SVJESNI DA JE ŽELJEZNICA IONAKO NJIHOVA

Parižani obaraju rekorde švercanjem u javnom prijevozu

09.09.2013 u 17:19

Bionic
Reading

Francuzi, koji su u Europskoj uniji najpopustljiviji prema švercanju u javnom prijevozu, oborili su novi rekord, što je zabrinulo glavne prometne mreže u zemlji, SNCF i RATP, i potaknulo raspravu o tome treba li povisiti kazne ili jednostavno uvesti besplatan prijevoz

Švercanje u javnom prijevozu u Francuskoj davno je prestao biti fenomen među mladima iz predgrađa.

Na sveučilištima, studenti ulaze u tajne 'osiguravajuće' sheme koje, za sedam eura na mjesec umjesto 65 koliko iznosi mjesečna karta, preuzimaju troškove kazni.

Švercanje je čak poželjno: aplikacija 'CheckMyMetro' omogućuje da se u realnom vremenu na pametnom telefonu otkriju kontrolori u pariškom metrou.

'Vodeći smo u Europi među onima koji misle da prijevara u javnom prijevozu nije ozbiljna', rekao je Julien Damon, profesor na fakultetu Sciences Po, pozivajući se na ispitivanja koja su proveli Valeurs, Eurobarometar i World Value.

Poznata fotografija bivšeg predsjednika Jacquesa Chiraca, tadašnjeg gradonačelnika Pariza, kako 1980. preskače automatska vratašca za ulaz u metro 'dokaz je te blagonaklonosti', kazao je.

'U Ujedinjenom Kraljevstvu prijevoz je skuplji a prijevara manje', rekao je. U Berlinu, metro i gradska željeznica uopće nemaju automatska vratašca za ulaz.

'U jednoj katoličkoj zemlji, prijevara je nacionalni sport', objasnio je filozof Michel Onfray, podsjećajući da je u protestantskim zemljama 'čovjek odgovoran za ono što čini jer ima izravan odnos s Bogom.'

No, kako objasniti da se u metrou u Rimu šverca 1,1 posto putnika, a u pariškom metrou 5 posto i gotovo dvostruko više u autobusima i tramvajima.

To je zato što Francuzi imaju 'paradoksalan odnos prema zakonu i državi', objašnjava Alain Mergier, sociolog Zaklade Jean Jaures.

'Francuzi smatraju da je država ta koja mora paziti na poštivanje zakona i ne žele biti sami sebi policajci', rekao je. 'Misle također da im javni prijevoz pripada: ako nisu platili kartu, nisu nikome ukrali!'.

Fenomen ipak zabrinjava državni vrh.

'Godišnji trošak švercanja u francuskim željeznicama (SNCF) procjenjuje se na 300 milijuna eura', rekao je francuski ministar prometa Frederic Cuvillier. 'Za pariški metro RATP, trošak doseže 100 milijuna eura.'

Glavni direktor RATP-a Pierre Mongin lupio je ovaj tjedan šakom o stol, zatraživši veće kazne ili bolje kontrole.

Budući da cijena karata pokriva samo 25 posto realne cijene prijevoza, dvadesetak francuskih gradova odlučilo je ukinuti troškove kontrole i uvesti besplatan prijevoz.

Javni prijevnoz trebao bi biti besplatan kao i knjižnice, bazeni, zdravstvo, obrazovanje i sve drugo što se gradi novcem poreznih obveznika', rekao je Michel Onfray.

Besplatan javni prijevoz pokazao se uspješnim u gradu Aubagneu, koji ima oko stotinu tisuća stanovnika. U četiri godine njime se koristi 170 posto više građana, a automobilski se promet smanjio za 10 posto.