Pojava kineskog borbenog zrakoplova nove generacije ne zabrinjava samo Pentagon. Wall Street strahuje da bi Lockheed Martin - proizvođač triju verzija nevidljivog lovca F-35 Lightning II, najskupljeg oružja u povijesti - mogao doživjeti pad cijene dionica ako američka vojska odluči smanjiti kupnju modela F-35 u korist naprednijih zrakoplova
Analitičar Deutsche Banka Scott Deuschle podigao je ocjenu Lockheeda na 'kupuj' lani u srpnju jer su analitičari predviđali da će višestruki ratovi i veća globalna potrošnja za obranu povećati prihode te goleme kompanije. Međutim dionice Lockheeda pale su u utorak poslije trgovanja na oko 500 dolara po dionici, u usporedbi s oko 400 dolara neposredno prije ruske invazije na Ukrajinu u veljači 2022.
Deuschle je snizio Lockheedovu ocjenu nakon što je Kina u prosincu predstavila dva prototipa nevidljivog lovca, piše Business Insider. Iako je malo toga poznato o ovim prototipovima, neki se brinu da bi mogli nadmašiti F-35, zrakoplov pete generacije koji je prvi put poletio 2006. Druge investicijske banke također su smanjile svoje ocjene za Lockheed Martin.
Značajan pad cijene dionice
'Smanjujemo rejting Lockheeda jer smatramo da naša prethodna teza više nije održiva te smo povećali zabrinutost oko dugoročne podrške za F-35 u svjetlu kineskih nastojanja modernizacije borbenih zrakoplova', izjavio je nedavno Deuschle investitorima, prema financijskim novinama Barron's. Njegova procjena cijene dionice Lockheeda pala je sa 611 na 523 dolara.
Glavni problem je u tome što američka vojska trenutno kupuje velik broj F-35. Zračne snage planiraju nabaviti 1763 primjerka F-35A do 2049., mornarica 273 F-35C, a marinci planiraju nabavku modela 67 F-35C i 353 F-35B. Ovo se događa usred rastućeg utjecaja Elona Muska, izvršnog direktora SpaceX-a i savjetnika Donalda Trumpa, a on je nedavno izjavio da su borbeni zrakoplovi s posadom, poput F-35, zastarjeli.
Lovci šeste generacije su u razvoju
Istovremeno vojska razvija lovce šeste generacije, uključujući program Next Generation Air Dominance (NGAD) zračnih snaga i mornarički program F/A-XX, zamjenu za postojeće nosače lovaca poput Super Horneta. NGAD, koji bi prema očekivanjima trebao poletjeti do 2030., imat će naprednije značajke od F-35, uključujući bolje motore, senzore i poboljšane stealth sposobnosti, kao i mogućnost suradnje s bespilotnim lovcima poput Collaborative Combat Aircrafta.
Ako budu razvijeni lovci šeste generacije, analitičari strahuju da bi Pentagon mogao smanjiti kupnju F-35 u korist naprednijih zrakoplova. 'Otkrivanje daljnjeg napretka u sposobnostima kineskih borbenih zrakoplova moglo bi potencijalno potkopati dugoročnu potražnju ministarstva obrane za F-35', napisao je Deuschle.
Deuschleova zabrinutost je opravdana, no malo je javno dostupnih podataka koji bi omogućili izravnu usporedbu novih kineskih prototipova s F-35. Čak se raspravlja o tome jesu li uopće u pitanju zrakoplovi pete generacije, a neki stručnjaci sumnjaju u to da je Kina uspjela izgraditi prvi svjetski lovac šeste generacije.
F-35 kritiziran kao rasipnički program
F-35 je postao simbol onoga što kritičari osuđuju kao rasipničko trošenje sredstava za vojno-industrijski kompleks. Program je bio pogođen kontroverzama, kašnjenjima i prekoračenjem troškova od pokretanja 1990-ih.
Ukupna cijena programa F-35, uključujući nabavu i održavanje, porasla je na više od dva bilijuna dolara, što je više od godišnjeg BDP-a većine nacija (za usporedbu, BDP SAD-a iznosi 27,3 bilijuna dolara). Iako je više od 1000 zrakoplova već isporučeno SAD-u i njegovim saveznicima, i dalje postoje zabrinutosti zbog problema poput pretjeranih zahtjeva za održavanjem, osjetljivih stealth premaza i nepreciznog topa.
Dodatno, nabava F-35 protegnut će se desetljećima. Samo 110 zrakoplova isporučeno je 2024. godine, a američko ratno zrakoplovstvo neće primiti posljednji primjerak prije 2049. S obzirom na brzinu tehnološkog napretka, program koji traje više od 40 godina gotovo je neizbježno suočen s mogućnošću da zastari.
Borbene F-35 ipak ne treba prerano otpisati
Unatoč svim kontroverzama, činjenica da je F-35 preživio dosadašnje izazove sugerira da ga ne treba prerano otpisati. Drugim riječima, program je možda jednostavno prevelik da bi propao. Naime američka vojska u njega je uložila ogromne resurse, a tu je i pitanje prestiža, pa političari možda neće željeti ugasiti ovaj skupi, ali važni projekt.
'Više od 1900 dobavljača sudjeluje u izgradnji i održavanju programa F-35 u 48 američkih saveznih država i više od 10 zemalja', ponosno ističe Lockheed Martin na svojoj službenoj stranici. No neto dobit tvrtke pala je u četvrtom tromjesečju na 527 milijuna dolara, s 1,7 milijardi dolara u istom razdoblju 2023., što je dodatno smanjilo vrijednost dionica na 457 dolara.
S obzirom na nedostatke modela F-35, koji bi ga zrakoplov realno mogao zamijeniti u ovom trenutku, pita se obrambeni stručnjak Michael Peck. Američka borbena zračna flota stari: prosječni F-16 ima više od 30 godina. Zračne snage osigurale su se kupnjom lovaca F-15EX kao privremene dopune, no modernizirani dizajn iz 1980-ih može ponuditi samo ograničene prednosti u 21. stoljeću, zaključuje Peck.