ISPLATILO SE!

Ovaj Zagrepčanin ima jako skup hobi kojim je razgalio mnoge

25.11.2016 u 13:00

  • +14

Backo Mini Express

Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Lukunic/PIXSELL

Bionic
Reading

Zagrebačka turistička atrakcija Backo Mini Express, najveća maketa željeznice u jugoistočnoj Europi smještena u središtu grada, u Gundulićevoj 4, i ove godine upotpunit će sadržaj manifestacije Advent u Zagrebu koja počinje u subotu 26. studenoga. Njihovu prošlogodišnju ‘Božićnu priču’ vidjelo je više od sedam tisuća posjetitelja, od kojih 20 posto stranaca. Ove godine taj bi broj, s obzirom na interes gostiju iz Hrvatske i inozemstva za Advent u Zagrebu, mogao biti dvostruko veći

Backo Mini Express je doista fascinantna maketa - na 75 četvornih metara prometuje više od stotinu brzih, putničkih i teretnih šarenih vlakova, osam sati dnevno na 1.050 metara tračnica sa 300 skretnica. Dio tračnica ukopan je deset centimetara u pod, dio se nalaze na visini od tri metra. Bajkovito je to planinsko mjesto u Alpama kroz koje prolazi željeznica, uz nekoliko šumovitih brežuljaka, tunela, mostova i cesta po kojima voze auti i ZET-ovi autobusi. Do najsitnijih detalja prikazan je život u gradu: ispred crkve je vjenčanje, mladenkin se auto pokvario... Na tržnici je gužva, policija juri za prijestupnicima. Kad padne mrak, pale se svjetla u naselju i stanovima zgrada, za vrijeme oluje grmi, sijeva i pada kiša. Na tri četvorna metra prostire se sljemenska staza, sa snijegom, skijašima, pratećim službama koje održavaju staze i žičarom koja stalno radi. Na stazi je 40 skijaša. Skijaju, stoje, odmaraju se u restoranu na vrhu Sljemena. Tu su i snowboarderi i hitna medicinska pomoć jer su neki od njih pali…

Uz stotinu vlakova u stalnom postavu makete, u vrijeme adventa prometovat će nekoliko njih u blagdanskim dekoracijama uz zvučne kulise božićnih pjesama, među kojima se ističe Agram Advent Express, vlak u bojama Zagreba s božićnom čestitkom, a tu su i skulpture Djeda Božićnjaka i prigodnih darova. Sadržaj uronjen u blagdansku dekoraciju i atmosferu upotpunjuje svojevrsno blagdansko adventsko selo sa svim pripadajućim sadržajima koje nosi najljepše svečarsko razdoblje u godini. ‘Postavili smo i klizalište, kao ono na Tomislavovom trgu, sa svim onim čudesima koja nudi Advent u Zagrebu kao presliku stvarnosti u našem umanjenom maketarskom svijetu. Dodatno ozračje blagdana pojačat ćemo prigodnom blagdanskom glazbom, posebice hrvatskim narodnim blagdanskim pjesmama’, kaže nam vlasnik i idejni začetnik makete Antun Urbić Backo (63).

Maketa je slagana punih pet godina i još uvijek se nadograđuje
Uz maketu će od prvog do zadnjeg dana Adventa u Zagrebu od 10 do 22 sata dežurati osoblje obučeno u prigodne blagdanske kostime, crvene majice i kapice Djeda Božićnjaka, te će posjetiteljima na engleskom i hrvatskom jeziku objašnjavati sve adventske sadržaje Backo Mini Expressa.
Maketa je slagana punih pet godina, a još uvijek se nadograđuje i dotjeruju se detalji. Na njoj su, uz gospodina Urbića, svakodnevno od devet do 17 sati radila četvorica prijatelja, a sada ih je na tom projektu angažirano njih sedmoro. Za uređenje okoliša brinuo se, na žalost pokojni, Marin Benkus, za tehničke inovacije i efekte zadužen je Želimir Matočec, a Domagoj Terzić za održavanje softvera koji omogućuje to da cijeli sustav funkcionira i da bez sudara paralelno prometuju sve kompozicije. Matej Sinčić i Kruno Kovačević zaduženi za krajobraz, a Branimir Suton i Kristo Antonovski za stolarski dio poslova.

Mislili su da će im za cijeli projekt trebati dvije godine, a to se bome odužilo

Počelo je na tavanu kuće na Trešnjevci, ali je Backo ubrzo shvatio da je prostor premalen za ono što želi postići pa se preselio u Gundulićevu. No od te makete nije ostalo ništa jer je dio konstrukcije, kako bi ju iznio, morao ispiliti. Sve osim vlakova koje kupuje u Njemačkoj izrađuju ručno i plod je domaće pameti pa se računa da je Backo Mini Express 85 posto hrvatski proizvod.


Trenutno je to najveća maketa u jugoistočnoj Europi, a kako su na raspolaganje dobili još 250 kvadrata prostora, za koju godinu bit će među prvih deset u Europi.

‘Bilo je i teških momenta. Došlo mi je i do toga da uzmem motornu pilu i raspilim sve. Ali kad vidim oduševljenje posjetitelja, i djece i odraslih, sve je puno lakše i svi se problemi lakše riješe’, kaže nam Backo.

A kako je sve počelo? Odakle interes za dugotrajan i skup hobi koji se sada pretvorio u posao?

Bilo mu je pet godina kada je prvi put vidio maketu željeznice s dvije skretnice. Otac ju je sam složio, a on je nije smio ni pipnuti. Samo gledati, začuđenim, znatiželjnim i velikim dječjim očima. Sedam godina kasnije na dar je od roditelja dobio svoju maketu, a kada mu je bilo sedamnaest od ušteđevine je kupio prvu vlastitu. Od tada, a bila je 1965., ljubav Antuna Urbića Backa prema lokomotivama, vagonima, kompozicijama i vlakovima ne prestaje. Maketarstvo je postalo hobi kojem se posvetio cijelim svojim bićem, toliko veliki da je kasnije, kad je gradio kuću, najveću sobu namijenio vlakovima.


Godinama je radio u računskom centru na televiziji, a kasnije vodio svoj knjigovodstveni servis. Taj je posao sada prepustio supruzi i sinu pa se u cijelosti posvetio vlakovima. Članovi obitelji nisu zainteresirani za maketarstvo, ali ga podupru u svakom pogledu.

‘Maketarstvo je prekrasan, dugotrajan i skup hobi. To je takva strast da kad te jednom uhvati, više te ne pušta’, objašnjava Backo.Save