabu osobnih podataka 50 milijuna korisnika Facebooka, uglavnom iz Sjedinjenih Država, čime su identificirane njihove političke preferencije te se pomoću njih pokušalo utjecati na njihov glas na američkim predsjedničkim izborima 2016. godine
Što je zapravo Cambridge Analytica?
Riječ je o tvrtki koja se bavi analizom drugih tvrtki, ali i političkim strankama te dužnosnicima, a koja je nudila mogućnost 'utjecaja na ponašanje ciljanog dijela publike'. Prema tvrdnjama zaposlenika, tvrtka je bila u mogućnosti analizirati ogromne količine podataka o potrošačima i njihovim navikama, kao i usporedbe s njihovim ponašanjem, čime se dolazilo do osoba koje su podložne vanjskom utjecaju. Samim time, te osobe bile su podložne predizbornom utjecaju, što je u konačnici moglo presuditi kome će dati glas. Tvrtka je, inače, osnovana 2013. godine kao dio kompanije SCL Group, koja nudi slične usluge diljem svijeta.
Zašto je osnovana Cambridge Analytica?
Osnivač tvrtke Alexander Nix izjavio je nakon izbijanja afere kako je Cambridge Analytica utemeljena da bi istraživala vakuum na američkom republikanskom političkom tržištu koji je postao očigledan nakon što je republikanski kandidat Mitt Romney poražen na predsjedničkim izborima 2012. godine.
Zašto je tvrtka punila naslovnice svjetskih medija?
Tvrtka Cambridge Analytica našla se u fokusu zanimanja svjetske javnosti nakon što je britanski tisak objavio vijest kako je Alexandr Kogan, sveučilišni profesor psihologije s britanskog Cambridgea, putem svoje tvrtke Global Science Research (GSR) došao do ilegalno pribavljenih podataka o nešto više od 50 milijuna korisnika Facebooka.
Kako su prikupljani podaci?
Sveučilišni profesor i njegova tvrtka privatne su podatke prikupljali putem Koganove aplikacije thisisyourdigitallife. Tvrtka je, naime, stotinama tisuća korisnika ponudila između dva i pet dolara kako bi sudjelovali u testu osobnosti, uz uvjet da se njihovi privatni podaci prikupe u znanstvene svrhe.
Što se činilo s podacima?
Prema navodima sada već bivšeg zaposlenika Cambridge Analytice i u ovom slučaju zviždača Christophera Wylieja, GSR je prikupljene podatke dostavljao Cambridge Analytici te su zatim analizirani putem softvera koji može predviđati ponašanje građana. Podaci su doveli do kreiranja algoritma koji je određivao crte osobnosti što su povezane s glasačkim preferencijama.
Što je dobiveno kreiranim algoritmom?
Nastalim algoritmom dobivena je mogućnost identifikacije potencijalno neodlučnih birača i stvaranje poruka na koje bi oni kao mete mogli reagirati. Wylie je kazao kako su iskoristili Facebook da bi prikupili milijune profila i potom izgradili modele koje bi upotrijebili 'ciljajući na njihove unutarnje demone', na čemu je, prema njegovom priznanju, izgrađena čitava kompanija.
Što je o svemu znao Facebook?
Prema pisanju britanskih medija, Facebook je tek 2015. doznao za ilegalno prikupljanje podataka, ali o svemu nisu obavijestili korisnike, već su samo zatražili uklanjanje aplikacije i uništavanje prikupljenih podataka.
Gdje je sve djelovala Cambridge Analytica?
Osim za američke predsjedničke izbore, tvrtka je na temelju prikupljenih podataka i algoritama radila na političkim kampanjama u Indiji, Keniji i Kolumbiji. Britanski tisak piše kako je tvrtka utjecala na kampanje tri republikanska kandidata za predsjedničku nominaciju, među kojima je i aktualni predsjednik Donald Trump. Pritom su analizirani podaci milijuna korisnika društvene mreže kako bi se identificirali birači na koje je najlakše utjecati te su im slane poruke da bi ih se motiviralo za glasanje.
Kakav je utjecaj imala Cambridge Analytica na ishod predsjedničkih izbora?
U samoj tvrtki navode kako je čitava akcija utjecala na povećanje broja donacija Trumpovoj predsjedničkoj kampanji, ali i samu izlaznost, što je u konačnici rezultiralo Trumpovom pobjedom. Pored toga, otkriveno je kako je Robert Mercer, jedan od glavnih Trumpovih donatora, uplatio čak 15 milijuna dolara za nesmetan rad Cambridge Analytice.
Što o svemu kažu u Cambridge Analytici i Facebooku?
U tvrtki se brane time kako nisu prekršili zakon te da nisu prikupljali podatke putem Facebooka niti da su oni korišteni tijekom američkih predsjedničkih izbora. Osim toga, Cambridge Analytica naglašava kako je sve bilo u skladu s Facebookovim uvjetima o korištenju privatnih podataka. U Facebooku pak ističu da nije bilo curenja podataka te da je Kogan imao dozvolu za pristup podacima, a podijelivši ih s Cambridge Analyticom prekršio je pravila korištenja te društvene mreže.
Kakav utjecaj ima afera na Facebook?
Dionice Facebooka su oštro pale nakon što se ta društvena mreža suočila s pitanjima američkih i britanskih političara o pravilima privatnosti. Zbog pada tržišne vrijednosti Facebooka za 34 milijarde dolara Zuckerbergov udjel izgubio je na vrijednosti pet milijardi dolara. Dionice Facebooka pale su blizu osam posto u popodnevnom trgovanju u New Yorku na 171 dolar, a kompanija se tereti da nije uspjela pravilno upoznati svoje korisnike s time da je Cambridge Analytica možda dobila i zadržala informacije o njima.