Počelo je uklanjanje dotrajalih i opasnih dijelova starih lučkih dizalica na riječkom lukobranu, zbog kojih je nedavno zabranjena šetnja ovom najdužom gradskom šetnicom
Molo longo, kako Riječani nazivaju kilometrima dug gradski lukobran, i dalje će krasiti lučke dizalice jer uklonjene dijelove s ove gradske industrijske baštine zamijenit će oni koje vrijeme nije toliko oštetilo – s istih dizalica na drugom kraju gradske luke.
Tema dizalica posljednjih dana trese grad, a oformljeno je čak ipovjerenstvo koje utvrđuje aktivnosti vezane za njihovo uklanjanje odnosno sanaciju.
Prolaz ispod dizalice je tek odnedavno zabranjen, a Zavod za zaštitu na radu još je 20. siječnja 2010. utvrdio da su dizalice potencijalna i vrlo realna opasnost po građanstvo zbog mogućeg pada nekog dijela dizalice. No Zavod je o tome obavijestio Lučku upravu, u čijem su vlasništvu dizalice, tek 17. svibnja.
Lukobran je za građanstvo, podsjećamo, otvoren još prošle godine u srpnju, pa se Grad Rijeka, koji tom dokumentacijom raspolaže tek odnedavno preko Lučke uprave, pita što se događalo u tom periodu te tko je otada poveo računa o sigurnosti građana.
Na posljednjem sastanku povjerenstva 7. lipnja, Grad Rijeka je, budući da se dizalice nalaze unutar zaštićene Urbanističke cjeline grada na Rječini, iznio dva jednako važna prioriteta Grada. Prvi je da se prostor lukobrana što prije ponovo otvori kao javni prostor dostupan građanima uz zadovoljavanje svih uvjeta sigurnosti njegovog korištenja, a drugi da se dvjema preostalim lučkim dizalicama na lukobranu pristupi kao važnom dijelu identiteta i bogate lučke prošlosti ovog grada i njegovih građana te da se one očuvaju i saniraju na najprihvatljiviji način s aspekta konzervatorske struke.
U tu svrhu Grad Rijeka je, iako mu to nije obaveza, iznio spremnost da sredstvima spomeničke rente Lučkoj upravi financira izradu elaborata s tehničkom dokumentacijom, u iznosu od 123.000 kuna, kojim će se izvršiti analiza tehnologije zamjene elemenata koji sada predstavljaju opasnost i moraju se ukloniti.
Budući da Lučka uprava, čija je obveza brinuti o dizalicama i pravovremeno sanirati oštećenja, navodi da nema financijskih sredstava za realizaciju cjelokupnog projekta, povjerenstvo je predložilo najadekvatniji način sanacije dizalica uvažavajući pritom zahtjev za otklanjanje opasnosti postavljen od strane Zavoda za zaštitu na radu.
Lučka uprava zatražila je i dobila odobrenje od Konzervatorskog odjela u Rijeci da se opasnost otkloni na način da se uklone samo grane dizalica s protuutegom i kabinom, što će izvesti Metis u narednih nekoliko dana, nakon čega će se lukobran ponovo otvoriti za javnost. Naknadno bi, u razdoblju od dvije godine, Lučka uprava u suradnji s Lukom Rijeka kao koncesionarom trebala uklonjene dijelove zamijeniti identičnima s Orlandovog gata, koji su u daleko boljem stanju, dok su dijelovi portala u stanju koje ne zahtijeva intervenciju u smislu sigurnosti i nije ih potrebno uklanjati.
Metisovi radnici već su na terenu i rade punom parom. 'U tijeku je demontaža gornjih dijelova dizalica. Po nalogu Lučke uprave sve opasne dijelove moramo ukloniti do petka, a kasnije ćemo taj otpad i zbrinuti', rekla nam je glasnogovornica Metisa Dajana Dobrović.
Čini se da će se do regate Fiumanka, koja iz riječke luke kreće u subotu ujutro, moći bez ikakve opasnosti šetati lukobranom, ali i zaploviti morem.