Plenković je već tražio supotpis Petrova, a danas se pravi neuk. Tko zapravo smjenjuje ministre?

stručnjaci tumače

Plenković je već tražio supotpis Petrova, a danas se pravi neuk. Tko zapravo smjenjuje ministre?

Bionic
Reading

Ustavni stručnjak Samir Vrabec kaže da je ustavnopravna procedura nakon što je predsjednik Vlade Andrej Plenković smijenio trojicu Mostovih ministara vrlo jednostavna i vrlo jasna, a što to donosi u političkim pregovaranjima i nadigravanjima, druga je stvar

'Očigledno je Plenković odlučio igrati na sve ili ništa s obzirom na sve probleme koje ima unutar i izvan HDZ-a i pokazati autoritet te je svu političku težinu prebacio na Most', kazao nam je Vrabec. Premijer ima ovlasti mijenjati ministre.

Situaciju je međutim zakomplicirao Mostov predsjednik i predsjednik Sabora Božo Petrov koji je u obraćanju spomenuo kako trojica ministara iz Mostove kvote nisu razriješena jer za to treba i supotpis predsjednika Sabora, a Plenković tvrdi suprotno.

Međutim Petrov nije sasvim u krivu. Iako ni Ustav ni zakoni ne propisuju treba li supotpis za razrješenje, to je rađeno za mandata vlade Zorana Milanovića. Naime prilikom razrješenja Rajka Ostojića, Željka Jovanovića, pa i Slavka Linića, tadašnji predsjednik Sabora Josip Leko dao je svoj supotpis. Čak je sam Plenković tražio supotpis Petrova kada je Goranu Mariću, koji je prethodno imenovan ministrom bez portfelja, dodijeljeno novoosnovano Ministarstvo državne imovine i kada je Martina Dalić mijenjala ime Ministarstva gospodarstva, kada joj je pridruženo i poduzetništvo.   

SDP uveo supotpis, Orešković zaobišao tu praksu

No prilikom razrješenja Zlatka Komadine i Radimira Čačića, što je bilo prije Ostojića, Jovanovića i Linića, supotpisa nije bilo. Tada je predsjednik Sabora bio Boris Šprem. Supotpisa nije bilo ni prilikom razrješenja Mije Crnoje u mandatu Tihomira Oreškovića, kada je predsjednik Sabora bio Željko Reiner.

Bivši predsjednik Sabora Leko, kako doznajemo, pozivao se na članak 110. Ustava.

'Na temelju odluke Hrvatskoga sabora o iskazivanju povjerenja Vladi Republike Hrvatske, rješenje o imenovanju predsjednika Vlade donosi predsjednik Republike uz supotpis predsjednika Hrvatskoga sabora, a rješenje o imenovanju članova Vlade donosi predsjednik Vlade uz supotpis predsjednika Hrvatskoga sabora', stoji u tom članku.

Na taj članak poziva se i aktualni predsjednik Sabora Božo Petrov. Mišljenja stručnjaka su podijeljena. Ustavni stručnjak Mato Palić je za tportal izjavio da je supotpis predsjednika Sabora nužan prilikom imenovanja ministara i kako nema dileme da to pravilo vrijedi i recipročno, što se ne treba posebno naglašavati.

Supotpis je čisto tehnička stvar

Vrabec kaže da je potpis čisto tehnička stvar kojom se registrira procedura i daje na znanje parlamentu da su ministri smijenjeni nakon što je provedena rasprava u Hrvatskom saboru. 'Analogija je potpisivanje zakona predsjednika države u našem sustavu, ali on nema mogućnost veta na zakon. Samo potvrđuje da je procedura provedena u Saboru i taj potpis ima samo deklarativno značenje. Petrovu ne bi ni pravno ni politički bilo dobro da se izvlači na tehnikaliju', kazao je Vrabec. No naglašava da odluku o smjeni ministara mora donijeti Sabor većinom glasova i da za to nije dovoljna samo odluka Vlade.  

Ustavni stručnjak naglašava da, što se tiče ustavno-pravne situacije, predsjednik Vlade sada ima pravo predložiti nove ministre ako trenutni budu razriješeni u Hrvatskom saboru. Politički, nastavlja, to znači pregovore s Mostom ili s nekim drugim kako bi se formirala većina za njihovo izglasavanje. No teško je očekivati da će Most prihvatiti to da mu se smijene ministri bez otpora jer će onda izgubiti svaki politički kredibilitet.

'U normalnim političkim okolnostima zapadnoeuropske demokracije ovakva situacija zapravo bi značila pad vlade. Ne možete dozvoliti da vam u koalicijskoj vladi premijer bez dogovora mijenja ministre', kaže nam Vrabec.  

Dakle premijer će predložiti nove ministre i oni trebaju proći u Saboru, a ako se ne izglasaju, to također ne znači pad Vlade jer on može predložiti nove. 'Može promijeniti čak i zakon o ustrojstvu Vlade, ali je to realno politički neizvedivo jer je svako iduće pitanje test većine', napominje ustavni stručnjak. Sve dok postoji predsjednik Vlade, navodi Vrabec, postoji i Vlada.

Tri su, ističe, moguća scenarija: manjinska vlada HDZ-a, vlada HDZ-a s novom većinom ili to da Most prihvati smjenu ministara i predloži nove.

Pratite nas na društvenim mrežama

Najbitnije od bitnog

Newsletter tportala donosi tjedni pregled najbitnijih vijesti

tportal