megagrađevine

Pelješki most, kad ga jednom izgrade, bit će mala beba za ove grdosije

17.08.2017 u 06:40

Bionic
Reading

Pelješki most, kojim bi se Dubrovačko primorje i fizički spojilo s hrvatskom maticom, konačno bi se nakon godina čekanja ponovno trebao početi graditi, unatoč otporima iz BiH. Kako je za hrvatske pojmove riječ o grandioznom projektu, bacili smo oko na to kakvi se mostovi grade po svijetu i ostali oduševljeni

No prije toga naglasimo da Pelješki most, jednom kad bude sagrađen, neće biti ni najduži most u Hrvatskoj, nego tek treći, a bit će daleko od najvećih i najdužih mostova u Europi, kamoli na svijetu, iako je na njega i prije nego što je započeta gradnja potrošena golema količina ljudske energije, živaca, truda i političkih obećanja. Podsjetimo, izgradnja je započela još 2007. godine.

Prema posljednjim projekcijama, Pelješki most trebao bi biti visok 55 metara, a dugačak više od 2400 metara, što je, primjerice, stotinjak metara manje od mosta preko Drave koji se službeno zove most Drava 5C i nalazi se na trasi autoceste Beli Manastir – Osijek – Svilaj.

Pelješki most - vizija by Plavec
  • Pelješki most by Plavec
  • Pelješki most kako ga vidi arhitekt Plavec
  • Pelješki most vanjski izgled by Plavec
  • Plavecova vizija Pelješkog mosta
  • Projekcija Pelješkog mosta
Pelješki most - vizija arhitekta Plaveca Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ivica Plavec

Iako je sagrađen i na njega je utrošeno 180 milijuna eura, most nije u funkciji jer se odustalo od gradnje međunarodnog koridora i sada se Hrvatska i Mađarska muče svaka sa svoje strane da ga spoje brzim cestama. Dakle primat u Hrvatskoj, među mostovima u funkciji, trenutno drži vijadukt Drežnik na dionici autoceste A1 pokraj Karlovca dužine 2485 metara.

Most preko jezera Pontchartrain
  • Bosporski most
  • Bosporski most
  • Bosporski most
  • Tiger Woods na otvaranju Bosporskog mosta
  • Bosporski most
    +37
Impresivni mostovi Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Od 20 najdužih, 14 ih u Kini 

Većina najdužih mostova na svijetu izgrađena je u Kini. Od 20 najdužih, 14 ih je u toj državi. Od preostalih šest, tri su izgrađena u SAD-u, i to sva tri u saveznoj državi Louisiani u delti Mississippija te po jedan od 20 najvećih imaju Indija, Tajland i Tajvan.

Most Danyang-Kunshan je s dužinom od 164,8 kilometara najduži most na svijetu bilo koje vrste. Dio je brze međugradske željeznice Peking-Šangaj, odnosne njezine linije Šangaj-Nanjing. Iako većim dijelom premošćuje kopnene prometne putove, u dijelu uz deltu rijeke Yangtze ide iznad brojnih kanala, manjih pritoka, jezera i močvarnih područja.

Najduži most na svijetu Danyang-Kunshan Autor: youtube

Most je građen četiri godine, od 2006. do 2010., a što je stajalo oko 8,5 milijardi američkih dolara i što projekt čini jednim od najvećih u novijoj kineskoj povijesti.

Najduži vijadukt mosta je Langfang-Qingxian, a dugačak je 114 kilometara. Ako se promatra kao samostalna građevina (most), drugi je to po dužini most na svijetu.

No najveći most preko isključivo vodene površine je Qingdao Haiwan u gradu Qingdau u pokrajini Shandong na istoku Kine, dužine 41,28 kilometara. Izgrađen je u svega četiri godine, a stajao je nevjerojatnih 60 milijardi eura.

Američki rekorderi 

Prije izgradnje mosta Qingdao Haiwan primat je držao most na jezeru Pontchartrain u američkoj državi Louisiani u dužini od nešto više od 38 kilometara, no ostao je najduži most nad vodenom površinom kao samostalna građevina, dok je Qingdao Haiwan veći ako se gleda cjelokupna dužina projekta, ali se na dijelovima prekida. Qingdao Haiwan također ponosno nosi titulu najdužeg mosta koji premošćuje dijelove oceana.

Spomenimo i spektakularni američki most koji se uzdiže samo četiri metra iznad jezera Pontchartrain. Sastoji se od dva paralelna mosta koji prelaze jezero Pontchartrain u Louisiani, inače drugo po veličini američko jezero sa slanom vodom, odmah iza Great Salt Lakea u saveznoj državi Utah. Ovaj je most spojio udaljenu sjevernu obalu s područjem New Orleansa. Vozeći se njime, u jednom trenutku ćete u potpunosti izgubiti kopno iz vidika.

Most preko jezera Pontchartrain Autor: youtube

Taj most je i dalje najduži na sjevernoameričkom kontinentu, dok je u Južnoj Americi najduži Most predsjednika Coste e Silve ili jednostavno most Rio-Niteroi preko rijeke Guanabara u brazilskoj saveznoj državi Rio de Janeiro, a koji povezuje gradove Rio i Niteroi.

Najduži most u Africi je Most 6. listopada, zapravo 20,5 kilometara duga viseća autocesta preko rijeke Nil.

Most 6. listopada u Kairu Autor: youtube

Iako se većina najvećih mostova na svijetu nalazi u Aziji ili Sjedinjenim Američkim Državama, Europa je dom mnogima od njih koji se diče ljepotom i dužinom. Najduži most u Europi nalazi se u Portugalu.

Europski aduti

Riječ je o mostu Vasco da Gama preko rijeke Tajo u Lisabonu dužine 17,2 kilometra, uključujući 0,829 kilometara za glavni most, 11,5 kilometara vijadukata te 4,8 kilometara pristupnih cesta.

Most je otvoren za promet 29. ožujka 1998., u vrijeme održavanja izložbe Expo 98, samo 18 mjeseci nakon početka radova na njegovoj izgradnji koja je stajala više od milijarde eura.

Povezuje istočni dio Lisabona s autocestom na drugoj strani rijeke. Rukavac rijeke Tajo odvaja centar grada od južnih predgrađa. Iako je već postojao most koji je Lisabon spajao s predgrađem Almada, nužno je bilo sagraditi novi, a on je sagrađen na mjestu gdje je rijeka najšira, unatoč protivljenju brojnih građana tom grandioznom projektu.  

Najveći most koji spaja dvije zemlje je Oresundski most između Danske i Švedske. Iako je Most kralja Fahda koji spaja Saudijsku Arabiju i Bahrein zapravo duži, ne radi se o jednoj građevini u komadu, već nizu od pet mostova koji se oslanjaju na otočiće u dužini od 25 kilometara. Ovaj željeznički i cestovni most premošćuje tjesnac Oresund i spaja glavni danski grad Kopenhagen sa švedskim gradom Malmeom. Ukupna dužina od 7845 metara čini ga najdužim kombiniranim željezničko-cestovnim mostom u Europi.

Kao zanimljivost spomenimo i Bosporski most, kojim je Turska spojila svoj teritorij. On nosi još jednu zanimljivost, a to je da spaja dva kontinenta, Europu i Aziju. Riječ je o prvom mostu preko Bospora koji ne prelazi međunarodnu granicu jer su obje strane u istom gradu, Istanbulu. Dug je tek 1560 metara, ali visina od 165 metara iznad površine mora omogućava nesmetanu plovidbu kroz tjesnac.

Još je mnogo lijepih i velikih mostova značajnih po načinu gradnje ili drugim karakteristikama ili su pak jednostavno znameniti, kao Golden Gate u San Franciscu i Bruklinski most u New Yorku.