padovi vojnih letjelica

Pad helikoptera kod Zlarina druga je najteža nesreća u Hrvatskoj nakon rata, ovo su najveći incidenti vojne avijacije

27.01.2020 u 17:50

Bionic
Reading

Pad helikoptera Bell OH-58D Kiowa Warrior nedaleko od Zlarina, prilikom čega je poginuo jedan pilot, dok je sudbina drugog u vrijeme pisanja ovog članka još nepoznata, jedna je od najtežih vojnih zrakoplovnih nesreća u mirnodopsko vrijeme, a druga najteža po broju žrtava

Stručnjaci kažu kako hrvatske vojne letjelice, unatoč tome što su neke stare i više desetljeća, ne padaju češće nego što je to slučaj u modernijim zrakoplovstvima država koje raspolažu s puno više novca za obrambene svrhe. No unatoč tome, u posljednjih 15-ak godina zabilježeno je nekoliko nesreća u kojima su padali vojni helikopteri i avioni, a bilo je i nekoliko žrtava.

Prevrtanje helikoptera u Divuljama 2004.

Prilikom slijetanja u vojnu bazu u Divuljama 2004. srušio se helikopter Mi-8. Helikopter, kojim je upravljala satnica Antonela Marinov, srušio se s nekoliko metara visine, udario u tlo i prevrnuo se. Četveročlana posada prošla je s lakšim ozljedama.

Najteža nesreća - pad helikoptera u Vukovaru 2007.

Najteža nesreća dogodila se 9. srpnja 2007. u Vukovaru, kada se nedugo nakon polijetanja srušio vojni helikopter Mi-8, pri čemu su tri osobe smrtno stradale, a čak sedam ih je bilo ozlijeđeno, među njima i današnji ministar obrane Damir Krstičević. Poginuli su letački tehničar iz samog helikoptera Juraj Ruškač, dok su na zemlji smrtno stradali vozač Vjekoslav Ljubo i desetnica Ljubica Perišić. Prvo su za nesreću bili osumnjičeni djelatnici Zrakoplovno-tehničkog zavoda u Velikoj Gorici zbog preinaka koje su radili na letjelici koja je iz 'obične' verzije bila preuređena u VIP helikopter. Tvrdilo se da je do pada helikoptera došlo zbog loše ugrađene izolacijske spužve koja je otežala upravljanje. No postupak protiv četiri tehničara je obustavljen, a 2017. optužen je pilot helikoptera, satnik Robert Garić. Optužnicom ga se tereti da je 'polijetao vertikalno i lebdio suprotno uputama za upravljanje helikopterom, zbog čega je izgubio kontrolu nad letjelicom koja je udarila u konstrukciju hangara i pala na tlo'.

Pad helikoptera u Vukovaru 2007.
  • Pad helikoptera u Vukovaru 2007.
  • Pad helikoptera u Vukovaru 2007.
  • Pad helikoptera u Vukovaru 2007.
  • Pad helikoptera u Vukovaru 2007.
  • Pad helikoptera u Vukovaru 2007.
    +6
Pad helikoptera u Vukovaru 2007. Izvor: Pixsell / Autor: Krunoslav Petric/PIXSELL

Sudar aviona iznad Plaškog 2010.

Na vojnoj vježbi kod Slunja 23. rujna 2010. u zraku su se sudarila dva MiG-21. Avioni su se srušili na području Plaškog, a piloti, satnik Igor Trošelj i natporučnik Marijan Kudlik, katapultirali su se na vrijeme te su prošli s lakšim ozljedama. Dijelovi aviona koji su padali po tom području ozlijedili su jednu osobu na zemlji, a koja je prevezena u bolnicu te joj je ozljeda sanirana. Dvojici pilota sudilo se za kazneno djelo protiv opće sigurnosti i to za 'neizravnu namjeru'. Godine 2017. oslobođeni su optužbe na Općinskom sudu u Karlovcu, a u veljači 2019. tu je presudu potvrdio i Županijski sud u Varaždinu.

>>> Sud odlučio: Piloti MiG-ova nisu krivi za sudar iznad Slunja

Pad MiG-a 21 kod Velike Gorice 2014.

MiG-21, oznake 121, srušio se u Donjoj Lomnici kod Velike Gorice 5. kolovoza 2014. Avionom je upravljao pilot Stanko Hrženjak te se uspješno katapultirao iz njega. Prema riječima samog pilota, do pada je došlo zbog otkazivanja hidrauličnog sustava i eksplozije motora. Zanimljivo je da je taj avion nešto ranije toga dana sudjelovao u svečanom preletu nad Kninom povodom obilježavanja Dana pobjede i domovinske zahvalnosti. Taj je avion 12 godina prije bio na remontu u Rumunjskoj.

Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014.
  • Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014.
  • Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014.
  • Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014.
  • Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014.
  • Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014.
    +3
Pad MiG-a 21 u Donjoj Lomnici 2014. Izvor: Pixsell / Autor: Dalibor Urukalovic/PIXSELL